Inlägg från: tjenixen |Visa alla inlägg
  • tjenixen

Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?

Vickan skrev 2010-02-19 13:27:35 följande:
    Han kan fortsätta äta dom små "chokladlinserna" om det är dom du menar.. karamellakungens chokladlinser plättar eller vad vi nu kallar dom är mjölkfria. Dom har även skumbjörnar som är doppade i choklad som också är mjölkfria Kolla in deras hemsida vaniljtopparna är också det mina barn älskar chokladbjörnarna... Culiness innehåller inte mjölk men som det mesta annat så görs det i en fabrik som gör andra produkter som innehåller mjölk däför skriver dom flesta att det kan innehålla spår av för då går dom fria ifall någon blir sjuk av att dom som har allergi.
    Är det sant? Helt otroligt, Jag var helt bombsäker på att dessa små linser/plättar var bannlysta. Han kommer bli superglad över dem för det är hans stora stora favoriter. Åh vad glad jag blev. Tack för alla tips.
    Ja, det där med spår av är lurigt. Snart skriver de väl det på allt hmm. Ska gå in och läsa på karamellkungens....
  • tjenixen
    Vickan skrev 2010-02-19 13:31:35 följande:
    oj det smög visst in ett litet stavfel.. Karamellkungen heter ju lösviktsgodiset och inget annat
    Förstod det:)
  • tjenixen
    Vickan skrev 2010-02-19 13:27:35 följande:
    Han kan fortsätta äta dom små "chokladlinserna" om det är dom du menar.. karamellakungens chokladlinser plättar eller vad vi nu kallar dom är mjölkfria. Dom har även skumbjörnar som är doppade i choklad som också är mjölkfria Kolla in deras hemsida vaniljtopparna är också det mina barn älskar chokladbjörnarna... Culiness innehåller inte mjölk men som det mesta annat så görs det i en fabrik som gör andra produkter som innehåller mjölk däför skriver dom flesta att det kan innehålla spår av för då går dom fria ifall någon blir sjuk av att dom som har allergi.
    nääääää de små plättarna/linserna från karamellkungen innehåller ju laktos:(
    www.candyking.com/Candyking/templates/Candyking_productPage.aspx&epslanguage=SV
  • tjenixen
    mammakalmar skrev 2010-02-19 13:50:00 följande:
    Jag tror att hon menar de som ser ut som nonstop för de är laktosfria men kan innehålla spår av mjölk.
    nää såna vill vi inte ha - ingen som gillar.
  • tjenixen
    tjenixen skrev 2010-02-19 13:51:42 följande:
    nää såna vill vi inte ha - ingen som gillar.
    jag får helt enkelt lusläsa innehållsdeklarationerna på godiset när jag handlar ikväll.
  • tjenixen
    RosaNapp skrev 2010-02-19 13:54:35 följande:
    Vi körde laktosfritt till mellan ett par veckor. Jag tyckte inte det var några större problem att anpassa sig till det, mellan drack den laktosfria mjölken precis som vanligt, liksom yoghurt och sånt. Sen blev jag snabbt van att kolla innehållsförteckningarna. Nu har vi övergått till helt mjölkfritt och det har varit en större omställning.
    Nä oftast är det ju inga större problem. Vill mest ha lite råd och tips. Vi har en drös med andra allergier med att ta hänsyn till så alla produkter funkar inte + att affären här hemma inte hade så värst mycket att välja på vad gällde yoghurt osv men det har jag fått dem att beställa hem så det kommer imorgon eller på måndag:)
  • tjenixen
    mammakalmar skrev 2010-02-19 13:57:48 följande:
    Man får ju ganska snabbt koll på vad som innehåller laktos och vad som inte innehåller laktos. Min son har varit laktosfri i snart 7 år och jag har fått lära mig vad saker och ting innehåller. När han blev det så kunde man fortfarande köpa maränger som inte innehöll mjölk och tårtbottnar, men nu finns inte det längre tyvärr eller är i alla fall riktigt svårt att få tag på.
    ja, det värsta är ju när de ändrar recept och inte upplyser klart och tydligt om det. Varit med om det får ett par år sedan - inte kul.
    Folk i vår närhet blir fortfarande förvånade när jag säger att man kan köpa maränger som inte innehåller ägg:) Men då är det ju som sagt var mjölk i dem och det funkar ju inte nu.
  • tjenixen
    Vickan skrev 2010-02-19 14:03:22 följande:
    Ja jag menade ju dom där nonstops(www.candyking.com/Candyking/templates/Candyki...).. Men då finns ju vaniljpraliner och skumbjörnar kvar att äta om ingen vill ha nonstopsen..  Majskrokar finns ju istället för ostbågar. Ber om ursäkt för missförståndet
    nä han äter tyvärr inte så många sorter utan det har varit ostbågar, mjölkplättar, chokladkaka och kexchoklad typ som han gillar. Men det blir att lära om eller vara utan godis - undras vilket han väljer:)
    Inget du behöver be om ursäkt för, vi pratade om olika saker och missförstånd uppstår ju så lätt:)
  • tjenixen
    Vickan skrev 2010-02-19 14:05:37 följande:
    tänk på kryddor och såredningar som kan vara en stor bov också. dom här färdiga maizena redningarna till brun och ljus sås innehåller laktos samt kryddan aromat.. så man måste läsa på precis allt.. Har själv två barn 5 och 9 år med både laktos och mjölkallergi
    ja, det är ju mycket som är dolt om man säger så. Aromat har jag inte tänkt på men det har han ju ätit på knäcke ibland förr så det ska jag komma ihåg att inte ta fram. Ska kika igenom det vi har i skåpet hemma.
  • tjenixen
    Vickan skrev 2010-02-19 14:07:29 följande:
    nä dom blir ju så vita och spröda när man mjölk i dom.. Frågan är ju varför tillverkarna måste ha mjölk i sina när jag gör egna hemma som blir vita och spröda utan mjölk.. ibland blir man bara såå trött när man läser innehållsförteckningen
    de vill väl ha bort äggen ur dem? Hemma gör du med ägg eller? Här har vi ju både ägg och laktos som ska bort ur kosten så det funkar ju inget av det längre, suck.
  • tjenixen
    Stargirl skrev 2010-02-19 14:16:24 följande:
    Vi äter i princip helt laktosfritt hela familjen. Vi äter dock ostbågar ibland, turkisk yougurt om vi gör dip osv. Ingen är allergisk utan bara intolernt. Då vet vi att vi som är det klarar en näve med ostbågar eller liknande då det är sällan och i små mängder.
    mmm så kan man ju kanske göra sen när man är konstaterad och vet vad man klarar osv. Lika med vår dotter som inte tål ägg men hon kan äta det 1 gång i veckan utan att det uppstår något problem.
    Nu ska vi köra helt laktosfritt i och med att vi ska se om det är det lilleman reagerar på så då får vi klara oss utan fusk:)
  • tjenixen
    Nalle Puh73 skrev 2010-02-19 14:18:47 följande:
    Jaså. Jag tycker det står socker och kakaomassa inom parantes efter choklad 6% men det kanske ändå är mjölk i??? Jag trodde det innebär att det är vad chokladen innehåller när det står så.
    Det SKA väl vara så att det som står i parentes är vad det som står före innehåller? Det har jag läst på flera ställen på nätet så jag hoppas de håller sig till det.
  • tjenixen
    Snutten skrev 2010-02-19 22:41:47 följande:
    Jag funderar lite över om din son har andra allergier som du säger att det verkligen är laktosfritt han ska äta och inte mjölkfritt? Laktos är som sagt en intolerans  som ofta felaktigt blandas ihop med mjölkallergi.
    Ja i och med att han går hos allergiläkare så litar vi på att om de säger att vi ska prova att utesluta laktos så är det det vi ska göra. Vi är i det stadiet där vi provar oss fram vad hans bråkiga mage kan reagera på så nu kör vi ett par veckor laktosfritt. Ger det inget så blir det förmodligen mjölkfritt en period eller vad vi kan tänkas komma fram till.
Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?