Inlägg från: fucktard |Visa alla inlägg
  • fucktard

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Åh det här är en tråd jag ska vara i!

Oordningen här är inte det minsta rolig längre. Har iaf bestämt mig för att ta tag i garderoberna idag, bära ner skräp till förrådet, lägga undan sånt som kanske kan säljas, och hinner jag ska jag ta byrån också... Det var bara det där med att få det gjort. Dock blir jag alltid inspirerad när jag läser sånt här, så kanske! :)

• fucktard

Annars är böcker bra att packa i papperskassar - man kan fylla dem utan att det blir för tungt, och de håller vikten utan problem. De kan man ju sen använda till pappersinsamling, så blir det kanske någon/några färre kartonger att ta reda på.

• fucktard
    Fantasia78 skrev 2011-01-04 19:19:56 följande:
    Jag har jättesvårt att slänga just böcker. Men det finns ju andra sätt att rensa i hyllorna:

Jag brukar fylla en kasse med böcker och ta med till jobbet då och då. Vi har en hylla där man kan ställa sådant man läst ut och inte vill behålla.
    Har kolleger som formligen älskar att byta böcker med varandra, till sig själv eller till sina barn.

Annars kan man ju lämna in dem på antikvariat och antingen få en slant eller byta till något annat som man behöver eller vill ge bort i present.
    Solig
    Jag skulle aldrig slänga böcker, det jag menade var att själva kassarna kan man använda till papperinsamling när man packat upp

I huset jag bodde fram till nu var det någon som ofta ställde ut en kasse med böcker i trapphuset där man fick ta vad man ville ha, en otroligt trevlig gest tycker jag, fast jobbig för mig då jag var tvungen att gå låååångt ifrån den för att inte plocka på mig mer när bokhyllorna redan var överfulla
  • fucktard
    Nyfiken gul skrev 2011-01-09 13:32:48 följande:
    En reflektion jag gjort när jag ögnat igenom tråden är ju att vissa verkar ju ha en smula självförnekelse... Och det är därför det är svårt att få till det med ordning, reda och städning...

Som det verkar på en del svar här så äger ingen något och man bor i en öde lappkåta... då undrar man ju varför samma person har det så rörigt och stökigt?...

Samma person står ju också på IKEA och har hela famnen full med 25 ljuslyktor, 200 värmeljus, 4-pack tavelramar och tre förpackningar med gipsänglar, 1 kg dekorationssand och tre fruktkorgar i olika storlekar...

Känns det igen?.... .... jag misstänkte det....

bara en reflektion sådär i all vänlighet... man kanske ska sluta tro på att man inget äger, man äger ungefär 3 gånger mer saker än man inbillar sig.

Är man medveten om vilka saker man faktiskt har så är det lättare att få ordning, tyvärr den krassa sanningen.
    Det där har du väldigt rätt i!
    Jag har precis blivit sambo, och plötsligt så skulle vi få ihop det som stått på 110 kvm till 50 kvm... Inte lätt!
    Men jag har faktiskt märkt att det mesta jag har är ju rent skräp. Jag har prydnadssaker till förbannelse, framförallt dessa ljuslyktor. Jag har inte blivit av med min lägenhet än, så vi håller på med tömning nu. Prydnadssaker jag har eller kommer ta hit sträcker sig till det här:
    Mina första skor.
    Min dopljusstake.
    Handavtryck i gips. (dessa tre har jag kvar bara för att de har funnits jämt, och efter 18 flyttar är det skönt att ha något som alltid funnits.)
    En stor metallfigur jag tittade på i flera år, aldrig hade råd med men sen fick i födelsedagspresent.
    Fadderbrevet jag fick när min guddotter döptes.
    Tre stycken ljuslyktor på fot som är jättefina och hör ihop.
    Ett fat i svart och glitter (låter hemskt, jag vet, men det är verkligen min stil) som de ljuslyktorna står på.
    Och kanske en ljuslykta med Marilyn Monroe på som passar bra in i den övriga inredningen.
    Resten, runt tre fulla kartonger, ska ut. Jag förstår verkligen inte vad allt kommer ifrån.

Lika med kökssaker, varför skulle vi behöva två durkslag, eller två rivjärn? Går det gamla sönder har vi råd att köpa nytt.
    Vi sparar några tallrikar och glas i en kartong, men det är allt.
    Jag har tagit hit mina knivar och saker som trägaffel och sånt, då han inte hade och knivarna är slöa.
    Sängkläder ska rensas ut så vi bara har matchande till dubbelsängen, och typ 3-4 byten (variation är ju faktiskt kul), det finns ingen mening med att ha kvar gammalt som vi hade som barn, rosa med nallar osv.

Julsaker har sorterats ut, vi ska bara ha kvar det vi faktiskt tycker om. Julgranskulor i guld som ingen av oss vill ha, varför sparar man på sånt egentligen?

Jag trodde aldrig det skulle kännas så ruskigt skönt att slänga saker!
  • fucktard

Nu har jag lärt mig något nytt...

När man samlar ihop saker som ska skänkas till second hand är det bra att göra det dagen innan de tar emot saker, annars går man upp för att kissa på natten, krockar med kartongen och river upp halva benet. Fast det kommer bli ännu skönare att bli av med det nu dock.

Det svåraste, tycker jag, är att veta var man ska börja. Exempelvis skulle förrådet behöva rensas, så sambons alla verktyg och allt vad det är får plats och kan sluta ligga i lägenheten, men samtidigt skulle vi behöva möblera om sovrummet så att min säng får plats när den väl kommer. Var ska alla saker i sovrummet ta vägen? Får de plats i förrådet, och kommer förrådet isf bli så fullt att man ändå inte hittar något där?

Och så ska julsakerna ner också. Inte för att det är speciellt mycket, men det tar ju ändå plats.

• fucktard
    Shaun the sheep skrev 2011-01-21 19:40:55 följande:

Hej allihop.

Jag har skrivit i tråden förut, men nu behöver jag verkligen hjälp. Jag har börjat må riktigt dåligt över hur det ser ut här hemma.. Det känns som att jag ska bryta ihop! Och jag vet inte vad jag ska göra, känner mig så dum.

Det känns lite som att det är någon gen som fattas i huvudet. Genen som alla andra har, som säger hur ofta man ska göra något och genen som liksom signalerar till hjärnan när det håller på att gå överstyr, den föddes jag utan. Jag skäms verkligen över det här, känner mig liksom.. Ofullständig. Jag har aldrig vågat erkänna det för någon, men gjorde det tillslut för min pojkvän. Han verkar dock bara tro att det är lathet (tacksamt, när man väl litar på någon..). Så nu lägger jag mitt sista hopp till er.

Finns det någon där ute, som vill skriva en liten lista till mig, på hur många gånger per vecka man måste ta tag i städet? Eller ja.. En lista på vad vanligt städ är. Sånt som alla gör nån gång i veckan.

Som sagt, jag vet att jag verkar fullkomligen dum i huvudet :( Men jag hoppas nån där ute kan hjälpa mig lite. Vore guld värt! Fyller år om en dryg vecka och ska ha hit gäster, då måste stället vara åtminstone i okej skick..

:/

Jag förstår precis hur du menar... Jag har AS, och har många gånger önskat mig en "Life for dummies", där allt står, från hur många gånger man ska dammsuga till hur ofta man egentligen bör klippa tånaglarna.

Jag känner på samma sätt som du gör, och det blir en ond cirkel av allt. Jag pallar helt enkelt inte att börja städa när det är stökigt, hur ologiskt det än verkar. När jag har rutiner är jag rena rama pedanten - allt ligger på rätt plats jämt och det är skinande rent. Nu.. Not so much.

Jag hade hjälp av boendestöd ett tag, och fick en lista av dem som såg ut såhär:
    Måndag - Städa badrummet
    Tisdag - Städa sovrummet
    Onsdag - Städa vardagsrummet
    Torsdag - Städa hallen + nogrannare i köket (skåpsluckor och sånt)
    Fredag - Tvätta. Byt handdukar.
    Lördag - Häng in torr tvätt
    Söndag - Ledig!

Varje dag - Laga mat. Ställa in disk i diskmaskinen. Köra diskmaskinen. Plocka ur.

En gång varannan vecka - byt lakan.

Kan det vara något för dig?
    Det kändes störtlöjligt att ta ett rum om dagen, när det är så "lätt" att bara sätta i gång. Men det är inte lätt!
    Rutiner först, sen kan man börja variera lite på sitt schema.
    Nu vet jag iofs inte din livssituation, bor du ensam, med din pojkvän, har ni barn och djur?
    Badrummet kan behöva städas oftare än en gång i veckan, men börja med en - och verkligen gör det.

Som sagt, det funkade för mig
  • fucktard

Jag vill också ha en liten Nyfiken gul på min axel!

Jag måste verkligen ta tag i att få in rutiner i det här igen. Visst, vi är två som kan städa och plocka och diska, men jag behöver ändå rutiner. Disk och matlagning tar iofs jag hand om, jag tycker om att laga mat och disken känns som att det hör till. Annars är nog den enda rutiner vi har att vi tvättar på lördagar, när vi gjort det städar jag badrummet som han avskyr.

Det känns dock svårt att komma igång - nu måste vi i första hand fokusera på att tömma min lägenhet, och när det är klart ska jag ha praktik, vilket jag fick reda på igår kommer ske 10 mil härifrån... Eftersom jag inte har körkort finns det inte en chans att pendla, och jag måste flytta i fem veckor. Kommer visserligen åka hem så fort jag är ledig, men det kommer inte att bli ofta nog för att få in någa rutiner...

Så jag antar att jag måste försöka leva såhär till april.Obestämd

• fucktard
    Nyfiken gul skrev 2011-01-22 13:24:49 följande:
    Alla rutiner är bra rutiner - även om det bara är att man ställer in kaffemuggen i diskmaskinen...

och ska du vara borta är det ju ÄNNU viktigare att ha fasta rutiner så inte hemmet är hopruttnat när du väl kommer hem - även om han nu är hemma.

samma rutiner du har när du bor borta på pratik bör du ju kunna ha när du kommer hem igen...

bara såna här enkla basala saker:

*samla ihop smutstvätt varje morgon när du klätt på dig
    *ta undan frukostdisk när du är klar
    *skölja ur badkaret varje gång du duschat och hänga upp handdukarna efter dig på en gång
    *bädda alltid sängen - bestäm tex att du alltid byter lakan varannan fredag
    *håll snyggt vid sängen, ta bort glas, pappersnäsdukar, tidningar och annat skräp
    *samla ihop post och tidningar i en hög dagligen
    *lägga nycklar och busskort och plånbok på samma ställe varje dag
    *håll ordning på vilka saker du ska ta med dig hem/bort - ha dom samlad i väskan och inte utspritt överallt
    osv...

Nu vet jag inte hur du ska bo på praktiken men samma sak gäller ju även om du ska dela bostad i typ korridor eller som inneboende.
    Ja, lite rutiner behövs ju helt klart...

Vissa av de sakerna du skriver har jag iaf fått in, som frukostdisken, byte av sängkläder och sånt.
    Vore ju trevligt om jag kom på hur jag ska få sambon att diska när jag är borta dock

Så egentligen har vi nog mer rutiner än jag tror, disken sköjls alltid av och läggs i diskhon med vatten om den inte diskas direkt (vilket väl iofs vore ännu bätte...), handdukarna hängs upp direkt efter dusch, sängkläderna byts varannan vecka, posten hamnar på samma ställe så alla räkningar hittas när de ska betalas...

Men det kan alltid bli bättre!

Jag kommer bo hos min pappa, så jag behöver inte ta med mig mycket mer än kläder, tack och lov. Allt annat finns redan
  • fucktard
    Shaun the sheep skrev 2011-01-25 21:40:07 följande:
    Jag har ännu en fråga, den här gången gäller det Flylady. Har kollat runt lite på hemsidan,
    och "hon" verkar verkligen pusha för det här med shine your sink. Men jag förstår verkligen inte instruktionerna!
    Det är inte orden jag inte förstår, helst skulle jag nog behöva SE det. Men kan någon vänlig själ försöka förklara för en dum fan? Ursäkta att jag svär om någon är känslig, jag är lite irriterad på mig själv, men så har min hjärna alltid varit. Förstår instruktioner bäst om jag ser hur man ska göra.

NU, ska jag prova Flyladys before bed routine. 20 minuter max, håll tummarna för mig!
    Jag minns inte allt, men jag har för mig att det är något med fönsterputs... Tror jag har läst det på skrubba tidigare: skrubba.egensajt.se/forum/

Kolla om du hittar det där
  • fucktard

Är det någon som har ett tips på var man köper riktigt låga förvaringslådor? Vi har några under sängen, men vi kommer byta ut den mot min större och skönare, men den är så pass låg att de vi har nu inte får plats.

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...