Inlägg från: 100kgpappa |Visa alla inlägg
  • 100kgpappa

Jesus Mirakel Tråd 3

Orkar inte läsa allt, men jag tror jesus så kallade mirakel antingen bara var efterkontruktioner för att sälja budskapet. Ingen skulle förmodligen byta tro om man inte uppfattade jesus som övernturlig, eller vanligt bondfångeri. Skicka in en polare i folkmassan som spelar handikappad som plötsligt blir botad, gräv ner träpålar nån cm under vattenytan och vips ser det ut som man går på vattnet när man står en bit bort, osv osv.
       Bedrövligt att folk tror på sånt fortfarande. Att folk tror dom blir botade nuförtiden är ju bara ren placeboeffekt, tror man på det så funkar det

• 100kgpappa

Men många fler blir ju inte friska trots att de bör så knogarna blöder? Och folk blir friska utan att be till gud också, kroppen har en enastående förmåga att läka och reparera sig själv.

Vad för bevis då? Har man haft en testgrupp på flera hundra personer med likartade tumörer och sen har hälften bett och de har blivet friska och resten dött? Eller är det mer typ "jag har en lustig mössa på mig så slipper jag se rosa elefanter, och det funkar skitbra för jag har inte sett en enda rosa elefant, och troligen hade jag inte gjort det om jag inte hade mössan heller, men vi utgår ifrån att det var mössan som gjorde det".
       Så brukar nämligen resonemanget vara. Går det bra beror det på bönen, går det dåligt hade min inte bett tillräckligt mycket. Om nu jesus är så god skulle det väl inte behövas en massa bedjande, bara att fixa till så folk blir friska direkt, eller är det nått test på hur hängiven man är, flest böner vinner?

• 100kgpappa

Bevis blir ju inte så trovärdiga när den som lägger fram den gör det för att gynna sin sak. Sid roth ät ju knappast opartisk, utan predikar ju för sin sak.

Klart att människor kan få mental styrka av gud, om de tror på benhårt, det är det jag menade med placeboeffekt. Gud skapade inte människan, människan skapade gud.

Anledningen till att så många människor är kristna är att de till 99% är fostrade till det. Hade du blivit adopterad och uppväxt i tex Iran hade du varit muslim istället, hade du växt upp i Indien hade du varit Hindu (troligtvis). Det är extremt få människor som blivet kristna för att tror sig ha hört guds röst, även om det finns.

Tidigare i historien har det ju varit straffbart att tvivla på gud, tom dödsstraff på många ställen. Klart folk är religösa då...
    Kristendomen har ju i första hand spridits med svärdet i ena handen och bibeln i andra; Döp dig eller få huvet avhugget har varit budskapet.

Tror du det var jesus plan? Han verkar inte ha haft några invändningar mot det iallafall.

• 100kgpappa
    KristenTjej84 skrev 2010-02-27 11:44:31 följande:
    Här är ett av de bästa låtarna jag vet, som bevisar om något
    att det är en skapare bakom allt:
    Ja, en låttext och lite naturbilder, vem kan diskutera mot det, klart att gud finns...Fast det var en trevlig låt rent musikaliskt...
  • 100kgpappa
    Rundown skrev 2011-03-06 22:37:22 följande:
    Men det finns ju massa anhängare av andra religioner med? Menar du att deras gudar existerar de med? Finns Allah, Shiva och de andra? Och fanns det andra gudar i tidigare år? Zeus, Tor, Minerva? Om du accepterar folks tro (eller påstådda helande) som "bevis" för en gudsexistens måste du väl rimligen även tro på alla andragudar som folk anser ha hjälpt dem? Om så inte är fallet, varför tar du upp det som ett argument? Om inte folks utsagor om gudar är övertygande för dig, vad är det som gör att du tror det skall vara övertygande för mig och andra?

Intressant att du för övrigt anser att om någon överlever svår sjukdom = (din) gud finns men om någon dör = (din) gud finns! För konversationens skull, finns det något som du inte ser som ett "bevis" på din guds existens? anser du att det är ärligt att du gör din position ofalsifierbar (och i slutändan dogmatisk)? Har vi inte nog med dogmatiska troende i världen redan?

Studierna gjordes vad jag minns på över 10000 pers (helt ärligt har jag för mig det var 40000 men minnet sviker). Om det inte syns på sådana stora massor... har du några tankar kring det? Borde det inte ens ge sådant utfall av bön att det syntes i en sådan stor skara människor?

Bevis finns inte, därimot kanske belägg (bevis sysslar man med i matematiken och logiken, annars talar man om belägg eller evidens). Tyvärr har du ännu inte presenterat några belägg. Om det var så solklart som du säger, tror du verkligen inte det då hade varit allmänt accepterat att det är bättre att be än att söka läkarhjälp? Tror du inte alla sjukhus hade haft präster (ja eller imamer eller shamaner eftersom det finns sådana med som är lika övertygade som du att just deras gud existerar) istället för sjukvårdspersonal?
    Kan bara hålla med, mycket välformulerat
  • 100kgpappa

Du har ju skapat tråden för att försöka omvända folk, du får du ju ta och folk är skeptiska när du länkar till klipp och kallar det bevis, du vet ju inte ens om personerna har haft cancer överhuvudtaget. Filmerna är propaganda för att locka till sig osäkra människor. De visar ju knappast folk som bett till jesus och inte blivet botade, då det inte gagnar deras sak. Som du själv höll med om att det var ju mycket vanligare att folk inte blev botade, men du visste inte varför det var så.

Helvetet är ju avskaffat iallafall, det har ju bara använts för att skrämma folk till lydnad.

Med dina krav på bevis kan man ju bevisa vad som helst, då du är helt okritisk till källan. Om nån visar dig en bild på ett äppelträd som det växer blå bananer i och säger att jesus gjort det, tror du på det då?

Lite fegt att avsluta diskussioner när du inte har argument att möta frågeställningarna med, ser ju inte bra ut för ditt missonerande här.

Den siste idioten är inte född...
  • 100kgpappa

TS struntar konsekvent i att svara på kritiska frågor till hennes argument, det brukar betyda att man inte har så mycket att komma med. Varken på mina eller andras inlägg. Ganska oseriöst.
      Hoppas ingen förvirrad människa tror på innehållen i alla klippen som det länkas till, det är ju rena skrämselpropagandan för att locka anhängare.

• 100kgpappa

Jag tycker det är viktigt att motargumentera dina argument så att osäkra människor faller i den religösa fällan utan att tänka efter ordentligt. Förhoppningsvis inser de orimligheten i dina resonemang när de läser tråden och kan fina inre styrka utan en massa religösa pekpinnar och myter.

Har själv inga problem med min inre frid, men vissa irrläror känner jag att jag måste bemöta.

Religon är det värsta självplågeri som människan uppfunnet, då ofattbart många människor har dödats, torterats, fått leva i skam, blivet förtryckta mm i religonens namn, så jag hoppas snart mänskligheten kan gå vidare och kasta av sig det religösa oket!

• 100kgpappa

Det är svårt att diskutera med personer som verkar ha lagt sunt förnuft och logiskt tänkande åt sidan i vissa frågor.
       Inger religon klarar av att ställas mot ett sunt och logisk resonemang, foch så fort det börjar bli kniviga frågor så undviker man dem, eller kommer med svar som "det är guds vilja" eller "det bara är så"

• 100kgpappa

Men offrade jesus sig för människans synder då, var det inte bara så att romarna spikade upp honom för att han var en bråkmakare (enligt dom). Det var ju inte så att han frivilligt gick till romarna och bad dem avrätta honom för att förlåta männsklighetens synder, han blev ju avrättad i vilket fall. Det är väl en efterkonstruktion att han gjorde det för syndens skull. Att du finner tröst i jesus beror väl mest på att du är uppväxen i ett land med kristen tradition. Detta har jag nämnt tididgare, man får den tro man är uppfostrad till (till 99%). Om du har rätt skulle ju alla vara kristna, det vore ju märkligt att folk om din sits i andra länder inte finner jesus, utan muhammed eller buddha när de söker gud. Alltså kan du inte ha rätt, för fanns det en gud skulle det bara finnas en religion, och det gör det ju inte, eller hur. Anser inte pingstvänner förresten att tex cancer orsakas av syndigt leverne, dvs folk som dör i cancer har förtjänat det? Det har jag nämligen personligen hört av en pingstpastor. Tycker det är en rätt skrämmande människosyn. Kan du v isa något fall där någon fått tillbaka ett avkapat ben? någon helt blind utan ögon som fått ögon tillbaka pga bön? Och inte bara nån text, utan medicinsk dokumenterade fall. Bara för att nån skriver att en fånge slutat ha ont i benet så behöver det inte vara sant, och det är inte samma sak som att få tillbaka ett saknat ben eller en arm. Om detta skett skulle det vara en medicinsk sensation, och borde vara väl dokumenterad. Väntar ivrigt pålänk!

• 100kgpappa

rundown, du måste ha ett riktigt sort tålamod...Cool

• 100kgpappa

Den här tråden är fan obehaglig att läsa, känns som rena medeltiden. Att människor 2012 fortfarande är så hjärntvättade är tragiskt och sorgligt, förhoppningsvis får ni hjälp att komma tillbaka till verkligheten.

Det finns organisationer som hjälper människor att komma ur religösa sekters klor. Tyvärr är många så hjärntvättade att de kan inte se det innifrån, det är inte förren de kommit ifrån sekten de faktiskt inser vilket mentalt övergrepp de blivit utsatta för. Borde vara kriminellt, men är det tyvärr inte.

Och ännu värre är de såkallade religösa ledarna och tv-prästerna (De är inga fattiglappar precis), som bara är ute efter att lura till sig pengar (och sex i många fall) av människor som tror sig få hjälp och stöd av Jesus, men i själva verket bara blir lurade av samvetslösa människor utan skrupler.

Säger det igen, Religion är det absolut värsta påfund mäniskan hittat på för att plåga sig själv.

Lycka till med att hitta ut till verkligheten, än är det inte försent.

Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • 100kgpappa
    KristenTjej84 skrev 2012-08-25 14:25:58 följande:
    Jag har sett det via ett program på nätet, där någon bad för att ett barns ben skulle växa ut.
    jag känner inte den familjen.
    Men det var något som liknade det här:

" rel="nofollow" target="_blank">

Hur uppenbart kan det inte bli? 

På filmen ser man någon som sträcker ut sitt ben 2,5 cm...Är det ett mirakel? Du tror inte det finns en anledning till att man bara filmade längst ner, och att hon hade både byxor och stövlar på sig?

Hur uppenbart kan det inte bli?

När vi pratar om ett ben som växer ut så är det ett avkapat ben vi prator om, där man ser hur det växer och återskapar en fot längst ner. Om det är sådana här filmer du kallar för bevis, då har du inte så mycket att komma med.
    Det gäller att hushålla med föraktet, med hänsyn till det stora antalet behövande...
  • 100kgpappa
    KristenTjej84 skrev 2012-08-26 09:57:16 följande:

" rel="nofollow" target="_blank">

Här är ett helande mirakel. När det gäller hudproblem.
    Annars är det bara att googla själv, finns hur mycket exempel som helst.

Har inte hittat något exempel som är trovärdigt som mirakel, för det finns inte helt enkelt!

Har även googlat en del på din hjälte Sid Roth, fanns mycket negativt om honom, hur han lurar och bedrar folk med falska mirakel osv...

Men troende ser och hör det dom vill höra, oavsett hur överbevisade dom blir, och det finns många som drar nytta av det, då det som sagt finns en hel del pengar i det.

Sitter och ser ett program om davidsekten i USA, de var också lika troende som du och helt övertygade om att de hade rätt, men de fick tillslut inse att de bara blivet duperade av en störd människa som lurat till sig sex med deras döttrar och lett många av dem in i döden. Ser faktiskt ingen större skillnad på deras tro och övriga kristna som hänger här, alla verkar lika hjärntvättade!

• 100kgpappa

Du, lampstället!

Du har kanske noterat att du inte är en exakt kopia av dina föräldrar? Det beror på att du har DNA från 2 olika individer. Skillnaden är inte stor, men den finns där. (Olika längd, hårfärgm mm). När de gått några tusen generationer så blir skillnaderna större för att till slut bli så stora att det är en ny art. Varför är foster från olika arter så lika varandra tror du. I början av utvecklingen kan kan inte se skillnad på en människa och fisk, och även senare är vi väldigt lika tex ett grisfoster. De visar att vi kommer från samma källa långt långt tillbaka i tiden. Man kan även se att mycket delar i kroppen liknar motsvarande delar hos djur. ALLA däggdjur har tex 7 halskotor, oasett längd på halsen. Valar har delar av sina höfter kvar i kroppen (utan nån som helst funktion) som är ett arv från de landlevande djur de härstammar ifrån. Om nu någon "intelligens" skapat valarna, varför skapar man då delar av en höft som bara sitter som fristående skelettdelar utan funktion inne i kroppen?

Exempel: Människan härstammar från Afrika, men efterhand som grupperna spred sig över jorden så har utseendet ändrats. Du har säker noterat att folk som kommer från Afrika har mörkare hud än oss nordbor, och lite annorlunda ansiktsdrag. Detta är en anpassning av DNA:t som skett över lång tid, mörk hud är ingen fördel i ett svalare och mörkare klimat, alltså har den genen ändrats genom åren. Nu är vi ju fortfarande samma art, men det har bara gått ca hundra tusen år sen utvandringen från afrika, hade vi levt isärskilda på olika kontinenter i 1-2 miljoner år så hade det till slut blivit olika arter.

Varför tror du Australien har så unikt djurliv? Jo, för att den kontinenten har varit isolerad under många miljoner år, och livet har tagit en annorlunda väg där. Och det kan knappast bibeln förklara, då de som skrev den inte kände till andra kontinenter (eller att jorden var rund). Tycker att det är inte för mycket begärt av de som skrivet  boken som ska förklara hur allting skapats och fungerar, att de har lite koll på fundamentala saker som att Jorden är rund och snurrar runt solen. Är lite grann som att läsa en kokbok där författaren inte känner till att kött kommer ifrån djur utan tror det dyker upp i köttdisken på ICA av sig själv. Inte så trovärdigt...

Så, skriv nått hånfullt nu, för sakliga argument verkar inte vara din starka sida, är lite som att diskutera med bokstället i hyllan här hemma, kanske nån släkting till dig...Skrattande

• 100kgpappa
    M C skrev 2012-09-09 14:41:50 följande:
    Jag är glad att någon orkar vara logisk, men det kommer flyga rakt över huvudet på målet. Beklagar, men väldigt bra kämpat!
    Jo, jag vet, men vore roligt om man fick se några motargument, tycker en vettig diskussion med riktigt argument är intressant, men det blev uppenbarligen inget med det...
  • 100kgpappa
    Lampstället skrev 2012-09-09 18:36:59 följande:
    Du får ha din åsikt och tro.

Människan är ändå en unik skapelse.

Paradiset låg ungefär där Bagdad ligger, vid deltat eufrat och tigrs.

Det var ju trevligt, har dock ingen tro, då jag baserar min världsbild på fakta, forskning och sunt förnuft.

Jo, det är sant, har aldrig påstått något annat, det intressanta är väl hur vi blivit det, och varför vi har så mycket likheter med andra arter.

Jaha, uppenbarligen gör det inte det nu längre.
  • 100kgpappa

• 100kgpappa
    Lampstället skrev 2012-09-09 19:23:09 följande:

Evolutionen kräver tro

Varför håller många framträdande evolutionister fast vid makroevolution som ett faktum? Richard Lewontin, som själv är framträdande evolutionist, skriver ärligt att många forskare gärna accepterar obevisade vetenskapliga påståenden därför att ”de redan har valt materialismen som utgångspunkt och är trogna mot den”. Många forskare vägrar att ens tänka sig möjligheten att det skulle kunna finnas en intelligent Konstruktör. Orsaken? Lewontin skriver: ”Vi kan inte tillåta att Gud sätter foten i dörren.”30

Tidskriften Scientific American citerar sociologen Rodney Stark, som säger: ”I 200 år har vi fått höra att den som vill vara vetenskaplig måste hålla sinnet fritt från religionens bojor.” Han säger vidare att vid forskningsinstitutionerna ”håller de religiösa tyst”.31

Om man ska godta läran om makroevolution, måste man tro att agnostiska och ateistiska vetenskapsmän aldrig låter sin personliga livsåskådning påverka tolkningen av vetenskapliga fynd. Man måste tro att mutationer och naturligt urval har frambringat alla komplexa livsformer, trots att mutationer under hundra år av forskning aldrig har omvandlat en enda väldefinierad art till något helt nytt. Man måste tro att alla organismer gradvis utvecklades från en gemensam förfader, trots att de fossila lämningarna tydligt indikerar att de större växt- och djurgrupperna uppträdde plötsligt och inte utvecklades till andra livsformer, inte ens under mycket lång tid. Tycker du att en sådan uppfattning verkar vara grundad på fakta eller myter?
    Om man ska acceptera evolutionen krävs det verkligen ”tro”.

De förändringar man får fram vid hundavel beror ofta på att genetisk information går förlorad.

Taxens storlek beror exempelvis på försämrad broskbildning, vilket leder till dvärgväxt.

Ordet ”art” används ofta i det här avsnittet, men inte i samma betydelse som när det används i Första Moseboken i Bibeln, där det har en mycket vidare innebörd.

En del bibelöversättningar använder i stället ordet ”slag” i Första Moseboken.

När evolutionister talar om utveckling av en ny art är det ofta bara fråga om variation inom det som Bibeln kallar ”art”.

Forskning har visat att även cellens cytoplasma, membran och andra delar medverkar när en organism formas.

Naturligt urval avser den process som innebär att de organismer som är bäst anpassade efter omgivningen har störst chans att överleva och fortplanta sig.

Lönnig tror att livet kommit till genom en skapelse. Hans uttalanden i den här broschyren är hans egna och är inte representativa för Max-Planck-institutet.

Experiment med mutationer visade gång på gång att antalet nya mutanter stadigt minskade, medan samma typ av mutanter uppträdde regelbundet.

Mindre än 1 procent av växtmutationerna valdes ut för ytterligare forskning, och mindre än 1 procent av den gruppen visade sig vara kommersiellt användbar.

Man lyckades aldrig skapa någon helt ny art. Mutationsförädling av djur lyckades ännu sämre, och metoden övergavs helt och hållet.

Även de få exempel på fossil som forskare framhåller som bevis för evolutionen är diskutabla.

”Materialism” avser här teorin att allt i universum, även allt liv, har kommit till utan att någon övernaturlig kraft varit inblandad.

Du missar några väsentligheter här, tex hundra år av forskning? Det tar flera miljoner år för en art att ändras så mycket att man kan kalla det en ny art, att dömma ut evolutionen för att man inte lyckats med att skapa en ny art på hundra år visar bara att man inte är insatt hur evolutionen fungerar.

Evolutionensteorin lades fram av darwin som var djupt religös, som trots sin kristna uppfostran insåg att det han lärt sig inte är sanningsenligt med verkligheten.

Jag tycker det är ganska sunt att hålla religion utanför forskning, då religion inte tillåter att den ifrågasätts. I många länder är det dödsstraff på att ifrågasätta gud, och det var det här med för inte så längesedan.

Vetenskapen däremot utvecklas ju hela tiden, och justeras efterhand som man finner fler pusselbitar och fakta. Religion hävdar ju bara att den har 100% rätt och tål inte att ifrågasättas.

Ett exempel på hur evolutionen fungerar är en fjärilssort som finns i england som var vit, för då smälte den i barken på björkar som den satt på. dock fanns det även svarta exemplar av fjärilen (en mutation), men de blev snabbt uppätna av fåglar då de syntes så väl mot de vita träden.
    I ett område så blev dock träden svarta av nedsmutsning från fabriker i närheten, och på bara några år så blev den svarta fjärilen vanligast, då det vita blev uppätna istället. Dock ingen ny art på så kort tid, men det visar att arten anpassat sig till rådande omständigheter.
      Om nu gud skapat den vita fjärilen, hur kunde den då ändra färg till svart?

Jag kan köpa i idén med en intelligent konstruktör, om man ser det som så att konstruktören skapat livet och dagens livsformer med evolutionen som verktyg, dvs att mutationerna är inte helt slumpvisa, alternativt att konstruktören helt enkelt gett grundförutsättningarna och sen intresserad satt sig och tittat på för att se vad som trillar ut i andra änden. En sådan Agnostiskt världsbild går inte emot evolutionen, dvs man kan acceptera både en gud och den vetenskap som vi känner till idag. Personligen tror jag inte att det är så, men jag förnekar det inte heller, eftersom vi inte kan veta om det är så.

Men i din världsbild så har världen alltid sett ut exakt som idag, eventuella fossil och fynd man hittar är bara hittepå, all forskning bara missuppfattad? Eller har jag missförstått dig?
  • 100kgpappa
    Lampstället skrev 2012-09-11 22:01:46 följande:

"Evolutionsteorin ger Gud äran"?

Mycken ära måste man ge en Gud som trollar fram universum som en trollkarl trollar fram kaniner ur en tom hatt, men en skapare som "hittade på" evolutionsmekanismen kan man bara böja sig för i djupaste vördnad?

I så fall är det ingen större mening med våra liv, dessutom när vi se hur vi arbetad på vår eget självmord via t ex naturen.

Förstår inte riktigt din text, men en gud i den formen som religösa oavsett inriktning tror på, dvs som lyssnar på bön (fast aldrig gör något), fixar jungfrufödslar (historiens bästa nödlögn när man prasslat lite vid sidan om...) osv är bara trams enligt mig. Finns det krafter/nteligenser utom vår förståelse i universum så ser den jorden mest som ett exprement med noll intresse för vad invånarna på planeten har för villfarelser om verkligheten.

Och nej, det finns inget mer syfte med livet än att föra sin DNA vidare, det är liksom inbyggt i koden, en livsform som inte är intreserad av att föra sin arv vidare dör ut. Sen kan man ju alltid ha lite roligt under tiden, men meningen med livet är faktiskt inte mer än så.
Svar på tråden Jesus Mirakel Tråd 3