Tyrell skrev 2010-03-26 11:14:44 följande:
Det du säger är att det inte alls är Guds vilja som sker. Då spelar fortfarande bönen ingen roll eftersom då kan man själv se till att det man vill skall hända, händer. Ju mer man funderar på detta, desto mer godtycklig och cynisk ter sig Gud.
Antingen så vill du inte förstå alls vad jag menar, eller så förstår du men du är här för att provocera.
Så jag ger ett sista försök:
1.Det är inte guds vilja att människor lider, men han har också gett oss medmänniskor ett ansvar att hjälpa och stödja varandra, och i många fall hjälper han människor i nöd genom andra människor som lyssnar på honom och vill vandra i hans kärlek.
2. Han har på många sätt, bland annat genom bibeln sagt att han vill att vi människor ska älska och stödja varandra, samtidigt som vi följer honom.
3. Han styrker, hjälper, helar, förlåter och frälser tusentals människor runtomkring i världen, om inte miljontals och ger bönesvar dagligen, så att säga att gud inte svarar på bön är skitsnack.
Varför Jesus låter världen hållas och inte kommer direkt nu för att återupprätta sitt rike och utrota all ondska, är för att han vill ge människor tid att vända om.
Och så vill han att alla människorna ska få höra talas om honom innan han kommer tillbaka.
Där har vi som kristna också ett ansvar att föra evangeliet vidare och fortsätta vittna om Jesus kraft, oavsett hur våra medhörare väljer att hantera det hela,
och detta kommer jag fortsätta att göra.