• SaraDee

Till er som inte kan gå ner i vikt

Hurley skrev 2010-02-24 11:56:45 följande:
    Fast med handen på hjärtat nu. Om man lever ett hälsosamt liv blir man inte fet.
    Ursäkta men nu måste jag sätta ner foten, för att förklara mig, min sambo kan äta precis vad han vill, förr innan barnen kom åt han snabbmat 7 dagar i veckan och en väldig massa godis, han går inte upp ett gram och det ända han gjorde var att han satt vid datorn eller gick till bilen (20 m) för att ta den till pizzerian eller affären som låg mitt emot där han bodde.
    Jag däremot lever mer eller mindre på grönsaker och tonfisk, jag är ute och går minst 1 timme om dagen är det inte för kallt går jag gärna ännu mer, drar vagn med 2 barn i och har hållt på sedan 1 januari, nu den 24 februari kan jag säga att jag ÄNTLIGEN har gått ner 4 kg. 4 kg på över 1 månad, inget godis, ingen läsk, inget fikabröd...

Så... Vad gör jag för fel eftersom jag inte kan gå ner i vikt?
  • SaraDee
    Pigeon skrev 2010-02-24 20:08:06 följande:
    Exakt så har ett par jag känner. Han är lång och smal, har stillasittande jobb och äter lunch ute varje dag - ofta snabbmat och annat onyttigt. Spelar spel med vännerna och då dricker de cola och äter chips mm. Han är över 35 år och fortfarande smal. Hon däremot jobbar i förskola och är mycket aktiv, rör sig jättemkt i jobbet och är noga med maten. Hon är kort till växten, och har ganska rund figur, och har sett ut sån sen hon var liten. Hon har nu kört kalorifri kost ett tag och gått ner en del och äter aldrig godis el dyl, men trots det är hon fortfarande betydligt "tjockare" än sin man.
    Men antagligen lär ju hon och jag göra samma fel? Har varit till läkare pga Kapral Tunnel Syndrom och då kollade de upp min ämnesomsättning men det var inget fel på den, jag tar inga mediciner... Jag kämpar som en galning men jag kan nog inte gå ner i vikt... Bara när jag är gravid, första graviditeten gick jag ner 5 kg och den andra 10 kg, det var ingen fara då jag var överviktig. Idag är jag 160 lång och väger ca 80 kg. Mitt drömmål för i år är att nå 60 kg men jag tror inte att jag har en chans att lyckas då min kropp helt enkelt inte vill gå ner
  • SaraDee
    Pigeon skrev 2010-02-24 20:13:33 följande:
    Man måste inse att människor är olika, man kan inte jämföra sig med andra. Man får se till sig själv och försöka leva så att man mår så bra det går. Ligger man i riskzonen för sjukdomar pga övervikt tycker jag inte det är fel att överväga operation t.ex om läkarna tror det kan fungera. Jag vet av erfarenhet hur illa det kan gå om man tror att bantning är enda utvägen. Min svärmor blev 50 år gammal. Hela sitt liv var hon överviktig, lite "charmigt knubbig" när hon var ung men direkt tjock efter att hon fått sina 4 barn. Hon bantade gång på gång på gång, och visst tappade hon några kilo här eller där men aldrig särskilt många, och hon fick alltid tillbaka övervikten så snart hon upphört med en "kur". Hon provade ALLT. Pulver, tabletter, viktväktarna, you name it. 50 år gammal avled hon i sömnen plötsligt och oväntat en vecka före julafton, orsaken visade sig vara lungblödning pga förstorat hjärta och andra följder av hennes övervikt. Hon hann bara träffa ett av sina barnbarn. Tänk om hon gjort en bypassoperation i stället för den femtielfte bantningskuren? Kanske hade vi haft henne kvar i livet då.
    Ledsen att höra om din svärmor, jag har haft funderingar på att ta upp mitt problem med en läkare och se om de kanske kan komma med något råd då jag gärna vill gå ner till 60 kg.
  • SaraDee
    Pigeon skrev 2010-02-24 20:20:36 följande:
    Gör det! Man får lita på att de är kompetenta, jag tror knappast de säger "ja då gör vi bypass" som första alternativ utan de kan säkert hjälpa dig att t.ex göra en matdagbok och se om det finns saker du kan ändra på där i första hand. Men bara att ha deras stöd "i ryggen" kan nog hjälpa väldigt mycket! Plus att de också kan kolla upp så att du inte är i riskzonen för någon sjukdom t.ex diabetes eller något annat. Samt om din övervikt kanske kan ha med någon sjukdom att göra, t.ex sköldkörtelrubbning av något slag.
    Jag hoppas att de bryr sig. Men man vet ju aldrig...  Men självklart ska jag ta upp det med dom.
    maria81 skrev 2010-02-24 20:21:02 följande:
    Du skriver ju just att du gått ner 4 kilo på en månad. Det är ju jättebra! Det är ett kilo i månaden, lagom fort!
    4 kg på nästan 2 månader blir det... 1 januari till 24 februari
    Probably the best in the skrev 2010-02-24 20:55:59 följande:
    Tips: Lite inte helt på läkaren när han säger att dina sköldkörtelprover är normala...
    Tror de måste vara ganska noga på de, tror inte de vill lägga in mig på operation om det skulle gå att göra något innan för att se om det löser problemet.
    Jesspa80 skrev 2010-02-24 20:56:28 följande:
    Du är ute och går. Sprang du en timme skulle du rasa i vikt. (klart det är svårt kanske med barn men din gubbe får ju offra sig)
    Min sambo gör allt han kan men hans nuvarande jobb ger oss problem, han åker kl 5.30 på morgonen och är inte hemma förrän vid 18.00 pga att han har sådan lång resväg. Sedan vet jag inte hur länge till han kommer vara min gubbe för vi har varit nära på att separera ett antal gånger... Senast var nu i helgen. Så stämmningen är fortfarande inte bra men den fungerar iaf.
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt