• Pigeon

    Till er som inte kan gå ner i vikt

    Det som nickefiki skriver är sant. Alltså, att samma spelregler inte gäller för alla!
    Forskning har visat att alla männsikor redan i fosterstadiet har ett bestämt antal fettceller i kroppen som fungerar som en slags depåer som lagrar fett. Hur många man har styrs av ärftlighet.

    Av den anledningen kan två människor som är lika långa och äter exakt samma kost samtidigt som de motionerar exakt lika mycket ÄNDÅ väga olika. Den ena kanske går upp i vikt medan den andra tappar i vikt. Det beror på att den som har fler fett-"depåer" ansamlar fettet snabbare och effektivare i kroppen.

    En annan faktor som påverkar är vår ämnesomsättning. En del människor har en mycket effektiv ämnesomsättning. Inte en enda kalori går förlorad.
    Medan hos andra människor "rinner" maten genom kroppen och hälften av kalorierna kommer ut igen bakvägen...

    Jag ser det tydligt på mina egna barn. I släkten finns grav övervikt på min mans sida (min svärmor dog endast 50 år gammal pga följder av övervikt) och långa, smala männsikor på min sida. Barnen äter samma mat såklart, men ändå är 2 av den lite rundare medan den tredje är lång och tanig.


    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    pessl skrev 2010-02-24 18:23:53 följande:
    Ett inlägg angående beroende/missbruk. När vi talar om beroende av ickesubstanser så menar vi att vi blir beroende av den kick  av dopamin hjärnans belöningssystem får vid stimulering såsom massivt ätande. Denna känslighet kan vara inlärd men också genetisk. Det är alltså inget vi väljer. Att säga att det är enkelt att gå ner i vikt är korkat och opsykologiskt och kommer inte att hjälpa någon. Men annars kommer du med tankeställare TS
    Exakt! Annars skulle det inte vara möjligt att bli t.ex spelberoende.
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    SaraDee skrev 2010-02-24 19:50:47 följande:
    Ursäkta men nu måste jag sätta ner foten, för att förklara mig, min sambo kan äta precis vad han vill, förr innan barnen kom åt han snabbmat 7 dagar i veckan och en väldig massa godis, han går inte upp ett gram och det ända han gjorde var att han satt vid datorn eller gick till bilen (20 m) för att ta den till pizzerian eller affären som låg mitt emot där han bodde. Jag däremot lever mer eller mindre på grönsaker och tonfisk, jag är ute och går minst 1 timme om dagen är det inte för kallt går jag gärna ännu mer, drar vagn med 2 barn i och har hållt på sedan 1 januari, nu den 24 februari kan jag säga att jag ÄNTLIGEN har gått ner 4 kg. 4 kg på över 1 månad, inget godis, ingen läsk, inget fikabröd... Så... Vad gör jag för fel eftersom jag inte kan gå ner i vikt?
    Exakt så har ett par jag känner. Han är lång och smal, har stillasittande jobb och äter lunch ute varje dag - ofta snabbmat och annat onyttigt. Spelar spel med vännerna och då dricker de cola och äter chips mm. Han är över 35 år och fortfarande smal.

    Hon däremot jobbar i förskola och är mycket aktiv, rör sig jättemkt i jobbet och är noga med maten. Hon är kort till växten, och har ganska rund figur, och har sett ut sån sen hon var liten. Hon har nu kört kalorifri kost ett tag och gått ner en del och äter aldrig godis el dyl, men trots det är hon fortfarande betydligt "tjockare" än sin man.
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon

    Man måste inse att människor är olika, man kan inte jämföra sig med andra. Man får se till sig själv och försöka leva så att man mår så bra det går. Ligger man i riskzonen för sjukdomar pga övervikt tycker jag inte det är fel att överväga operation t.ex om läkarna tror det kan fungera.

    Jag vet av erfarenhet hur illa det kan gå om man tror att bantning är enda utvägen.

    Min svärmor blev 50 år gammal. Hela sitt liv var hon överviktig, lite "charmigt knubbig" när hon var ung men direkt tjock efter att hon fått sina 4 barn. Hon bantade gång på gång på gång, och visst tappade hon några kilo här eller där men aldrig särskilt många, och hon fick alltid tillbaka övervikten så snart hon upphört med en "kur". Hon provade ALLT. Pulver, tabletter, viktväktarna, you name it.
    50 år gammal avled hon i sömnen plötsligt och oväntat en vecka före julafton, orsaken visade sig vara lungblödning pga förstorat hjärta och andra följder av hennes övervikt. Hon hann bara träffa ett av sina barnbarn.

    Tänk om hon gjort en bypassoperation i stället för den femtielfte bantningskuren? Kanske hade vi haft henne kvar i livet då.


    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    Dr Mupp skrev 2010-02-24 20:10:28 följande:
    Vi har samma här. Make och söner är pinnar. Jag är kraftigt överviktig och dottern tenderar att gå upp i vikt lätt.
    Jag läste dessutom att man ärver sin figur från mor till dotter och från far till son. Så överviktiga fäder tenderar att få överviktiga söner men normalviktiga döttrar (om mamman är normalviktig då) och tvärtom. Det verkar ju stämma på er!
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    SaraDee skrev 2010-02-24 20:11:34 följande:
    Men antagligen lär ju hon och jag göra samma fel? Har varit till läkare pga Kapral Tunnel Syndrom och då kollade de upp min ämnesomsättning men det var inget fel på den, jag tar inga mediciner... Jag kämpar som en galning men jag kan nog inte gå ner i vikt... Bara när jag är gravid, första graviditeten gick jag ner 5 kg och den andra 10 kg, det var ingen fara då jag var överviktig. Idag är jag 160 lång och väger ca 80 kg. Mitt drömmål för i år är att nå 60 kg men jag tror inte att jag har en chans att lyckas då min kropp helt enkelt inte vill gå ner
    Jag tror inte ni gör fel. Utan tyvärr tror jag ni hör till dem som inte fått sin "normalvikt" gratis utan måste kämpa som djur och kanske ändå inte lyckas med mer än att inte gå upp ytterligare i vikt. Ofta kan man se att det längre bak isläkten finns överviktiga personer och man har ärvt tendensen från dem.

    T.ex paret jag nämnde, där är hennes pappa också "kort och tjock" medan mamman är normal. Av deras fem barn är två pinnsmala och tre kortare och tjockare...
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    SaraDee skrev 2010-02-24 20:17:46 följande:
    Ledsen att höra om din svärmor, jag har haft funderingar på att ta upp mitt problem med en läkare och se om de kanske kan komma med något råd då jag gärna vill gå ner till 60 kg.
    Gör det! Man får lita på att de är kompetenta, jag tror knappast de säger "ja då gör vi bypass" som första alternativ utan de kan säkert hjälpa dig att t.ex göra en matdagbok och se om det finns saker du kan ändra på där i första hand. Men bara att ha deras stöd "i ryggen" kan nog hjälpa väldigt mycket! Plus att de också kan kolla upp så att du inte är i riskzonen för någon sjukdom t.ex diabetes eller något annat. Samt om din övervikt kanske kan ha med någon sjukdom att göra, t.ex sköldkörtelrubbning av något slag.
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    Elavela87 skrev 2010-02-24 20:25:18 följande:
    Skulle jag gå efter BMI-måttet hade jag klassat som SJUKLIGT FEEEEET!!!! jag hade legat i sängen som värsta jabba the hut. Kanske ska sjukskriva mig och få massa pengar för att vara hemma å vara FET. Men jag är ute och går, njuter av en chokladkaka då och då. Äter hälsosam kost och mår allmänt bra. Hm nä du. BMI ska ändras och anpassas individuellt det där. En person på 23 i bmi kan vara kroppsligt sjukare än en person med bmi på 30. låt folk få vara feta i fred :)
    Det påminner mig om Mma Ramotswe i min favorit-bok (och TV-)serie. Hon är traditionellt byggd helt enkelt! I Afrika är det ju fint att vara fet, och lite av den inställningen tycker jag gärna vi också kunde ha.

    Samtidigt som det ju måste finnas en gräns också, så att man inte fortsätter öka i vikt tills det blir medicinskt riskabelt.
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    Jesspa80 skrev 2010-02-24 20:56:28 följande:
    Du är ute och går. Sprang du en timme skulle du rasa i vikt. (klart det är svårt kanske med barn men din gubbe får ju offra sig)
    Som jag skrev innan är det inte lika lätt för alla. Det är inte alls säkert hon skulle rasa i vikt om hon sprang en timma om dagen.
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    Shana88 skrev 2010-02-25 01:17:17 följande:
    Min storasyster hon har alltid varit tjock som jag minns. Efter barnen föddes blev hon ännu tjockare. Värst vägde hon 135 kilo och 173 lång. Hon åt inte konstig mat eller så. Alla vi andra i familjen är smala. För några år sedan fick hon en diagnos på sköldkörteln, så nu äter hon lexavin. Hon började gå ner i vikt automatiskt, på tre år gick hon ner till 80 kilo utan att banta. Så man ska inte dömma och tro att alla som är tjocka äter för mycket mat och godis.
    Mycket bra skrivet, exakt så kan det vara - och det är INTE ovanligt.
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon

    Min svägerska körde LCHF men fick sluta pga att hennes kolesterolvärden rasade i höjden... så det är inte en metod som garanterat funkar för alla.


    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon

    Jag tror den bästa "metoden" för att hålla vikten på en hyfsad metod är att gå i små steg.

    Exempel:

    *Steg 1: Ät ordentlig frukost varje dag! Macka, gärna med köttpålägg, samt t.ex müsli eller gröt. Sådant som man står sig på fram till lunch. Om det är svårt att äta frukost t.ex tidigt på morgonen, bre då t.ex två mackor, ät den ena och ta med den andra till jobbet och ät den där efter någon timme.

    *Steg 2: Laga en rejäl middag varje dag. Se till att en stor del av portionen innehåller protein från kött, fisk eller ägg - då blir man varaktigt mätt och går inte och småäter så mycket!!
    Jag tycker tallriksmodellen är bra, 1/3 proteinrik kost, 1/3 kolhydrater (gärna potatis & ris hellre än pasta). och 1/3 grönsaker.
    Använd resterna av middagen till lunch dagen efter. Försök äta lunch och middag samma tid varje dag!

    *Steg 3: Hoppa över alla mellanmål! Rejäl frukost, lunch och middag plus kanske en kvällsmacka räcker. Har man ätit ordentligt till t.ex lunch är man oftast mätt tills middagen. (Har du barn kan de behöva ett mellanmål, som t.ex frukt el dyl, men den vuxne måste ju inte ha det)

    *Steg 4: Byt ut alla sockerfria produkter eller produkter med låg fetthalt som används i hushållet.
    Byt t.ex Lätta eller margarin mot äkta smör, matlagningsgrädde mot 40% vispgrädde, lättmjölk till 3% mjölk, lätt ost mot fet ost osv. Feta produkter mättar mer och minskar på sötsugen/godissuget.
    Rensa även ut allt som innehåller glutamat (smakförstärkare/jästextrakt), såsom t.ex vissa kryddblandningar (aromat, grillkrydda, salladskrydda mfl) (Glutamat stimulerar också matsuget)

    *Steg 5: Kan t.ex vara att sluta med läsk samt alkohol (kanske bara unna sig 1 glas läsk eller vin på helgen eller nåt...) OBS välj inte sockerfri läsk eller tuggummin som kompensation, då stimuleras sötsuget och man blir hungrig.

    *Steg 6, då slutar man med godis och byter ut det mot t.ex frukt eller mörk choklad med låg sockerhalt och hög kakaohalt. Samt gör hempoppade popcorn istället för chips (Chips jätteberoendeframkallande pga glutamatet i dem), hemgjord pizza istället för köpt osv.
    Är man sugen på något sött är det bättre med hembakat/lagat än köpt, för då vet man ju hur mycket socker man haft i.
    TIPS! Om man äter godis/sötsaker som efterrätt till en ordentlig måltid tar kroppen inte upp lika mycket av kalorierna! Allra värst är att äta godis på fastande mage, DÅ lagrar kroppen varenda smula.

    Kanske räcker det med dessa steg, antagligen blir man inte pinnsmal av detta men i kombination med att man rör sig normalt mycket tror jag inte man riskerar ohälsosam övervikt på sådan kost! Plus att den är nyttig och bra för barnen att lära sig goda vanor från föräldrarna.

    Fördelen med att gå i små steg är att det ena leder till det andrat. Rejäla måltider på bestämda tider gör att suget minskar, och då minskar småätandet mellan måltiderna "automatiskt". Proteinrik kost ökar mättnaden, och minskar därmed hodissuget = lättare att minska ner på godiset.
    Rent prykologisktär det i alla fall för mig lättare att säga till mig själv att "nu ska jag äta mindre godis" än att säga att "nu får jag aldrig mer äta godis". Risken med det senare är att man får ett återfall och frossar i godis. Bättre då att unna sig några få bitar på helgen. Som efterrätt.


    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon

    Tänkvärt: Även i länder där man äter mycket mindre mat än här (som t.ex Afrika) finns det både smala och tjocka människor... till viss del styrs kroppsstorleken av ärftliga egenskaper (som jag skrev tidigare), somliga har fler fettdepåer i kroppen än andra.


    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    oOMayaOo skrev 2010-02-25 11:12:11 följande:
    När jag har varit i Afrika så tycker jag att de äter mycket mer och onyttigare än oss. Och de dricker läsk hela tiden. Men de småäter inte som vi gör.
    Ok det var ett dåligt exempel, jag har aldrig varit i Afrika så jag ska inte uttala mig om dem.   Men min poäng är att om du tar någon med "tjocka gener" (där t.ex många i släkten varit kraftiga/tjocka) och någon med "smala gener" och svälter dem båda så kommer antagligen den som är tjock fortfarande vara ganska tjock när den nästan dött av svält...
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    Pikapika skrev 2010-02-25 12:36:59 följande:
    "Höga" kolesterolvärden är inte = dåligt. Läs gärna bifogad artikel, mycket intressant www.2000taletsvetenskap.nu/pdf/UffeR2000V1.08...
    Fast hon blev jättesjuk av sina kolesterolvärden och fick skyhögt blodtryck också på kuppen så jag tror nog hennes läkare visste vad de gjorde när de avrådde henne från den kosten! Nu när hon äter normal kost igen mår hon mycket bättre.
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    1933 skrev 2010-02-25 21:25:18 följande:
    Jodu. Har inte pallat läsa alla svar, så kanske fler som skrivit som mig. Var så skönt att läsa ditt inlägg. Alla dissa år har man gått o varit överviktig, o trott att det skulle vara så svårt att banta. Eller så svårt att hålla vikten när man väl har gått ner några kilo. Allt blev ju så tydligt nu: Det är bara att bestämma sig, ta sig själv i nacken o ändra på livet, lite. Så man inte råkar vakna en dag o väga (ve o fasa) 100 kilo. Undrar vad som kommer att hända med "bantningsmarknaden" i dagarna framöver. Har man aktier inom såda business bör man nog sälga snarast. För nu vet vi jo, vi tjockisar, att egentligen ÄR det inte svårt att banta. Det var bara som vi innbillat oss. MvH *snart smal* !
    *asg*
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    Darling1980 skrev 2010-02-25 22:06:17 följande:
    Alltid spanat men ser faktiskt sällan annat än normala ungdommar och barnfmailjer på donken då jag tittar in genom fönstret. Är överviktig, men skulle _aldrig_ äta där. Fy f*n.
    Håller med, man ser i princip aldrig överviktiga där. Äter där ibland med barnen eftersom det är billigt och de älskar det.   Ingen av oss i familjen är dock överviktiga, och som jag skrivit tidigare beror det på gener. Vi har "smala gener" så vi kan stoppa i oss i princip vad som helst utan att bli överviktiga.
    Såklart försöker vi dock äta nyttigt för det mesta men ibland är det smidigt att "synda" lite.

    Att hävda att det är lika lätt för alla att banta är både dumt och elakt. Det är en enorm skillnad från person till person hur mycket kalorier man kan äta utan att gå upp i vikt.
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon

    Jin: Det var ett så otroligt opåläst och meningslöst inlägg du skrev att jag inte ens vill citera det. Det finns många överviktiga som både motionerar och ALDRIG äter godis men ändå går upp i vikt. Trots diverse dieter och "metoder". Alla kroppar är olika och vissa människor har fler fettceller än andra, något som är genetiskt och finns sedan fosterstadiet. Det är ingen ursäkt, det är fakta. Och sådana attityder som din bäddar för att de som har en "tjockare" normalkroppsform får ännu mer dåligt samvete för det i stället för att vara nöjda med sin kropp.

    Det viktiga är att man mår bra, självklart ska man sträva efter att äta nyttigt och motionera men det tror jag faktiskt de flesta gör, även överviktiga. Ibland kanske det saknas kunskap om vad som ÄR nyttig mat och dem hjälper man bäst med information, inte med mobbning. Viljan tror jag finns hos alla som lider av grav övervikt.


    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon

    Eller säg till en spelberoende "Det är bara att sluta spela"...


    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
  • Pigeon
    Momin skrev 2010-02-26 13:17:27 följande:
    Eh jo, vem som helst kan bli smal. Jag kan göra vem som helst smal! Det lovar jag dig! Jag försätter personen i koma (dvs personen kan inte stoppa i sig något) och du får leva på dropp. Trofan att människokroppen tillslut förbrännt hela sitt energiförråd och till å med förtvinat muskler efter ett antal månader. Det enda som hindrar feta från att bli smala är det mentala. För -få- klarar av att tex äta 3 knäckebröd om dagen och vatten. Jag säger inte att det är ett idealt sätt, jag säger bara att det INTE är omöjligt rent fysiskt. Isåfall ska den människokroppen vara ett fysiskt mirakel som inte bryter ner energi överhuvudtaget. Bara att lyfta armen bryter ner energi som lagrats (dvs fett) om ingen annan finns tillgodo..
    Det är dock inte sant. Visst, man skulle kunna göra någon smal på det sättet. Men bara för stunden.

    Vissa personer kan nämligen ALDRIG bli helt smala (utan att leva på dropp). Det är genetiskt hur våra kroppar tar hand om maten vi äter, vissa förbränner maten mer effektivt än andra. Arvet styr.

    En person med sådan genetisk läggning skulle - så snart personen började äta normal mat - direkt gå upp i vikt igen. Säkert inte bli gravt överviktig på normal kost, men inte bli trådsmal heller.

    Och där har du problemet. Somliga människor kommer aldrig bli trådsmala, och aldrig kunna hålla sig på normal vikt UTAN ATT SVÄLTA SIG VARJE DAG RESTEN AV LIVET... tror 17 att många av dem då hellre ger upp och faller till föga.

    Ni som pratar om att det är så lätt att gå ner i vikt, för att ni själva gick ner x antal kilon efter graviditeterna genom olika dieter/bantningskurer - ni hör INTE till den typen jag beskrev ovan. Ni hör till den typen som egentligen är smal, men som av en händelse (graviditet/medicinering etc) gått upp i vikt. NI kan köra en bantningskur och sen äta normalt och öven unna er nåt gott ibland - och på det viset hålla er smala.

    Men de som har anlag för fetma genom sitt arv kommer aldrig mer kunna äta normalt om de vill hålla en låg vikt. Att prata om att det är LÄTT är både löjligt/okunnigt och elakt. Och meningslöst eftersom det inte hjälper någon.
    Biolog, lärarstudent och trebarnsmamma
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt