Till er som inte kan gå ner i vikt
Det som nickefiki skriver är sant. Alltså, att samma spelregler inte gäller för alla!
Forskning har visat att alla männsikor redan i fosterstadiet har ett bestämt antal fettceller i kroppen som fungerar som en slags depåer som lagrar fett. Hur många man har styrs av ärftlighet.
Av den anledningen kan två människor som är lika långa och äter exakt samma kost samtidigt som de motionerar exakt lika mycket ÄNDÅ väga olika. Den ena kanske går upp i vikt medan den andra tappar i vikt. Det beror på att den som har fler fett-"depåer" ansamlar fettet snabbare och effektivare i kroppen.
En annan faktor som påverkar är vår ämnesomsättning. En del människor har en mycket effektiv ämnesomsättning. Inte en enda kalori går förlorad.
Medan hos andra människor "rinner" maten genom kroppen och hälften av kalorierna kommer ut igen bakvägen...
Jag ser det tydligt på mina egna barn. I släkten finns grav övervikt på min mans sida (min svärmor dog endast 50 år gammal pga följder av övervikt) och långa, smala männsikor på min sida. Barnen äter samma mat såklart, men ändå är 2 av den lite rundare medan den tredje är lång och tanig.