Inlägg från: Användarnamn |Visa alla inlägg
  • Användarnamn

Jesus Mirakel Tråd 3

pannanikakan skrev 2011-08-03 16:52:52 följande:
    Tänker själv är precis vad jag gör.
    Jag gör det lilla jag kan, jag har fadderbarn, jag skänker pengar, jag väljer att inte äta kött, jag köper 2: hand både möbler och kläder, jag tar cyklen ist för bilen och engagerar mig i ett barnhem i Kenya.
    Det jag INTE gör är att förlita mig på en Gud som ingen har bevisat existerar.
    Människokroppen är heller inte skapt att leva så länge som du säger, hade VETENSKAPEN inte tagit fram medicin osv hade vi dött när vi var mycket yngre än så.
    Varför anser du dig vara värd att leva länge? Är det för att du tror på Gud? 
    Jag gör också vad jag kan och får allt förlita mig på mig själv och erkänner att det är vi människor som ler ett liv som fördärvar för andra.

Om du inte vill leva för evigt så är ditt val att säga nej tack.
  • Användarnamn
    Jamo skrev 2011-08-03 16:57:25 följande:
    Så "gud" är helt empatilös och låter oskyldiga barn dö för vuxnas synder? Då är det alltså en sorts arvssynd som "den" håller på med?

Tänker du själv likadant om människor som drabbas av olika saker? "Jag hjälper inte till för att dom får skylla sig själva"? Har heller inte du nån empati?
    Ja hjälper till i det jag kan.
    Hur kan du ens anklage den du inte känner eller tror på.
    Ser du inte hur vi tar ihjäl varandr men ska ha en gud som springpojke när vi inte klarar av det.
  • Användarnamn
    SkåneP skrev 2011-08-03 16:59:41 följande:
    Säg det till de barn som föds med hjärtat utanför kroppen och som under sitt korta liv lider fruktansvärda plågor, helt utan någon människas förskylllan.
    Hjälp dem då om du kan!
    Vem skyllar du på i så fall och varför?

Gnäll inte!
  • Användarnamn
    pannanikakan skrev 2011-08-03 17:04:31 följande:
    Om gud finns, varför har han gett oss förmågan att göra/tänka onda handlingar?
    Om han nu är så god och har gjort oss till sin avbild? 
    Använder vi vårt tänk på rätt sätt, hade vi bara gjort som Jesus säger att "Älska sin nästa" had allt varit så mycket bättre, men inte ens det gör vi, bara skyller på Gud, så patetiskt och ynkligt!
  • Användarnamn
    Jamo skrev 2011-08-03 17:06:32 följande:
    Skulle inte "han" kunna stoppa allt lidande som finns? "Gud" är ju allsmäktig, eller? Varför gör han inget? Varför har han ALDRIG gjort något?

Som vanligt kan du inte svara på direkta frågor. Är "gud" empatilös? Varför griper han inte in vid direkta orättvisor? Tex. som nån frågade, en treåring som dör i cancer? Vad har det barnet gjort för att drabbas av det? Offras barnet för andras synder?
    Vem bryr sig om Gud, ger du,, hade man det vore situationen annorlunda, men att Han ska stå till tjänst och rädda oss, det begär du.

Svara nu utan en massa trams om du klarar av det!?
  • Användarnamn
    SkåneP skrev 2011-08-03 17:09:34 följande:
    Skyller inte på någon, det finns inte någon att skylla på.
    Det var liksom min päng.
    Bra, lev vidare och ta det du får.
  • Användarnamn
    VeraVera skrev 2011-08-03 17:16:33 följande:
    Men gett oss förmågan att tänk/göra onda handlingar?? Det var väl i lustgården, trädet på gott och ont som man inte fick äta av men som vi valde att äta av, alltså valde vi själva att "bli onda"....Gud har inte gjort oss onda
    Var står det att de fick kunskap om gott eller ont om de åt av fruten, visa gärna.

Det var em frukt blan alla andra, det de gjorde var att de gjorde uppror mot Gud och övergav Hans vägledning.

Se hur det har gått.

Tänk vad alla skyllar på Gud, t o m Adam gjorde det att han viste att det var fel det han gjorden.

1 Moseboken 3:8-13
    "8 Senare hörde de Jehova Guds röst då han vandrade i trädgården under den del av dagen då det blåste en bris, och mannen och hans hustru gömde sig för Jehova Guds ansikte bland träden i trädgården. 9 Och Jehova Gud kallade flera gånger på mannen och sade till honom: ”Var är du?” 10 Till slut svarade han: ”Jag hörde din röst i trädgården, men jag blev rädd, eftersom jag är naken, och så gömde jag mig.” 11 Då sade han: ”Vem har talat om för dig att du är naken? Har du ätit av det träd som jag befallde dig att inte äta av?” 12 Mannen sade då: ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.” 13 Då sade Jehova Gud till kvinnan: ”Vad är det du har gjort?” Och kvinnan svarade: ”Det var ormen som bedrog mig, och så åt jag.”

När han ställdes till svars, visade han varken bedrövelse eller ånger och bad inte heller om förlåtelse, utan försökte i stället rättfärdiga sig och lägga skulden på andra, ja, han gav till och med Jehova skulden för sin uppsåtliga synd. ”Kvinnan som du gav mig till att vara hos mig, hon gav mig frukt från trädet, och så åt jag.” (1Mo 3:7–12)
  • Användarnamn
    Jamo skrev 2011-08-03 17:29:38 följande:
    Förväntar mig inget av "gud" eftersom jag är helt övertygad om att det inte finns nån gudomlighet överhuvud taget.

Ville bara ha svar hur troende som säger att dom lever under en vänlig "gud" förklarar att han inte gör ett smack åt den orättvisa som finns. Men som vanligt går det inte att få ett svar.
    Du har fått svar flera gåger, men du accepterar inte svaret:

"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.

Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.

Predikaren 8:9
    ”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

Jakob 1:14, 15
    ”Nej, var och en prövas genom att dras och lockas av sitt eget begär. 15 När så begäret har blivit havande, föder det synd, och när synden är fullbordad frambringar den död.”

Jakob 5:11

”Se! Vi prisar dem lyckliga som har hållit ut. Ni har hört om Jobs uthållighet och har sett dess slutresultat Jehova gav, att Jehova är mycket ömsint och barmhärtig.”

Efesierna 6:11
    ”Ta på er den fullständiga vapenrustningen från Gud, så att ni kan stå fast mot Djävulens listiga anslag.”

Jesaja 45:18
    ”Ty detta är vad JHVH har sagt, himlens Skapare, han, den sanne Guden, han som har format jorden och gjort den, han som gav den en fast grund, som inte skapade den till förgäves utan formade den till att vara bebodd. Jag är JHVH, och det finns ingen annan.”  

• Användarnamn
    SkåneP skrev 2011-08-03 17:21:39 följande:
    Vem planterade trädet?

Och alla vettiga förldrar vet att det bäste sätter att få ett litet barn att göra något är att säga "du ska inte [vad-det-nu-är]".

Och i all ödmjukhet...var inte den där ormen ett misstag? 
    Se där, bara skylla ifrån sig.
    De hade massor av frukt men bara detta lilla träd ville Gud ha, och Han sa inte att de fick kunskap av det, var läser du det i så fall.

Ormen var bara en orm som Satan använde till marionettdocka.
    Ser ni att ni är ju inte bättre än de symboliske ormen genom ert ifrågasättande av Gud?

Vad tror du är gott och ont.
  • Användarnamn
    Jamo skrev 2011-08-03 17:47:28 följande:
    Gott och ont varierar i tid och rum.
    Nej det varierar inte, det är vi som tänjer på gränserna, vi går från ont till värre, det vi förvasade oss vor förr är naturligt idag .......  Se med seriöstet på det som händer i världen idag och gämför det för bara 30 år sedan.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3