Inlägg från: Användarnamn |Visa alla inlägg
  • Användarnamn

Jesus Mirakel Tråd 3

Selfish Geene skrev 2011-06-06 23:10:14 följande:
    universum växer pga att det fick en knuff vid big bang, så länge ingen motkraft hejdar expansionen kommer den att fortgå. 

Föreställ dig att du släpper en näve stenkulor på ett golv! 
    När de landar börjar de rulla iväg åt olika håll, men olika krafter kommer så småningom att stoppa dom (till exempel när de krockar i en vägg eller kraften absorberas av friktionen från golvet)

Föreställ dig nu att inga sådana motkrafter existerar!
    Då finns inget som kan hejda kulornas framfart (inget som absorberar energin), de fortsätter att rulla.
    Ibland kanske de krockar i varandra och går i bitar eller smälter samman, då blir de fler eller färre till antalet, men massan (mängden material) är alltid samma

Den totala mängden "kulor" (massa+energi) kommer att vara densamma, men ytan som kulorna rör sig på växer

Jag önskar verkligen att jag kan hjälpa dig att förstå det här! 
    Läs själv vad du skriver och försök att jämföra det med att universum växer :)
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-06 23:34:31 följande:
    "golvet" är det tomma rummet.

Förstår du skillnaden mellan att "växa" då energi tillförs, till exempel när ett barn växer upp till en vuxen människa med större massa än den nyfödda bebisens) och att "expandera", när en konstant mängd massa brer ut sig över ett större och större område?

Universum expanderar, det växer inte

Hur gammal är du ????
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-07 00:09:40 följande:
    30

förstår du fortfarande inte att massan har varit konstant sedan universums begynnelse? 
    Universum utvidgar si, det blir fler galaxer.
    sv.wikipedia.org/wiki/Universums_framtid

Då avslutar vi här och dö med din sol.
  • Användarnamn
    Toboas skrev 2011-06-07 09:02:45 följande:
    Det tillförs fortfarande inte någon ny massa / materia! Försök tänka på ballongen som MC använde som exempel. Ju större ballongen blir desto tunnare blir den. Samma sak med universum. Ju större det blir desto mer utspritt blir det. Att det bildas nya galaxer och solar innebär bara att den existerande materian klumpar ihop sig, inte att det uppstår något nytt.

Vem är det som sagt till dig att det tillförs något eftersom du är så säker på din sak? Ingen av länkarna du postat har ju innehållit någon sådan information.

So on, so on .....
    Du vill bara säga emot, inget resonomang jag använder mig av.......

• Användarnamn
    M C skrev 2011-06-07 15:54:13 följande:
    Moget men väntat - när argumenten tryter blir det ofelbart ad hominem.
    Så säger en hängiven debbatör :)
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-07 17:13:29 följande:
    Har du funderat på varför du upplever kunskap så skrämmande? det är nästan som att du inte vill förstå hur världen du lever i fungerar.

Vad är det värsta som kan hända? 
    Jag har kunskap nog för att se att vi har sabbat naturen redan nu till ett kollektivt självmord, långt innan den förmodade solens döende.
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-07 17:24:34 följande:
    Vill du inte veta mer om världen du lever i?

Om du visste lite mer om hur naturen fungerar så skulle du ju kunna göra ett handtag för att stoppa miljöförstöringen tex 

Alla vet att vi förstör naturen kopiöst, men inte många varken vill se det eller göra något åt det

.
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-07 17:41:17 följande:
    hm, ok.
    Anta att du faktiskt skulle kunna göra något om du bara lärde dig lite mer om hur världen fungerar, skulle du se till att skaffa dig den kunskapen då? 

Jag sorterar sopor, jag tar bussen .......
    Vad kan du ge för revolutionerande råd som räddar oss fråm kollektivt självmord som kan genomföras?

• Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-07 18:10:47 följande:
    Är du beredd att lära dig nya saker om hur världen fungerar?
    Ja vet det som jag är i behov av att veta och lyder landets lagar.
    Man lär sig något nytt varje dag. och tyvärr är det mest numera hur vi får alltfler farsoter i naturean för varje dag.
  • Användarnamn
    Selfish Geene skrev 2011-06-07 19:06:50 följande:
    Det var inte det jag frågade.

Jag frågar om du är beredd att ta till dig ny kunskap om hur världen fungerar om det skulle innebära att du kan förändra hur jorden kommer att se ut i framtiden? 

Vad kunskap har du att förtälja som har betydelse för framtiden i naturen?
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3