Elmth skrev 2024-02-21 16:58:35 följande:
Beklagar! Det är riktigt tufft.
Vi startade vår utredning idag. Jag och min sambo ska lämna blod på måndag för kromosomanalys. I övrigt tycker jag inte att jag blev så mycket klokare. Gyn gjorde en undersökning och äggstockar och annat såg friskt ut. Det enda hon påpekade var att jag hade en något hjärtformad livmoder, och berättade att om man har större avvikelser, särskilt hjärtformad livmoder med septum(skiljevägg) så fanns en ökad risk för missfall för att det inte fäster ordentligt. Hon påpekade dock att min livmoder hade en sån liten anomalitet och inget septum att det högst troligen inte berodde på det.
Jag tog upp progesteronbrist, men hon berättade att det inte finns tillräckligt med studier som kan påvisa att det fungerar (eller inte fungerar) så enligt deras lärobok som vi läste tillsammans på plats så görs ingen sådan undersökning.
Det jag fick med mig därifrån idag var, citat, - du ska ta med dig att det är väldigt god prognos för att du kommer lyckas få till en fullgången graviditet särskilt när du verkar bli gravid så lätt.
Samt att jag skulle få tala med en kurator och att de lovade att jag skulle få "stöd" tidigt vid nästa graviditet.
Berätta gärna hur det går på ditt första besök Bubblanbob123. Det verkar vara så olika för olika län.
Tack, och detsamma! <3 Det är verkligen tufft mentalt, blev utbränd och fick panikångest efter sista missfallet. Det börjar sakta bli bättre, men känner mig slutkörd i kroppen.
Men spännande för er att ha påbörjat en utredning, jag hoppas att ni ska få ert efterlängtade barn snart!
Vi fick veta att vi kan behöva vänta tre månader innan vi får påbörja utredningen, så nu väntar vi på kallelsen...