• nano

Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?

tjenixen skrev 2010-02-19 12:23:54 följande:
    ja jösses ursäkta att jag frågade.  Tänkte om någon hade lust att svara nu när jag sitter på jobbet och ska skriva nota. Då vet jag ju redan innan jag kommer till affären men tydligen ska man inte fråga här för då får man näsvisa svar tillbaka:(
    Stunta i det svaret, hon har nog en dålig dag eller nåt 

Har också för mig att Oboy är ok men kollar varje gång för säkerhetsskull, efter ett tag bli man supersnabb på att läsa innehålsförteckningar

Håll utkik efter all som låter som mjölk-nånting: mjölkpulver, skummjölkspulver osv, samt vaslepulver och självklar om det står "laktos". Det som är ok är smörsyra som nåt helt annat men låter som det innehåller mjölk (och då kan innehålla laktos)
  • nano
    nostalgi skrev 2010-02-19 12:42:49 följande:
    Har alltid undrat över varför somliga (jättemånga) barn får födoämnes allergier! Det är nog mycket mer ¤3¤5&++?=¤# i maten än vi nånsinn vill veta.......Ekologiskt borde vara billigare!
    Antagligen för att det till stor del är ärftligt. Förr dog de barnen som föddes med allregier i tidig ålder och kunde då aldrig föra vidare allergierna. Pratade med en tjej från ecuador (bodde i en by uppe i bergern) som hade vart och studerat i usa och vi frågade om det fanns barn emd glutenintolerans (en som var med hade det nämligen) och hon svarade med lite sorg i rösten att det antagligen föds en hel del med den diagnosen där men alla dör eftersom den inte "känns till" upp i de mindre byarna som det görs i andra länder. Inne i storsäderna bland de familjerna som har de bättre stältt finns det väl kanske större chans att det upptäcks ohc kan "behandlas" med rätt kost. Vi försökte fråga några andra av de som bodde i samma by om glutenintolerans och allergier i allmänhet men de förstod inte vad vi menade, det trodde inte att det fanns alls 

Sen finns det säkert en massa saker i miljön som hjälper till att utveckla allergierna.
  • nano
    tjenixen skrev 2010-02-19 13:08:46 följande:
    Ja osten vet jag om eftersom vi har laktoskänsliga barn på förskolan där jag jobbar. Blir nog att göra t ex chokladbollar imorgon till honom (och de andra barnen). Cornflakesgott är ju något som han också kan äta. Tipsa gärna om ni brukar göra något slurpigt godis själva:)
    Brukar göra maränger ibland, droppar man lite mörkchoklad på dem blir det ännu bättre. Är ju otroligt lätt att göra också och så länge man har tid att låta dem stå i ugnen i 45 min är det verkligen superlätt, bränns inte heller om man glömmer dem 5-15 min för länge.

Skumbollar tycker både jag och dottern är supergott, vissa är nämligen helt mjölkfria (då även laktosfria) men inte alla så man måste kolla på förpackningen.
Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?