MC: Finner det mycket lustigt att du kan fastställa in människosyn, utifrån ett forum på FL. Att du dessutom menar på att din egen fördömelse av mina åsikter i sig är ett bevis på min "kassa" människosyn. Mycket underhållande.
För det första, när jag citerade dig så gav jag inte sken av att alla citaten härrörde från en diskussion mellan oss. I tråden efterfrågades det "bevis" på dålig argumentationsteknik (angånde min misstanke om bakomliggande aspergers vad det gäller den rigida uppdelningen i svart/vitt samt oförmågan att leva sig in i andra människors tankevärld), vilket jag hittade och förde fram. Vill dock även passa på att be om ursäkt för detta att jag förde fram mina tankar om aspergers. Hade dåligt samvete för det inatt. Var respektlöst av mig.
För övrigt så tycker jag att det inte finns mycket i denna värld som ska föranleda sådana hårda ord MC, som att svära över folk och kolla dem idioter. Här kanske vi med all rätta borde diskutera människosyn.
Och till sist.. Nej, jag har inte sagt att alla ateister älskar lögn och stöld. Jag skrev SÅSOM lögn och stöld, vilket jag tycker borde förtydliga att det är endast exempel. Faktum är att en ateist kan vara mycket god, göra mycket gott. Man kan dock aldrig köpa sig fri från sin skuld med goda handlingar. För hur goda vi än tror oss vara i oss själva, så bryter vi varje dag mot Guds bud. En rättvis domare kan inte frikänna brottslingar utifrån det faktum att brottslingen även har en för övrigt god moral.
Detta med frälsning är dock något som man inte kan förstå, om man inte är frälst själv. Sanningen uppenbaras, och allt det man innan tog som sanning, framstår nu i sitt rätta ljus.
Jesus säger i Joh 3: ”Amen, amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike”
Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött.” (Hes 36:26)
”15 Han säger till Mose: Jag vill vara barmhärtig mot den som jag är barmhärtig mot, och jag vill förbarma mig över den som jag förbarmar mig över.19 Nu säger du kanske till mig: Varför förebrår han oss då? Vem kan stå emot hans vilja? 20 Men du, människa, vem är du som går till rätta med Gud? Inte kan väl det som formas säga till den som formar det: Varför gjorde du mig sådan? 21 Har inte krukmakaren den rätten över leret att av samma klump göra ett kärl för hedrande användning och ett annat för mindre hedrande?…(Romarbrevet)
Mina tankar är inte era tankar, och era vägar är inte mina vägar, säger HERREN. Nej, så mycket som himlen är högre än jorden, så mycket är mina vägar högre än era vägar och mina tankar högre än era tankar. Liksom regnet och snön faller från himlen
och inte återvänder dit, förrän det har vattnat jorden och gjort den fruktbar och ger säd till att så och bröd till att äta, så skall det vara med ordet som går ut från min mun.
Förgäves skall det inte vända tillbaka till mig utan att ha verkat vad jag vill, och utfört det vartill jag har sänt ut det (Jes 55).
För övrigt så har jag inte blivit uppvuxen i en kristen familj. Isätllet fick jag som de flesta barn av denna tid, genomgå indoktrineringen avseende rådande världsbild, dvs. mot Gudstro.