Inlägg från: Nalle Puh73 |Visa alla inlägg
  • Nalle Puh73

Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?

Oboy (orginalet) och Kellogs coco pops ska vara helt mjölkfria men däremot så kan han inte äta Ostbågar då dom innehåller mjölkpulver och ostpulver.

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Nalle Puh73
    Teskedsmamman skrev 2010-02-19 12:17:40 följande:
    Gör som alla andra, läs på innehållsförteckningarna.
    Ibland kan innehållsförteckningarna vara en ren djungel speciellt när man är ny på visa allergier.
    Vill man inte hjälp kan man väl lika gärna låta bli att svara eller?
  • Nalle Puh73

Olw hemsida är jättebra och kolla på för där ser man direkt vilka produkter som innehåller olika vanliga allergiämnen. Bara klicka på just den produkten man vill veta nåt om så kommer innehåll och även en liten allergiruta upp.

• Nalle Puh73

Köpte Oboy igår och den var mjölkfri, däremot så står det på Icas att den kan innehåll spår av tror jag det var men på orginal oboyen kan då jag inte hitta nån mjölk trots lusläsning av förpackning

• Nalle Puh73
    tjenixen skrev 2010-02-19 12:37:06 följande:
    Tack vad rara ni är. Var in och kikade på OLW´s sida och den var ju jättebra, Estrellas var ju rent botten. Är det någon skillnad på de bådas innehåll? Kan ju kika sen i och för sig med. Ja allergier har vi ju en drös av det gäller bara nu att lära sig denna nya så det inte blir fel. Ska se om jag kan gå och och läsa lite om laktos osv när jag har rast nästa gång:)
    Jag vet inte. Tycker OLW chips är godast så jag har faktiskt inte läst på Estrellas påsar på affären. Tyvärr så är ju dom flesta sorter ett stort Nej när det gäller mjölkallergier och laktos.
  • Nalle Puh73
    vittra skrev 2010-02-19 12:54:15 följande:
    Mörk choklad går bra för laktoskänsliga, men det brukar iofs kanske inte vara någon höjdare för barn.. alternativt kan man ju göra en hel del eget godis istället och då använda laktosfria produkter Tänk på att hårdost (som många envisas med att påstå att de inte kan äta) inte innehåller någon laktos (pga processen) så helt vanlig ost kommer han ändå kunna äta.
    Ska den inte vara lagrad en viss tid för att vara laktosfri?
  • Nalle Puh73

Den är mjölkfri. Vi använder det och vi kör helt mjölkfri kost till vår lillkille.

• Nalle Puh73
    Stargirl skrev 2010-02-19 14:04:43 följande:
    Ostbågar - innehåller laktosCOCOPOPS - jag misstänker att de oxå innehåller laktos men du får läsa på innehållsförteckningen.Oboy - ingen laktos.
    Står så här på Coco pops

COCO POPS .Puffat, rostat ris med kakaosmak 

Ris (61%), socker, choklad (6%) (socker, kakaomassa), fettreducerat kakaopulver (3,7%), salt, glukosfruktossirap, maltextrakt (korn), arom.

Jag kan inte se någon mjölk där eller är jag blind?

• Nalle Puh73

Maränger utan ägg.

Ingredienser (ca 25st portioner)         21/2 dl socker
    1dl vatten
    4 gelantinblad

Sätt ugnen på 125 grader. Blanda socker och vatten i en kastrull koka ihop till en tjock sockerlag, ca 5min. Lägg under tiden gelantinbladen i kallt vatten.
    2.Lyft upp gelantinbladen och smält dem direkt i den varma sockerlagen. Vispa med elvisp ca 6-8 min tills det blir en seg massa.
    3.Klä en plåt med bakplåtspapper och klicka med hjälp av 2 skedar ut smeten. Grädda 35-45min. Stäng av ugnen och låt marängerna stå kvar med ugnsluckan på glänt.
    .

• Nalle Puh73
    Vickan skrev 2010-02-19 14:15:26 följande:
    Jag kan se mjölk och det döljer sig i choklad 6%
    Jaså. Jag tycker det står socker och kakaomassa inom parantes efter choklad 6% men det kanske ändå är mjölk i???
    Jag trodde det innebär att det är vad chokladen innehåller när det står så.
  • Nalle Puh73
    tjenixen skrev 2010-02-19 14:19:48 följande:
    Det SKA väl vara så att det som står i parentes är vad det som står före innehåller? Det har jag läst på flera ställen på nätet så jag hoppas de håller sig till det.
    Så har jag också lärt mig och går efter när jag letar mjölkfritt till vår gosse. Just mjölkprodukter måste ju skrivas ut också sägs det.
  • Nalle Puh73
    Vickan skrev 2010-02-19 14:25:00 följande:
    Du har så rätt.. Jag tänkte fel.. läste nog det hela lite för fort..
    Du läste som jag läste först
  • Nalle Puh73
    Vickan skrev 2010-02-19 14:33:25 följande:
    Ja för det räcker ju inte att läsa innehållsförteckningen en gång utan man får ju läsa en två tre..  1:a gången.  Hmmm ingen mjölk nä jag måste missat det2:a gången. Nä det är nog ingen mjölk i eller så står det under någon annat3:e gången. Nä det är ingen mjölk i då kan jag köpa den och lägger den i korgen..Folk tror väl man är koko som läser på en paket i 5 min
    Precis. Jag känner mig som en gammal tant utan glasögon där jag står och vrider och vänder på paketen för att hitta en micro text där det står innehåll på. Sen när man läst så läser man en gång till för man kan ju ge sig sjutton på att det står en ännu mindre text att där finns mjölk ändå.
Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?