Inlägg från: Maskrosungen |Visa alla inlägg
  • Maskrosungen

Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3

fröken sy skrev 2010-08-21 07:52:28 följande:
    Åhh vad härligt Maskrosungen!! Underbara nyheter.
    Hur var familjemiddagen? Berättade ni?
    Japp det gjorde vi. Sambons syster blev jätteglad att vi valt att berätta innan hon åkte. Mamma (min var också där) utbrast va ?! Ska du ha en bebis? Flera gånger. Hon var överlycklig. Sambons pappa kände sig plötsligt väldigt gammal och började stapla omkring. Sambons mormor och morfar tyckte det var jätteroligt och en stor nyhet. Vi har valt att be familjen hålla detta för sig själva i 3 veckor till så jag passerat v 12 innan vi berättar för andra.
  • Maskrosungen

Hej Tjejer
    Här är illamåendet i full blom =(
    Känns så tråkigt att man försöker äta frukost och sedan efter ett tag mår man illa och upp kommer bara galla ändå. Verkar som jag har supersnabb matsmältning eftersom det inte finns nån mat kvar i magsäcken efter så kort tid som 1 timma eller 2 ibland. Många på jobbet har börjat undra och frågar men jag nekar. Vill gärna vänta till v 12 är klart så missfallsrisken minskar.

Fandt87: Jobbigt att bara gå hemma och "vänta" nu då. Har du nån hobby eller något som du kan sysselsätta dig med? Pyssel eller sy barnkläder eller liknande.

Fröken sy: Hur går det för dig? Har det kommit några symptom ännu? En del förstår jag går länge innan det kommer några. Men ibland kan det vara skönt att symptomen finns där så vet man i alla fall att man är gravid.

Kappan: Tråkigt att inte Besima hör av sig! Du får ringa och fråga och tjata lite kanske? Vad gäller hunden så skulle jag rekomendera att du sätter hon/han på allergifoder. Z/D ultra allergen har vi på vår hund och han är mycket mycket bättre.

Linnea: Välkommen hit (har inte varit aktiv på ett tag så du måste halkat in när jag var någon annanstans!) Hur gamla är ni? Hur länge har ni försökt? Spermaprovet analyseras direkt. Blodproverna kan ta ett par dagar upp till en vecka beroende på vad det är du har tagit för prover. Man kan begära ut provsvar på telefon men oftast vill läkaren att man sitter ner när alla svar finns och så diskuterar man hur man ska gå vidare.

• Maskrosungen

Fröken sy: Som blom säger så får man ju ha vilka symptom man vill ! Min mage är också svullen blev det ganska tidigt så jag har lite större kläder på mig =) Men jag kan fortfarande ha allt i garderoben. Vet inte riktigt hur det funkar med pergotime men man kan ju ha lite olika äggblåsor varje gång. Kollade ni med VUL innan ägglossningen? Jag har provat pergo 1 gång 1 tablett eftersom man inte lyckades mäta att jag haft ägglossning på blodproverna som togs. Fick 5 !! äggblåsor och sexförbud. Skitont gjorde det. Så vi skippade det och konstaterade att jag hade senare ägglossning än proverna togs. Har också spontant haft 2 äggblåsor mogna 2 gånger under tiden man kollat med VUL så jag var mäkta nervös när vi skulle kolla hur många krabater det var där inne när jag nu blev gravid.

Blom: Härligt att det går bra för dig. Tråkigt med förkylningen. Min har precis släppt. Hosta är värst. Speciellt nu när man mår illa och hostar tills man kräks =(

Fendt87: Härligt att det finns saker att fylla dagen med. Själv vet jag inte hur det ska gå när jag ska vara hemma. Jag blir så rastlös om jag inte har folk runt omkring mig. Men jag har nu hört lite "rykten" om att eventuellt är det två tjejer till i min bekantskapskrets som också är gravid en som jag eller längre och en något kortare. Återstår att se! Skulle vara roligt i så fall. Då har man ju någon att fika med om dagarna =)

• Maskrosungen

Fröken sy. Visst kan man sjukskriva sig för illamående. Min kompis var sjukskriven i 4 veckor av sin läkare för det. Jag har som tur var mest problem på morgonen sedan framåt dan avtar det om jag äter regelbundet och sovit bra. Så det gäller att ta hand om sig!

Styrkekramar

• Maskrosungen

Fröken sy : Prostafen åksjukepiller rekomenderade min gynekolog mig. Jag har dock fixat det ganska bra utan nått. Har även lergigan hemma. Men blir så trött av dem och jätte hungrig.

Jag spyr mest på morgonen och sedan om jag sovit dåligt eller det gått för lång tid mellan måltiderna. Just nu är jag mest orolig för värken i magen. Känns som mensvärk fast lite mer. Antar att det är livmodern som växer. Men kan inte sluta titta efter blod trots att jag nu gått 9+6 dagar. I morgon påbörjar jag alltså v 11 . Helt sjuk. Brösten växer och magen går snart inte att dölja. Hur länge väntade ni med att berätta för alla ?

• Maskrosungen
    Blom skrev 2010-08-29 08:15:46 följande:
    Maskrosungen: Jag väntar fortfarande Förvånad  12+5... får väl ta tag i det snart. Jeansen går fortfarande på men visst har det omfördelat sig lite till magen...  Måste ju ta det med föräldrarna först och de träffar jag inte så ofta trots att de bor hyfsat nära. men vill gärna vänta så länge det går med de andra pga det nya jobbet.
    Blom: Jag förstår inte hur du kan hålla dig ?! Men jag kan förstå att du vill dölja det för det nya jobbet så länge som möjligt. Jag är lite nervös för att berätta på mitt jobb då jag bara har vik till 31 dec. Jag hade troligen fått vara kvar ett bra tag till men nu vet jag inte om de anställer mig i 2-3 månader ? Antar att jag får gå hemma och vara arbetslös och hoppa in på timmar när det behövs. Känns ganska surt =(
  • Maskrosungen

tröttheten och lite förkylning kan väl vara grav symptom. Har för mig att jag läst någonstans att även slemhinnan i näsan svullnar vilket gör att man är lite täppt mest hela tiden. (Gäller väl dock inte alla) Sedan är det ju en större risk att drabbas av förkylningar och sådant då man är gravid eftersom man har lite sämre immunförsvar? Också något jag läst ... Men egentligen ganska konstigt då man borde få bättre immunförsvar för att kunna skydda sin bebis.

• Maskrosungen

Välkommen Ellen05. Jag känner inte heller att jag kan så mycket om just din situation. Får man insemineras som ensamstående i Sverige eller måste du åka till danmark?

Kappan: Styrkekramar till dig.

Hoppas82: Frustrerande att det inte funkar med hormonerna. Jag vet själv hur det känns när jag skulle prpva pergotime och hade otroliga förväntningar på att det skulle funka. Fick 5 ! äggblåsor och sexförbud och fick aldrig mer äta den medicinen. Har också provat med ägglossningsspruta efter insemination utan större lycka. Till slut när vi gav upp pga att vi hade massa annat på gång så märkte jag efter 1 vecka att mensen var sen och där blev det ett litet "gravid". Men nu har jag förmodligen haft ägglossning någorlunda trots försök i nästan 2 år och inte lyckats och mannens spermier är ok. Så vårt "problem" är fortfarande okänt.

Fendt87: 19 dagar!!! Jösses vad nära det är nu! Det är bara att hålla tummarna. (Jag tror på pojke .... om man får gissa =)

• Maskrosungen

Fia Lotta: Grattis!

Fröken sy: Så härligt med en liten liten krabat där inne! Att berätta är inte lätt. Till chefen kan man ju berätta när som om det är pga av sjukskrivning då de har tystnadsplikt. Man måste inte heller lämna den delen av sjukskrivningen där det står vad man har fått för diagnos eller varför man är hemma. Man behöver bara lämna själva "beslutet" om hur länge man ska vara hemma. Vad gäller jobbarkompisar så får man dra ut på det lite och avleda med något annat. Eller helt enkelt säga att det är privat ? Beror ju på vad man har för relation naturligtvis

Fendt87: Håller tummarna för att allt går bra för dig och att den lill* kommer snart

Blom: Hårda ägg. Spännande. Menar de att skalen är så hårda att spermierna inte kan komma in då heller? Det har jag hört en annan som hade problem med.

• Maskrosungen

Fröken sy: Vi fick också göra två VUL. Vid första fick vi inte ens se något alls. Bara hinnsäcken och gulesäcken. Jag tror det är väldigt olika. Hon sa till mig att jag var väldigt tidigt kanske i v 4. Men i själva fallet var jag i v 6 (5+4) och det stämde med v 6 (5+4) som jag räknat ut då vi använt ägglossningsstickor när jag gjorde VUL nummer 2.
    Så oroa dig inte för det!

Kappan: Skönt att du äntligen får göra titthål. Håller tummarna att inget strular.

Svar på tråden Vi som går på Linneamottagningen i Växjö del 3