Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...
ett bra tips för minnessaker kan faktiskt vara att göra ett enklare album/pärm för såna saker. Då får man två flugor i en smäll - man har minnet kvar samt att man har ordning och reda på sakerna.
Tex om man har fotografier och vykort, tågbiljetter, flygbiljetter, vimplar från konserter och liknande.
ta ett styvare pappersark, häfta fast föremålen ordentligt eller lägg i plastfickor. Skriv tydligt på arket/fickan vad det är för årtal och vilket minne det är frågan om.
Sortera in i flikar på tex "mamma" - "sommaren 1987" eller vad det nu kan vara...
På så sätt håller man skåp och lådor rena från skräp som bara ligger och blir förstört. = mer utrymme att lägga saker på platsen där dom SKA ligga!
----------
Vi praktiserar även 15 min städning.
15 min innan sängdags stängs allting av. Radio, datorer, tv, spel osv... och sen tar HELA familjen och samlar ihop dagens aktiviteter och tar med det till respektive rum/plats.
På en kvart har vi 130 kvadratmeter hus städat!
--------
Barnen har en egen tvättkorg. Istället för att leta smutstvätt över hela huset har alla barn varsin tvättkorg som dom ansvara för att lägga i tvätten och säga till när det behvös tvättas. Och en enkel regel : Det som inte ligger tvättkorgen blir inte heller tvättat. Punkt.
----------
Nu vet jag inte hur just du har det Ts med tvätt och sånt men jag har ett system hemma här att jag tvättar alltid så fort jag får ihop en hel maskin tvätt. På så sätt har jag aldrig stora högar med tvätt. En maskin tvätt att hänga tar 2 minuter. Att vika ihop samma tvätt tar max 5 min. Sen är högen slut...
....................
Rensa!! Du får bättre plats om du rensar. en familj på 4 personer klarar sig utmärkt med 12 handdukar för dusch och hårtvätt. Man måste inte ha en hel garderob med matchande handdukar, tvättlappar och badlakan i mängder med färger och storlekar och antal.
Ta för vana att lägga handdukarna i tvätten en viss dag i veckan så får du snurr på rena/smutsiga handdukar.
gör samma system med sängkläder, man behöver inte mer än högst 3 uppsättningar sängkläder för varje säng. En uppsättning ligger i sängen, en i tvätten och en är manglad och klar i garderoben.
----------
Rena kläder är rena kläder!
Provar man kläder är dom fortfarande rena, då lägger man tillbaka kläderna i garderoben och INTE i en rugelhög på en stol eller på golvet .. kläderna går inte självmant tillbaka till garderoben... det tar 30 sekunder att hänga tillbaka en ren blus... en skrynklig blus på golvet måste först tvättas, strykas, hängas tillbaka..
Så vad väljer du??
------------
Krångla inte!!
Lägg inte ner onödigt krångel på att ha ordning o reda. Gör det enkelt. Gör EN sak i taget och lär in från början att man gör klart det man sysslar med , lägger tillbaka det och sen tar man något nytt. Svårare än så är det inte.
---------
ha samma system överallt.
Som sagt ovan - krångla inte till det i onödan. Ha samma system på ordningen överallt oavsett om det handlar om att sortera toarullar eller sortera kartonger i förrådet. Stort som smått - ha samma system!