Inlägg från: KristenTjej84 |Visa alla inlägg
  • KristenTjej84
    Rundown skrev 2011-03-10 23:23:31 följande:
    Det må kännas rätt för dig, men det betyder inte att det är sant. Du är alltså inte öppen för att du kan ha fel?

Du har ingen kommentar till mina övriga frågor utan fortsätter glatt som att inget har hänt? Hur resonerar du kring det jag sagt om vittnesmål och liknande då... är allt sant som bekräftar det du redan tror på, och allt som pekar på motsatsen är automatiskt osant? Hur tror du världen hade sett ut om vi alla gick efter den "principen"?
    Nej jag är inte öppen för att jag kan ha fel, då jag vet att jag funnit rätt:)
    jag som kristen har tagit emot den helige anden då jag valde att följa Jesus.
    Då jag har den helige anden med mig, så är ett av hans funktioner att vägleda mig, bort från den han inte
    gillar och som inte är från Gud och fram till det som är bra och kommer ifrån Gud.
    Andra religioner, med sina ritualer, sånger, ramsor, sätt att tillbe osv känner jag direkt att det är fel då jag lyssnar eller läser om detta, även i fall då jag sett detta i TV. Oavsett hur vackra & ljusa religionerna verkar, så finns det ändå något som fattas, och något som gör att det känns fel.

Så vitt jag vet så finns det INGEN annan religion, där personen man tillber, skulle ha offrat sitt liv, som syndfri för att människor ska få sina synder förlåtna och komma nära Gud igen, förutom just kristendomen.
    Där det inte finns någon Jesus, finns det inte heller förlåtelse, nåd eller frihet från synd..
    dock så vet jag att det finns religioner med fina riktlinjer att leva efter, att respektera livet och sina medmänniskor te x.
    Jag hoppas du fått svar på dina frågor nu.:)
    För övrigt kan jag påpeka att när jag var yngre och mådde dåligt, och sökte efter Gud så var det Jesus som visade sig för mig, inte Buddha, inte Muhammed eller någon annan, utan just JEsus, och hans kärlek har strålat i mitt liv och många miljoner andras på ett starkt och övernaturligt sätt.
    Och han har helat människor och återställt lemmar, öron och till och med gett människor som aldrig haft ögon helt nya perfekta ögon. Så Gud är inte "snål", inte min Gud i alla fall:)
     http://www.christian-faith.com/forjesus/true-stories-testimonies-of-jesus-christ

• KristenTjej84
    http://www.sidroth.org/site/News2?abbr=tv_&page=NewsArticle&id=9817
    Veckans Sid Roth.

http://christianfaithfriends.net/community/index.php?/topic/341-woman-turns-to-christ-after-being-stabbed-30-times-wow/page__pid__1320=/#vid
    Ett videoklipp där en tjej vittnar om hur hon kom till tro på Jesus efter att något hemskt hänt henne.

http://christianfaithfriends.net/community/index.php?/topic/502-a-muslim-has-an-incredible-encounter-with-christ-wow/#vid
    En muslimsk tjej som kom till tro på Jesus, hennes vittnesmål.

• KristenTjej84
    Rundown skrev 2011-03-21 17:52:13 följande:
    Vad är det du vill diskutera? Hade det inte blivit bättre diskussion ifall du förklarade lite vad det är i länkarna istället för att bara posta videos?
    Vad jag vill göra är att dela med mig av fantastiska händelser, i människors liv där Jesus ingripit.
    Då det finns så mycket annat dåliga saker man kan läsa om på nätet, om krig, nöd och depression så vill jag visa att det även finns en Gud som älskar människorna, mitt i allt elände synden o djävulen ställt till med.
    Vill du så kan du själv titta i länkarna, och sedan ställa frågor om dom ifall du vill vidare diskutera detta..

• KristenTjej84
    http://www.sidroth.org/site/News2?abbr=tv_&page=NewsArticle&id=9849
    Veckans Sid Roth avsnitt till dom som som vill se. Om Guds kraft via bönen.

http://aneht.wordpress.com/2007/03/29/jesus-horde-min-enkla-bon-och-helade-mig/
    Samt vittnesmål av en kvinna som blev helad av JEsus då hon hade migrän.

http://www.betelskeppet.se/viewText.do?textID=1003 Samt en kvinna som berättar hur Jesus befriade henne från drogmissbruk.

Intressant det där att vissa människor är redo att tro på vittnesmål, av människor som berättar hur den och den tabletten hjälpte honom/henne att gå ner i vikt. Samt hur hudkrämer reducerar rynkor då modellerna poserar på reklamen, samt hur bra vissa filmer är beroende på hur många stjärnor den fått i tidningen.
    Men när det gäller Gud, då kan det omöjligtvis vara något annat än påhitt, hallunicationer eller "lögner".

Det här är en Jesus Mirakel tråd, därför publicerar jag vittnesmål om hur Jesus verkat i olika människors liv, och det för att så många som möjligt ska kunna se att det finns hopp i vår mörka värld, trots krig och rykten av krig. Att det finns någon som med öppna armar tar emot varje människa som med öppet hjärta söker honom.
    och han heter Jesus Kristus.

">

En intressant låt.

• KristenTjej84
    Rundown skrev 2011-03-28 20:27:43 följande:
    Ja helt klart att folk väljer att tro, irrationellt. Det är ju därför vi har den vetenskapliga metoden för att i alla fall kunna approximera verkligheten utan bias. Det är väl bra? Är det inte skönt att vi kan se förbi vad vi anser vara "lögner" eller liknande och sätta det åt sidan? Varför vill du inte vi skall undersöka kristendomen med en sådan metod? Är inte verkligheten bäst, även om den inte är som du (eller jag) vill?

Jag tittar gärna på dina videoklipp för övrigt, men du verkar väldigt ovillig att diskutera dom när jag tar mig tid att se / läsa och kommentera. Är det någon särskilld del du tycker är intressant kan du väl berätta timestamp samt varför du tycker den är bra. I nuläget påminner du om "gudasänd" som gör en forumdriveby och spammar med youtubeklipp och sedan försvinner när folk vill prata. Jag menar, är det inte lite tråkigt att sitta på ett diskussionsforum men inte vara intresserad av diskussion? Tycker du att du representerar din kyrka på ett bra sätt när du beter dig så?

Det här är en Jesus Mirakel tråd, därför publicerar jag vittnesmål om hur Jesus verkat i olika människors liv, och det för att så många som möjligt ska kunna se att det finns hopp i vår mörka värld, trots krig och rykten av krig. Att det finns någon som med öppna armar tar emot varje människa som med öppet hjärta söker honom.
    och han heter Jesus Kristus.
    Hopp finns det, och det finns antagligen ännu mera hopp om vi slutar att be och arbetar istället. Du vet, ett par arbetande händer gör mer än tusen i bön.
    Jag har svarat på dina frågor på de bästa sätten jag kunnat just nu för tillfället.
    Du kommer med påståenden som att det jag tror inte är verkligt etc, som du sedan formulerar om till frågor..
    vilket jag inte förstår varför, för även om du tycker det jag skriver är lögn, och även om du försöker på olika sätt övertyga mig om att du har rätt och jag har fel, så biter det inte på mig.
    Jag står fast vid min kristna tro, och ingenting, och ingen kan ändra det faktumet oavsett hur "idiotiskt" och "sinnesjukt" och drygt det kan verka..
     På vilket sätt skulle jag representera min kyrka på bra sätt om jag förnekade Kristus som frälsare & herre? och den enda vägen till frälsning?

• KristenTjej84
    Du undrade varför Gud inte helar människor som har amputerade ben o dylikt o kallar honom för snåljåp.
    Sanningen är den att det händer mirakler hela tiden överallt i världen.
    Vill du se mirakler som du efterlyser, så utmanar jag dig att besöka ett sånt här möte där folk går fram och får förbön, då skulle du se de mest fantastiska miraklerna mitt framför dina ögon.

">

Utmanar dig, vågar du det? Kom gärna till Jesus Manifestationen någon dag så får du själv känna Guds kraft starkt.
    Men svensk media vill inte publicera mirakler av Jesus Kristus, de är mer intresserade av att lura folk i djävulens fällor genom ockulta program som osaliga andar & hemsökt hus istället.
    För skulle mer mirakler publiceras, skulle fler bli kristna och då skulle affärerna lida av det.

Så har jag missat någon fråga eller har du alla svar du ville ha rundown??

• KristenTjej84
    Men tänk om jag redan varit på ett möte... och jag inte alls känt Guds kraft? Betyder det då att gud inte finns? För om du resonerar så att känna guds kraft = gud och Jesus är på riktigt så borde motsattsförhållandet även det gälla? Eller? Jag tror jag frågat dig det tidigare i tråden men jag kanske var otydlig. 

Jag hade varit intresserad av vad du tyckte om mina kommentarer angående tanten som skrev om att hon blivit botad på ett möte, vi kanske kan börja där och ta klippen ett i sänder innan du postar nya? Jag tror att alla kan se var du hittar ditt veckoliga klipp och kan söka källan själv, roligare om vi pratar om dem här eller? 

Tack för att du pratar! =D

Nej det betyder inte att Gud inte finns, bara att det inte var just det tillfället du var öppen nog att ta emot det.
    vi kan vara olika öppna för olika saker vid olika tidpunkter av våra liv.

Jag har för övrigt börjat berätta vad olika länkarna handlar om:) något du också gärna ville förut, allt i freden och respektens namn. För att jag respekterar dig som person även om vi tycker olika.

• KristenTjej84
    Rundown skrev 2011-03-14 23:38:27 följande:
    Jag är intresserad, men du har lite obesvarade frågor i diskussionstråden som du kanske kunde ta upp innan vi går vidare?

Angående dina länkar, tycker du inte det hade blivit en bättre diskussion ifall du lite snabbt summerade vad som hände i länkarna och vad du tycker att det innebär så vi får ett faktiskt ämne? Blir ju inte särskillt produktivt om vi bara sitter och spammar länkar till varandra eller?

T.ex: 4 minuter in i video X säger de bla bla bla, detta tolkar jag som bla bla bla.

Hade det inte varit mer givande och kanske lett oss till att tillsammans kunna komma närmare verkligheten?

Men för att föregå med ett gott exempel skall jag diskuutera din länk från arken.org (som inte fungerar på min dator om jag inte fyller i alla svenska diftonger i adressfältet manuellt). Jag tar det första citatet av Maj Rune Runegrund:

"Innan jag kom till mötet hade jag varit attackerad på flera områden och hade haft dålig sömn. Genom förbönen befriade Jesus mig och nu känner jag mig lugn och trygg. Jag kände att glädjen kom tillbaka. Jag hade även halkat och slagit i svanskotan rejält. När jag kom hem efter mötet upptäckte jag att all smärta var helt borta. Jag blev så lycklig - för jag hade inte ens bett om förbön för det!"

Här begår hon ett vanligt logiskt felslut som kallas för Post hoc ergo propter hoc (efter, därför på grund av). Detta innebär lite kort att korrelation inte innebär kausalitet, alltså att bara för att händelse B hände efter händelse A så betyder det inte att A fick B att hända. Det är vanligt att det begås när något positivt som bekräftar ens föreställningar händer, till exempel för Maj i det citerade stycket. För att göra det övertydligt, helgens katastrofer i Japan hände till exempel inte automatiskt för att kristna i Japan bad till gud, även om de gjorde det innan jordbävning och tsunami hände. Förstår du hur jag menar? Det är rätt bra att känna till detta felslut då det som sagt är väldigt vanligt och händer rätt mycket i "troendekretsar", oavsett om det är religion eller till exempel alternativmedicin det handlar om.

I Majs fall är det här extra tydligt då hon inte ens hade bett för att bli bättre, hon bara blev bättre efter och sammankopplade då de två händelserna. Om hon på vägen hem hade trillat och brytit benet, hade hon då ansett att bönen fick henna att bryta benet tror du? Nej, så är det nog inte... precis som att hon inte anser att bönen fick henne att halka och slå i svanskotan även om detta antagligen även det hände någon gång efter hon varit i kyrkan.

Intressant är även att detta rör sig om subjektiva händelser såsom smärta och sömnsvårigheter. Ifall (och det är ett stort ifall) nu bön faktisk helöade folk, varför tror du som kristen då att bön inte helar till exempel folk som varit amputerade? Varför ser vi inte kristna få tillbaka lemmar? Hur kommer det sig att du tror att din gud lägger tid på att få lite smärta att minska men inte orkar göra något "viktigt"? Du som faktiskt tror på dessa "mirakel" måste väl anse att det är lite... snålt?

Post hoc på svenska wiki (lite kort) sv.wikipedia.org/wiki/Post_hoc
    Post hoc på engelsa wiki (bättre) en.wikipedia.org/wiki/Post_hoc
    Nej jag tror inte hon hade ansett att det har med bönesvar att göra ifall hon halkat och brytit benet, då hon precis som alla som fått förbön och upplevt helande från Gud märkt att Gud inte är ute för att skada människor utan hela och befria.  Han skulle aldrig te x ta o knuffa människor så att de slår sig.
    Känner man Jesus så vet man att han är fylld av kärlek till en och att han absolut inte på några vilkor alls är ute efter att skada en.
    Gud såg att hon hade en skada i svanskotan också, och ville göra helandet fullständigt därför blev hon helad helt.

• KristenTjej84
    Rundown skrev 2011-03-29 09:21:30 följande:
    Men om vi vänder på det, kan det då vara så att gud inte finns men att du bara ibland är öppen för könslan av avsaknad av "guds kärlek"? Kan man inte genom att använda ditt egent resonemang helt vända på känslan?
    KristenTjej84 skrev 2011-03-28 23:18:51 följande:
    Nej jag tror inte hon hade ansett att det har med bönesvar att göra ifall hon halkat och brytit benet, då hon precis som alla som fått förbön och upplevt helande från Gud märkt att Gud inte är ute för att skada människor utan hela och befria.  Han skulle aldrig te x ta o knuffa människor så att de slår sig.
    Känner man Jesus så vet man att han är fylld av kärlek till en och att han absolut inte på några vilkor alls är ute efter att skada en.
    Gud såg att hon hade en skada i svanskotan också, och ville göra helandet fullständigt därför blev hon helad helt.
    Gud / Jesus gör ju mycket värre saker än att bara knuffa folk om du läser bibeln, varför skulle han inte kunna göra något sådant? Dödade inte gud flera tusen i Japan häromveckan?

Så det är bara bra grejer som händer som är guds vilja? Är inte gud allsmäktig? Det är väl det klassiska "gud vinner alltid" som kan illusteras på följande vis:

Alla lever ett bra liv = gud har sett till att det blev så.
    Alla blir lite sjuka men överlever = gud såg till att det inte blev värre.
    Alla blir sjuka och dör utom EN person = det var gud som såg till att personen överlevde.
    Och så vidare...

Är det så du tänker? Tycker du inte det hänger ihop med det jag sade om post hoc ergo propter hoc ovan at man sammankopplar händelser som egentligen inte har med varandra att göra?

Dessutom, det hade varit intressant att höra, är du öppen för möjligheten att du har fel?
    Det var inte Gud som dödade människorna i Japan, nu har du fått allting om bakfoten!
    Gud ha gett människorna ansvar att ta hand om vår jord, inte att förstöra den med miljöförstöring av olika slag. Om vi struntar i att ta hand om miljön, då får den konsekvenser. Självklart är det hemskt det som hände med Japan, med det har med människors dumhet att göra, inte med Guds skl ondska.
    Gör vi bort oss så får vi ta konsekvenserna. Vore det inte en konstig värld om vi aldrig fick några konsekvenser av det vi gjorde? Ska Gud bara sitta där o trolla bort alla konsekvenser av våra dåliga handlingar för att räknas som god? Gud har gett oss ett ansvar att ta hand om vår jord.

Nej jag tror inte hon sammankopplar saker som inte har med varandra att göra. Hon märkte ju att hon blev bättre efter förbönen.

Jag tror inte jag har fel nej, för jag har blivit övertygad till 100% att Jesus är vägen sanningen och livet, skulle jag vara öppen till möjligheten att jag har helt fel och att det inte finns någon Gud, skulle jag ju tvivla.

Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3