Inlägg från: Maskrosungen |Visa alla inlägg
  • Maskrosungen

Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3

Kappan, Hoppas82, loppan8 och Ellen: Jag håller tummarna för er!

Vi historia ser ut såhär. Har inte riktigt koll på datumen.

Sep-08 slutade jag med p-piller. Vi provade ägglossningstest som visade positivt och jag fick snabbt regelbunden mens. Plusset uteblev dock. I aug-09 började vi vår utredning. Jag fick göra gynkontroll som var okej. Mannen lämnade spermieprov som var bra och jag fick lämna ägglossnings blodprov. Dock visade ägglossningsblodproverna inte på någon ägglossning =( Mina cykler blev längre uppåt 30-35 dagar istället för 28. Man beslutade att jag skulle prova pergotime fick 1 tab i 5 dagar, detta visade sig sedan men VUL blivit 5 ! äggblåsor och så blev det sexförbud. Fick som resultat (troligen)  en cysta och en av men cyklel var på 35 dagar. Vi konstaterade att jag förmodligen hade ägglosning då jag fått positivt på ägglossningsstickor och pga denna reaktion av pergotime. Man gjorde en äggledarspolning som var bra med fint flöde. Så provade istället att jag följde ägglossningen med ägglossningsstickor och när jag fick positivt nästa gång åkte vi in för makeinsemination. VUL visade 2 äggblåsor spontant och jag var hoppfull. Tyvärr slutade det i mens 10 dagar senare.Sedan var det paus över julhelgen och efter försökte vi med en insemination till men med tillägg av otrivette (stavning?) spruta. Slutade också i mens 10 dagar senare. Sedan åkte jag in och ut och konstaterade äggblåsor stora och fina och bra i förhållanden till menscykeln som vi försökte passa in utan insemination. Efter detta hände det mycket i privatlivet. Så i maj-juni-10 bestämde vi oss för att pausa och fundera på vad vi skulle göra om vi skulle gå vidare med IVF osv. Jag fortsatte använda ägglossningsstickor men glömde bort det efteråt och kollade inte med gravtest. I juni hade jag en perfekt 28 dagars cykel och i Juli -10 mådde jag jättedåligt. Orolig i kroppen och visste inte vad som var pga trodde jag skulle bli sjuk. 1 vecka senare i slutet på Juli konstaterade jag att mensen var 1 vecka sen om man skulle anta att jag haft en 28 dagarscykel till. Jag trodde det berodde på någon cysta igen. Men det var ett pluss och darrande gick jag in till maken och berättade nyheten. Nu är jag i v 12 (11+1). 

Jag plussade alltså emellan behandlingar precis som en del andra gjort.

(ursäkta den långa romanen)

• Maskrosungen

fendt: Nu är det inte långt kvar! Håller tumamrna för dig

Tog mod till mig i går och berättade för en på jobbet. Hon och hennes man har försökt i 6 år! gjort 4 ivf försök och en mängd annat. De har skickat in adoptionshandlingar och hon trivs jättebra med det. Jag tror att vissa människor mår inte bra av att försöka och försöka då det sliter på förhållandet ibland till den grad att man går skilda vägar. För detta paret var det två alternativ antningen lägger vi ner och adoterar annars går vi troligen skilda vägar snart. Sedan har man ju träffat på andra som det funkar bättre för ändå. Jag har träffat ett par på jobbet som gjort 11 st ivf försök innan det resulterade i tvillingar som nu är mycket ompysslade och älskade förstås.

kämpa på alla !

• Maskrosungen

loppa8
    Det lät jobbigt. Kanske inte så mycket om det där mer än att det var viktigt att man gjorde den på rätt dag. Hoppas det visar bättre resultat nästa gång!

Fent87: Hur mår du?

• Maskrosungen

Loppa8: Sövas är inga problem det fixar du om det blir aktuellt. Jag jobbar själv inom sjukvården och har aldrig hört om någon sövning varit problem med. Men först håller jag också tummarna för dig på nästa spolningsförsök.

Fendt87: Så himla spännande! Jag ska hålla utkik efter någon förlossningsberättelse. Har du känt om det är något på gång ännu? Själv mår jag ok. Kräks fortfarande varje morgon och har nu börjat känna mig svullen och uppblåst. Det syns att jag är större än vanligt. Men vi har fortfarande inte berättat. Jag är i v 13 (12+0) i dag!

Blom: Är det bebis mage du fått eller är det mest gaser fortfarande? Själv har jag svårt att se skillnad då min mage alltid sett lite halvgravid ut tycker jag så nu är det svårt att dölja....

• Maskrosungen

Var på inskrivning i går. Allt såg bra ut vad gäller prover och kontroller. Har gått ner 2 kg från start och upp 1,5 kg nu igen. Så snart börjar jag väl också gå uppåt.... Just nu känner man sig ju bara lite tjock som du säger blom.

Fröken sy: Vad jobbigt med allt illamående men snart så vänder det nog. Jag kräktes inte alls igår men mådde lite illa och i dag har jag mått illa och kräkts men det känns att det börjar lugna ner sig.

Kappan: Håller tummarna för dig på titthålsoperationen.

• Maskrosungen

Fendt87: Har du haft några känningar? Spännande att det snart är dags.

Jag är nu i v 14 och ska på Nupp i veckan. Skönt att äntligen få se den lill* igen och hoppas på att allt är bra. illamåendet börjar bli lite mer kontrollerat men tröttheten har inte försvunnit. Magen börjar puta lite =)

• Maskrosungen

Hej tjejer och välkommen lilla sigge.

Jag har fått värre illamående igen. Var på nupp nu i veckan och fick se den lill* som nu är 8 cm. Allt såg bra ut och det ser nu verkligen ut som en riktigt liten människa. Helt magiskt att sitta och titta på skärmen. Känner mig fortfarande fruktansvärt orolig för missfall. Är nu i v 14.

Fialotta: Hoppas illamåendet lägger sig snart. Håll koll så du får i dig tillräckligt med energi och kräv att de ska kolla upp med blodprover så du inte får näringsbrist. Det finns näringsdrycker att köpa på apotektet. Prova dem de tas upp ganska snabbt så kan man bara behålla de ett tag har du i alla fall fått i dig lite näring.

Fröken sy: Härligt att allt går bra!

Kappan: Kramar om. Förstår att det känns tufft. Har en vän i min närhet som kämpat i många många år och fått missfall för ett halvår sedan. Vi grät ihop när hon ville glädja sig åt min graviditet samtidigt som hon blev så smärtsamt påminnd om allt hon själv varit med om. Det gäller att försöka (om man vill förstås) att prata öppet. Vi pratade länge sedan och fick bolla tankar och känslor.
    Jag känner igen allt vad gäller svartsjuka osv. Jag orkade själv inte vara kvar i tråden en tid då det verkade som "alla" i tråden blev gravida men inte jag. Men din tid kommer!

• Maskrosungen

Lilla sigge: Ta det lugnt och låt inte tankarna skena i väg. Det kan vara så att det är stopp i sädeslederna. Man kan då få ut små killar/tjejer på annat sätt (har jag för mig). Någon operation för att "rensa rören" finns dock inte. Har ett par bekanta med samma problem. Men de fick ut spermier på något annat sätt och har gjort ivf.

Fendt87: Hur går det för dig? Det är väl 5 dagar över tiden nu?
    Hoppas du ligger på förlossningen och har det bra Flört

• Maskrosungen

Fendt87: Skönt att ligga hemma och ha det bra. Här har en enorm trötthet smygit sig på och jag somnar som en stock runt 21 varje kväll. Trodde man skulle bli piggare nu?

Blom: Hur långt är du nu? När började du känna av foglossningar?

• Maskrosungen

Blom jobbigt med foglossningar! Jag har sluppit  än så länge!

Är fortfarande ganska trött. Har fått provsvar på ferritin som tydligen var lågt trots att blodvärdet var högt så nu ska jag knapra lite järntabletter och hoppas på att bli lite piggare!

Svar på tråden Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3