• kmh

    Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

    http://www.flylady.net/ finns bra tips för att bli av med röran. Fokuserar först på att sortera i ordning och ta bort det som skall skänkas bort, slängas eller säljas. Är en ekorre själv och har 3 st till hemma som gärna sparar på allt möjligt.
    Barnens "skatter" och samlingar lägger jag ibland i en låda och ställer undan. Om de inte frågar efter dem på några veckor så slänger jag det.

    "Strumpclips" använder jag för att para ihop strumporna innan de läggs i tvätten. En färg för varje person. Sparar mig mycket irritation eftersom detta var det tråkigaste jag visste.

    Tvätten kör jag en maskin åt gången och sätter inte igång en ny förrän den gamla har torkat, är ihopvikt och är inlagd i skåpet. Struntar i strykningen, men är extra nog när jag torkar och hänger. Mina kläder hänger jag på galgar för att torka och hänger direkt in i min garderob.

    För att lära dotten var sakerna skulle vara hade vi tidigare ett foto fastklistrat på insidan av garderobsdörren.

    Leker "Askungen" med 6-åringen. Vilket går ut på att jag är den elaka styvmodern och hon askungen och sedan får hon städa (och jag också så klart)

    Sätter timern på 15-30 minuter och städar intensivt under tiden.

    Sätter igång diskmaskinen innan jag går och lägger mig, tar disken direkt efter maten. Tömmer diskmaskinen direkt på morgonen.

    Snabbdammsuger golvet i köket, hallen och groventren för att slippa dra runt grus, sand mm.

    Dessa är mina tips som jag kört med under den senaste månaden och huset har faktiskt blivit lite renare och mer i ordning. 6-åringen undrade häromdagen om vi skulle ha kalas
  • kmh

    Tror det är bra om man försöker att inte ändra allt på en gång (fast det gör jag själv jämt lite antingen eller). Försök att inte jobba för länge för annars brukar det bli att det till slut blir rörigare än innan och att man gör ett litet projekt ofta så att man orkar fullfölja. En timer på 15 min så hinner man längre än vad man tror och så att inte allting handlar om städning eller röjning.

    Det beteende som jag tycker är jobbigast själv är att jag alltid lägger saker på en "så länge plats", så nu jobbar jag med att sakerna skall ha en bestämd plats och att de skall tillbaka dit direkt när de är använda. Sedan att det är rörigt i vissa lådor/skåp än så längre bryr jag mig inte om. De lådor/skåp som jag har städat är jag mer nogrann att ställa det så som jag har bestämt.

    Det är viktigt att få med familjen också på röjningsprojektet. Annars tror jag inte det fungerar i längden. Fast min familj knorrar en hel del.

  • kmh

    Badleksakerna har jag tur att få plats med i ett skåp. Har tagit bort de som blivit gamla så att de får plats i en plastback.

    Har en skänk i köket har jag formar, vaser, extra kastrull, brickor mm. I helgen byggde jag en extra hylla som står på ben i ett av skåpen så att jag får en smal hylla till att lägga uppläggningsfat. Nu blev det lättare att ställa tillbaka på rätt ställe. Innan behövde jag alltid lyfta på 4 andra saker för att få fram den saken som skulle användas.

    Det blir sakta men säkert bättre här hemma, men har vi haft stökigt i över 6 år så får det väl ta ett tag. Just nu är det i alla fall så rent att jag inte behöver skämmas om det kommer oväntat besök.

    Har också börjat planera i tid. Skall vi på kalas på helgen, fixar jag presenten i god tid så slipper jag fara omkring med andan i halsen och panik 1 timme innan kalaset börjar. Det blir mycket roligare att gå på kalas eller ha gäster om man inte stressat innan. Eftersom tvätteriet fungerar finns det också rena kläder att välja på och att jag bestämmer vad jag skall ha på mig längre tid än 5 minuter innan.

    Berömma barnen mycket när de försöker hjälpa till även om resultatet inte blir som man tänkt sig.

    Vi har spelat ett poängsystem där belöningen är en gemensam utflykt. Om det är städat i dotterns rum på kvällen så blir det ett klistermärke. Jag får "klistermärke" om jag sorterar något eller gör en maskin tvätt inkl. vikning/bortplockning eller någon annan hushållssyssla som gör huset bättre. Jag har fler rader eftersom jag kan få flera på en dag. Det gör det till en liten tävling och jag har fått tjata mindre på att dottern skall städa och om hon är bra på sina uppgifter, måste jag vara lika bra.  

  • kmh

    Jag har läst en del på skrubba.net och flylady.net, har också testat de tips som mina kompisar har angående tvätten och hur de sköter disken i sina hem.

    Sorteringen har jag inte gjort enligt någon stor plan även om målet är att gå igenom alla skåp och lådor innan semestern. Istället för att tänka på alla "femtioelva" ställen som det fortfarande är oordning på har jag fokuserat på det som fungerar bra och som jag hunnit med. Att ta en hylla i ett skåp eller badrumsskåpet osv behöver inte ta många minuter, försök hinna med en liten del på några minuter har varit mitt fokus. Att planera in en storstädning en hel helg eller flera kvällar hade inte fungerat hemma hos oss just nu, det är för mycket på jobbet som gör att jag är trött på kvällarna. Sedan så går det snabbare efter ett tag, började med skafferiet eftersom det var lättaste stället att faktiskt slänga det som inte skulle vara kvar, hade matvaror/burkar som hade bäst före datum 2007. Viktiga papper har jag inte orkat med ännu men de ligger nu i en stor låda och behöver jag några papper nu så vet jag i alla fall vad de är. Försöker ta posten varje dag så att högen inte växer.
    Det svåraste att rensa bort är saker jag fått i present som skålar mm som är ganska fina, men som just jag ändå inte gillar och aldrig använder.

    Har också lagt ut några prylar på Tradera, men jag gör nog något fel för auktionerna går inte så bra, känns som det är bättre att använda den tiden till något annat.

    För mig är det största hindret inte tidsbrist utan att jag tror innan att allting skall vara så jobbigt innan så jag inte ens orkar börja

    Vänta inte tills den perfekta dagen för en storstädning kommer utan ta hellre ett litet bit i taget (detta tankesätt passar mig bättre).

  • kmh

    Försöker övertala min man att det är en bra ide att städa lite i taget. Det tog 45 min att övertala honom. Sedan satte vi timern på 5 min, han plockade bort saker från fönstret, jag dammade och sedan satte han tillbaka blommorna igen. Sedan hann jag damma överst på bokhyllan och på några andra möbler/tavlor innan klockan ringde. Han höll med efteråt att det inte var så tidseffektivt

    Så längre tid behöver det inte ta att göra det lite bättre hemma än vad det var igår. Att jag aldrig fattat det tidigare. Jag brukar vara minst lika gnällig som min man.

    Konceptet imorgon är att plocka bort saker, diska, fixa köket i 15 min och sedan ta 15 min på något som inte är varje dag jobb (dammsuga, sortera något, damma, laga något som gått sönder mm)

  • kmh

    Om det kommer någon kommentar så tycker jag du skall säga ifrån lugnt och sansat att "jag blir ledsen när ni klagar på mitt hus/ min vikt etc" eller vad de nu säger. Gör inte så så stor sak av det sedan utan fortsätt prata om andra saker ungefär som om du rättar till en treåring. Det ändrar säkert inget, men du slipper ta åt dig. I ett hus som det bor människor i finns det ju alltid saker som behöver förbättras, ändras eller städas. Men jag hoppas att de inte kommer för att granska städningen utan för att umgås. Eller vänd på det och fråga "du kanske kan hjälpa mig med detta, vänta lite så skall jag hämta städsakerna". Min egen mamma kan säga saker hemma hos också utan att hon menar det. Eftersom vi har en bra relation, så  säger jag till henne att sluta och då kommer hon på sig att det inte låter så snällt. Hon är bara en engagerad mamma som ibland glömmer att hennes barn hunnit bli 36. Hon kommer oftast med små "tips" men vissa är ändå bra.

    idag har jag fortsatt fixa trädgården, har hunnit klippa äppelträdet och rensat ogräs. Nu ikväll blir det 15 min bortplockning och sedan dammsugning. Skall avsluta ute också med att ta bort alla grenar och kvistar.

Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...