Inlägg från: Rundown |Visa alla inlägg
  • Rundown

Jesus Mirakel Tråd 3

KristenTjej84 skrev 2011-09-16 07:33:55 följande:
    För min tro är inte påverkad eller präglad av det humanistiska tankesättet att alla tillber vi samma Gud men Guden har olika namn.
    Jag tror på den enda vägen till frälsning, som är Jesus Kristus, som i bibeln sa att han var vägen sanningen och livet och att ingen kommer till fadern förutom genom honom.
    Han vill inte att man ska offra djur eller tända rökelser till honom för att han ska bli nöjd, för han har själv offrat sig för våra synder för att vi ska bli frälsta och befriade, vi behöver inte med egna handlingar förtjäna vår frälsning, även fast han vill att vi ska leva i den kärlek och ödmjukhet han själv levde, så kommer själva frälsningen från honom och det är gratis, man kan bli frälst oavsett hur man levt sitt liv innan.
    Känner inte igen den nåden eller barmhärtigheten från någon annan religion.
    Fast detta var inte ett svar på min fråga. Om du inte kan svara är det helt ok om du säger det. Skall jag upprepa frågan?
  • Rundown
    KristenTjej84 skrev 2011-09-22 11:05:08 följande:
    Jag väljer att inte svara på den frågan för tillfället, jag lägger ner att argumentera och debattera tills jag får övernaturlig vägledning. För jag har inte alla svar på alla komplexa frågor i mig själv.

Du är välkommen tillbaka när du kan, inga problem. När du dock får denna "övernaturliga vägledning" kanske du kan ta lite tid och fundera på hur du vet att den vägledningen verkligen är från den guden du tror det är och inte bara en annan gud som låtsas för att missleda dig?
  • Rundown
    KristenTjej84 skrev 2011-10-06 19:50:39 följande:
    Hur allting började.Väldigt intressant rekonstruktion om hur djävulen föll och fick med sig människan.

">

Om din gud nu är så god, varför konstruerade/skapade han då allt detta "onda" att hända (och låter det fortgå?)
  • Rundown
    Svantesson skrev 2011-10-07 00:03:10 följande:
    Det onda skapade vi själv i får fria vilja i opposition mot Gud. Jmf 1 Mos kap 3
    Fast gud påstås ju vara allvatende och allsmäktig, han/hon visste alltså att när han skapade människan så kommer detta att hända. Ja, eftersom guden är skaparen så är det ju guden själv som "programmerade" in detta i sin skapelse.

Gud skapade alltså människan för att detta skulle ske... eller så är inte gud allsmäktig/allvetande.
  • Rundown
    Svantesson skrev 2011-10-07 11:56:37 följande:
    Om du bygger en perfekt bil och ger bort den, är du då skyldig till de eventuella olyckor den bilen ställer till med?
    Det beror på hur du definierar "perfekt". Om jag är allvetande och allsmäktig skulle jag dock säga att ja, det är jag. Eftersom när jag byggde bilen så visste jag redan då vad som skulle hända.

Frågan kvarstår alltså. Fast den guden ni tillber kanske inte är allsmäktig? I så fall förklarar det ju en hel del.
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-10-24 21:42:11 följande:
    Är du seriös någon gång?
    Är alla som ställer frågor där du måste tänka "oseriösa" i dina ögon? Hur klarar du av vardagen?
  • Rundown
    annaim skrev 2011-11-01 22:03:46 följande:

Vid ett tillfälle förbannade Jesus ett fikonträd - med följd att trädet vissnade.

WTF! Vilka hemska brott var fikonträdet(!) skyldig till?
  • Rundown
    Toboas skrev 2011-11-01 23:07:35 följande:
    Se Markus 11:12-14 Skrattande

Och när man trodde det inte kunde bli roligare! Vilken klassiker! Hemska träd att inte ge fikon till Jesus trots att det inte var säsong, fy! (man kunde ju tycka att gud i sin allsmäktighet visste att detta skulle hända redan vid universums skapelse och därför gett fikonträdet en annan säsong men det kanske bara är jag som är petig)
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-11-15 18:29:44 följande:
    Att du inte vill tro kan du påverka själv och valet är ditt eget och kan inte skylla på någon.
    Hur kan vi ha ett val om framtiden redan är skriven (ur guds perspektiv, han vet ju vad som kommer att hända). Är det inte snarare så att vi har en illusion av fri vilja?
  • Rundown
    Användarnamn skrev 2011-11-15 23:06:58 följande:
    Du kan påverka ditt aktiva val om du vill ha det Skaparen erbjuder, ett evigt liv på Jorden fritt från sjukdom, lidande och död eller du tackar nej.
    Detta gör vi i fri vilja.
    Fast detta svarar inte på min fråga. Om din skapare redan vet vilket val jag kommer att göra så kan jag inte göra något annat val, alltså finns inte den fria viljan (om man utgår från att skaparen/gud är allvetande det vill säga). Men du kanske har en annan definition på "fri vilja" än vi andra?
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3