Inlägg från: oxe79 |Visa alla inlägg
  • oxe79

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Hej. Jag har inte läst alla 42 sidor med svar, så det kanske blir en upprepning men Ikea ha en städbok. Rätt tunn blå, heter typ "städa rätt" eller liknande.Medlemspris 19,90kr.
    Den beskriver just det du efterfrågar. När och hur olika saker bör städas, och lite kul husmorstips.

• oxe79
    Fantasia78 skrev 2011-01-05 15:00:30 följande:
    Har ni tips på hur man håller ordning i kylskåpet?
    Jag vill inte behöva handla mat mer än 1 gång i veckan, så därför blir det ju rätt mycket som ska rymmas till en hel familj. Försöker rensa ut lite varje dag, så att inget som blivit för gammalt ligger kvar och skräpar. Men ändå känns det överskådligt och svårt att hitta, och alldeles FULLT.
    Tacksam för alla tips. Solig
    Jag gillar lådor. Tex clementinlådan är bra storlek, alla frukost grejer i den osv.
    Bra att plocka lite allt efter som, sen nogrannare och torka av hyllplan innan man åker till affären.
  • oxe79

Tack för inspirationen! {#emotions_dlg.flower}

Nu ser det mänskligt ut här hemma igen.
    Hoppas det är hyfsat när jag kommer från jobbet i morgon oxå. Ska städas där med och jag orkar inte göra det en gång till hemma sen.

• oxe79
    fucktard skrev 2011-02-01 20:45:40 följande:
    Är det någon som har ett tips på var man köper riktigt låga förvaringslådor? Vi har några under sängen, men vi kommer byta ut den mot min större och skönare, men den är så pass låg att de vi har nu inte får plats.
    Är det saker i som ni använder ofta eller mer långtidsförvaring, typ säsongkläder?
    Jag tänkte på, det finns ju såna där förvarings "påsar" man suger ur luften ur. Dom blir ju rätt platta.
    Har för mej att jag sett såna på Maxi.
  • oxe79

Ni inspirerar! Stort tack för det {#emotions_dlg.flower}

Ett litet (kanske tramsigt) tips:
    Jag har blivit iriterad typ dagligen av att sambon lägger sina jobbbyxor på hallgolvet, men tycker det är en onödig grej att tjata om. För några dagar sen testade jag att ställa en korg innanför dörren och la ner byxorna där. Och det funkar! Han lägger dom i den nu Skrattande

• oxe79
    Bättan skrev 2011-03-27 23:45:50 följande:
    Jag kallar mig själv för en förvaringsnörd, men förvaring är A och O för ordning & reda,
    Biltema har fantastiska plastbackar (genomskinliga) som jag har näst in till över allt hemma.

Tvättstugan: till tvättmedel (i med pulvertvättmedlet i plastbacken, i med en 1/2 dl mått, å vipps så slipper jag ha en massa tvättmedelsboxar stå), sköljmedel (jag köper alltid tre flaskor åt gången, ställer alla tre i backen, så ser jag när det är dax att köpa nytt), (vi köper alltid balar med toapapper, hushållspapper, dessa backar hamnar uppepå garderoben i tvättstugan)

Köket: Har glasburkar nästan till allt i skaferiet, sen plastbackar till konservburkar, en back till "pulversåser, mixer, en back till bakning, en back med "de som inte rymdes i glasburken första gången"
    Kryddskåpet, har jag boxar med kryddburkar i. Sen har jag en burk för buljongtärningar.
    Vid spisen har jag en korg för olja, vinäger, soja, salt & pappar kvarn.

Frysen: har jag plastbackar för grönsaker, frysta kryddor, kyckling filer osv.

Städskåpet:  En plastbackar med rengöringsmedel i en. "Påfyllning till badrum" i en, tex tandkräm, tandborsete, duschtvål, deo. En back med disktrasor, svampar och diskborstar.

Medecinskåpet: här har jag sorterat upp plåster, förkylning, recept läkemdel, salvor, värk.

Ja tror ni förstår vart jag vill komma =) men sedan jag organiserade här hemma är det mera lätt städat.
    Det låter klyschigt med -Var sak på sin plats så att säga. 

Vill passa på att tacka för många bra tips som kommit fram i den här tråden.
    Låter undrebart.
    Jag har aldrig ens tänkt på backar i frysen, det brukar mest bli högar av olika påsar.
    Biltema nästa :)
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...