• Macpau

Hirschsprung del 13

Detta kanske är en gammal tråd, men vad glad jag är att ha funnit denna sida! Misstänker att vår dotter har hirschsprungs. Ska lusläsa det ni skrivit.. Hoppas nån kan svara på några frågor, för jag har massor!

Tack på förhand

• Macpau

Hej, har en dotter som varit förstoppad sen födseln och bajsat var 14e dag, tandkrämsliknande konsistens, trots helamning. Sa till min Bvc att det är nåt konstigt, men hon bara sa att " helammande barn inte blir förstoppade".

Nu är hon 6 månader och delammas. Hon har bajsat själv kanske 2-3ggr själv på lika många månader. Spelar Ingen roll om det är hårt eller löst- hon pressar, men får inte ut det!

Jag hjälper henne att bajsa varje dag med windi pysventil, samtidigt som jag hårt pressar upp hennes ben. Detta är ohållbart och kan skada henne!

Vi har nu fått remiss till östra för undersökning. Hon har röntgats vanligt en gång på akuten, men inget konstigt syntes. Ska man kunna se hirschsprungs där? Till saken hör att hon hade ingen avföring i tarmen då hon helammande ett par dar precis innan ( jag tänkte att hon skulle kunna bajsa om jag återgick till helamning ett tag, men det visade sig att hon var hungrig o h ingen mat fanns i magen).

Tack på förhand så länge!

• Macpau

Nu har jag gett henne Resulax. Fick ut hårda klumpar de första 2 ggr, 3e "tryckningen" gav grönt, illaluktande slem?! O h den fjärde, fint, gult, halvlöst bajs...

• Macpau

Är denna tråd inte längre aktiv? Kan mån isåfall hänvisa mig vidare? Misstänker att vår dotter har hp o skulle gärna vilja ventilera lite... Tack

• Macpau

Tack för svar hannathu . Vi ska till östra nu den 12/6 så det gick ganska fort från remisskrivning till tid ( 3 veckor).

• Macpau

Imorgon ska vi till östra, fick en läkare vid namn Josefine... Hoppas hon är bra!

Tack snälla Hannathu för dina svar . De sista dagarna har vår dotter bajsat en gång per dag, mensset är jättelös diarre som klasdar ner hela ryggen

• Macpau

Hej, vi fick nu en remiss för ett trycktest samt att röntga tjoktarmen. Sen skulle vi sänka lactulosdosen från 2x10 till hälften tyckte hon, så vi hade en vuxendos. Nu väntar vi! Så skönt att äntligen ha kommit in i systemet.

Svar på tråden Hirschsprung del 13