Inlägg från: bridezilla |Visa alla inlägg
  • bridezilla

Till er som inte kan gå ner i vikt

Det är väl inte så konstigt att många har svårt att gå ner i vikt? För det första är vi programmerade att äta så mkt osm möjligt eftersom vår kropp är inställd på att det när som helst kan bli ont om mat och då gäller det att ha ett bra fettlager att ta av. Vi människor har helt enkelt tillgång till för mkt mat, och det är vi inte programmerade för. Så även om det går att gå ner i vikt så är det svårt för de flesta, för det är inte naturligt att försöka gå ner i vikt. Tvärtom är det naturliga att försöka äta så mkt som det går.

Sedan tar det åtta veckor att få kroppen att ändra sig efter en ny diet, varför de flesta "quick-fix" dieter går åt pipan.
    Sen är det som nämndes ovan väldigt många som tänker att "en bulle gör ingen skillnad när jag redan är så tjock. Eller "jag börjar på måndag" och så på helgen så "passar man på" att äta en massa gott, sen försöker man börja med sitt nya liv på måndagen, misslyckas katastrofalt, går hem och tröstäter (och när man tröstäter så tänker man inte "jag måste tänka på min hälsa" utan man skiter i allt, inklusive sin vikt).

• bridezilla
    Hurley skrev 2010-02-24 11:42:20 följande:
    Varför är det så farligt att vara hungrig ibland? Är det problemet? Att vi alltid måste vara mätta för att må bra? Det är bra att vara hungrig men man ska inte svälta sig. Hunger är inte farligt. Man ska äta för att leva inte leva för att äta.
    Njae, att äta är ju ett av de mest primära behov vi har. Tittar man på alla andra (vilda) djur så går större delen av deras vakan tid åt till att leta efter mat och äta. Så att uppleva hunger som ngt väldigt obehaligt och ngt man vill åtgärda får man nog klassa som högst naturligt.
  • bridezilla
    Hurley skrev 2010-02-24 12:49:02 följande:
    Nej du. Du mår inte bra och du är inte hälsosam. Din attityd hittar man hos många överviktiga. "Jag ÄÄÄLSKAR min kropp och skulle inte vilja vara smal! Jag är hälsosam och alla mina värden är tipptoppen". Det är rent och skär dynga. Ni vill bara inte medge det. Förlåt men ingen vill vara fet.
    Men snälla du! Du kan ju omöjligt veta om ngn är nöjd med sin kropp eller omd en personen mår bra enbart baserat på dens vikt! Varför skulle man inte kunna må bra? Och varför skulle man inte kunna vara nöjd med sin kropp?
  • bridezilla
    Hurley skrev 2010-02-24 12:58:45 följande:
    Tänker vadå? Det enda jag säger är att jag tvivlar på att någon vill vara tjock. Varför är det så hemskt? Precis som jag tror att de flesta som röker, super eller knarkar egentilgen skulle vilja sluta. Att måla upp en bild av sig som en hälsosam människa när man är överviktig är en försvarsmekanism. Varför omsätter vi så enormt mycket pengar på olika bantingskurer, piller, pulver och sådan om alla överviktiga är lyckliga i sin övervikt?
    Inte f*n är det för att man vill vara hälsosam iaf, för det knappast ngn påstå att piller, pulver m.m. är. Däremot så känner sig många säkert pressade av de ideal som råder, trots att idealen fortfarande är långt ifrån sunda. Faktum är ju att det är betydligt farligare att vara underviktig är att vara överviktig.
  • bridezilla
    Hurley skrev 2010-02-24 13:08:16 följande:
    Jag förespråkar inte svält eller att väga för lite. Jag tycker man ska väga lagom i relation till sin längd, muskelmassa osv. Vi i västvärlden håller på att äta ihjäl oss och när man ser reaktionerna i den här tråden är jag inte förvånad över att vissa ser ut som de gör i dagens samhälle. Det handar INTE om ideal eller skönhet utan HÄLSAN!
    Jag håller inte med, jag tror inte ngn på allvar tror att det är hälsosamt att leva på pulver eller äta skumma piller som man köpt på nätet.
  • bridezilla
    La Lola skrev 2010-02-24 13:09:56 följande:
    Det skulle säkert kunna vara mera om jag skippade "min unnar-dag" o om jag började träna på gym eller simmade eller så. Men gym törs jag helt enkelt inte gå på för att jag är så jävla rädd att folk ska titta på mig o tänka "fy fan vad fet hon är, hon borde gömma sig!". För det känns ju som om det är så vi överviktiga ska göra. Simma vill jag göra, vi har badhus på den lilla ort jag bor o kanske blir det mitt nästa steg. Jag försöker att lära om mig när det gäller min syn på mat o ska såklart inte leva på Allevo hela mitt liv om nån nu tror det. Min unnardag är säkert helt förkastlig i vissas ögon oxå. Men det är mitt sätt att klara av detta. O nu storgråter jag för jag blir så himla lessen när jag "tvingas" försvara varför jag ser ut som jag gör. Jag är ingen sämre människa än smala! Jag är inte det. Jag är som alla andra. Bara fetare.
    Du är absolut inte en sämre människa bara för att du är överviktig!
    Men jag förstår vad du menar, jag är inte ens överviktig enl. BMI men är ändå tjock i min kroppsform, har en jättemage och jag skäms som sjutton när jag smyger mig iväg till gymmet. Det är synd att det ska vara så :/
Svar på tråden Till er som inte kan gå ner i vikt