Inlägg från: Paulina Paulina |Visa alla inlägg
  • Paulina Paulina

Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...

Har en tvättfundering... Många skriver att de typ "tvättar så fort tvättkorgen är full" eller lägger in tvätten direkt i tvättmaskinen till och med. Då undrar jag - sorterar ni inte tvätten!? Man kan väl inte tvätta allt tillsammans heller?! Jag är nog överdriven med sorterandet men jag gillar inte solkiga kläder, som jag tycker de blir om man blandar färger hej vilt... Det mesta dagliga kör jag i 40 grader, men lakan m.m. vill jag köra i 60 grader. Och så en del fin-/hand-/ylletvätt.... Då blir det ju till att samla tvätten ett tag, tills dess att man fått ihop tillräckligt mycket av samma sort för att det ska vara försvarbart att köra en maskin!

• Paulina Paulina

Tack för diverse tvättsorteringskommentarer! Jag bor i ett väldigt litet hus och är ensam varannan vecka, varannan har jag ett barn i huset. Dessutom så är jag sån så att jag tycker det är helt ok att använda de flesta kläder i ett antal dagar. Så det blir helt enkelt inte så mycket tvätt här. Däremot så ska jag nog ta och sortera lite mindre - för annars blir det just sådär, att tvätten ligger och väntar på sina "likar" alldeles för länge... Vill hellre få undan den!

• Paulina Paulina
    sommarblomma1 skrev 2010-04-09 07:18:45 följande:
    Om du är osäker på om vissa kläder färgar av sig så kan jag ge tipset om att klippa sönder en frottehanduk i mindre bitar. En sådan slänger jag in i de tvättar med svarta eller andra färgglada kläder som jag är osäker på färgar av sig. Är frottelappen forftarande lika vit efter tvätten kan jag nästa gång blanda hej vilt av färger ljust och mörkt. Det är sällan kläder färgar av sig så det lättaste för att komma ihåg vilka som färgar av sig eller inte så skriver man upp de som fäller, eller i alla fall den färgen ifalll man är osäker på just vilket plagg som fäller. Så fort jag köper nya kläder försöker jag tvätta dessa med kläder i samma färg plus en frottelapp för att avgöra om de fäller eller inte. Åtminstone starka färger som rött, rosa och svart. Summan av kardemumman är att det blir lättare att få ihop en full tvätt ofta och man behöver bara sortera 40 och 60. Det enda jag sorterar noggrant är vitt 60 och då slänger jag även i blekmedel så alla handular, lakan etc blir riktigt vita.
    Men hallå vad bra! Toppentips ju! {#lang_emotions_smile} Tack.

Har redan idag struntat i att sortera sådär hysteriskt som jag brukar och jag känner redan lättnaden. Tvätten blir ju gjord, jag får undan den - den ligger inte och blir skunkig i väntan på fler av samma sort!
  • Paulina Paulina

När det gäller barn och att få dem att plocka undan... så försöker jag köra med att man plockar undan när man är klar med något (helt enkelt! {#lang_emotions_wink}) och så är jag inte stenhård, tycker det viktigaste är att hon lär sig och ser att det ska göras, sen så förväntar jag mig inte perfekt resultat och uthållighet. Hon måste t.ex. hjälpa till att duka undan, men det är ok om hon bara tar en grej om hon är på trotsigt humör, för jag vet att det kommer andra dagar då hon glatt leker robot och tar hand om alltihop. Och så blir det ett större röj emellanåt, dock inte varje dag även om det nog vore bra, ska försöka införa det - samma princip då, dvs viktigast att hon är med, inte att hon gör det perfekt. Dottern är 5½ år.

Det som är svårt tycker jag är alla småprylar! Var gör man av dem!? Alltså alla små plasthundar från burger king, gulliga små nyckelringar, glittersaker, söta burkar, osv osv.....

• Paulina Paulina
    Nyfiken gul skrev 2010-04-24 10:31:33 följande:
    ... om sakerna bara är söta men inte fyller nån funktion och inte heller används - SLÄNG!!!!! Man kan inte spara på allt fnös och fnul bara för att det råkar vara nån gullig ängel på locket eller för att kinderägget innehöll en söt plaståsna...
    {#lang_emotions_laughing} Hehe, hade på känn att jag skulle få det svaret. Helt rätt såklart!

Håller på att lära mig det där med att slänga. Jag har kvar sånt där krafs ända sedan JAG var liten (jo, sant, klistermärken etc) - kul för dottern givetvis nu när jag tar fram det, men hallå liksom, hur viktigt var det att spara på det i 25 år.........

Jag har slängt massor senaste tiden, den här tråden har varit till stort stöd! Trasiga kläder som skulle lagas (jo tjena, de har legat i den högen i flera år!), nostalgigrejer som jag inte kollat på de senaste tio åren, bra-att-ha-grejer som inte heller blivit använda på decennier - och pappershögar som skulle gås igenom....... Det är en sån oerhörd befrielse att jag ääääntligen börjat kunna slänga!

Jag har haft ett sånt krampaktigt förhållande till att spara, varit rädd att jag ska ångra mig sen osv - så att jag fått ont i magen bara av att höra andra berätta om sina utrensningar och hur mycket de slängt! Hjälp - tänk om de slängt nåt ANVÄNDBART, eller FINT eller ........ Åh, pust, nu SLÄPPER jag det! Skööönt.
  • Paulina Paulina
    moln och sol skrev 2010-08-09 14:13:39 följande:

Jag har skickat iväg min kille och barnen några timmar, för att kunna rensa här hemma. Jag satt och tittade på "Extrema samlare" (på TV3play) sent igår kväll och är SÅ laddad. De i programmen är ju inte kloka kan man tycka, men jag förstår deras tänk när de står där med varje liten enskild sak och inte klarar av att kasta den... och att de dessutom behöver ta ställning och tex bläddra igenom varje tidning innan de vet om den kan kastas...

Vi får se hur det går för mig.... Jag vet inte var jag ska börja bara Förvånad

Bara börja! Det har du förstås redan gjort, men ändå... jagn brukar tänka att man kan börja precis varsomhelst, det viktiga är att man börjar...

Själv satt jag och kollade Lyxfällan på TV3Play igår/inatt och gissa vem som tagit itu med gamla räkningar å sälja prylar å grejer idag. hehe...
Svar på tråden Ge mig dina bästa städtips! Total oordning här hemma...