VeraVera skrev 2011-08-03 17:16:33 följande:
Men gett oss förmågan att tänk/göra onda handlingar?? Det var väl i lustgården, trädet på gott och ont som man inte fick äta av men som vi valde att äta av, alltså valde vi själva att "bli onda"....Gud har inte gjort oss onda
Var står det att de fick kunskap om gott eller ont om de åt av fruten, visa gärna.
Det var em frukt blan alla andra, det de gjorde var att de gjorde uppror mot Gud och övergav Hans vägledning.
Se hur det har gått.
Tänk vad alla skyllar på Gud, t o m Adam gjorde det att han viste att det var fel det han gjorden.
1 Moseboken 3:8-13
"
8 Senare hörde de Jehova Guds röst då han vandrade i trädgården under den del av dagen då det blåste en bris, och mannen och hans hustru gömde sig för Jehova Guds ansikte bland träden i trädgården.
9 Och Jehova Gud kallade flera gånger på mannen och sade till honom: ”Var är du?” 1
0 Till slut svarade han: ”Jag hörde din röst i trädgården, men jag blev rädd, eftersom jag är naken, och så gömde jag mig.”
11 Då sade han: ”Vem har talat om för dig att du är naken? Har du ätit av det träd som jag befallde dig att inte äta av?”
12 Mannen sade då: ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.” 13 Då sade Jehova Gud till kvinnan: ”Vad är det du har gjort?” Och kvinnan svarade: ”Det var ormen som bedrog mig, och så åt jag.”
När han ställdes till svars, visade han varken bedrövelse eller ånger och bad inte heller om förlåtelse, utan försökte i stället rättfärdiga sig och lägga skulden på andra, ja, han gav till och med Jehova skulden för sin uppsåtliga synd. ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.” (
1Mo 3:7–12)