KatjaK skrev 2013-09-15 08:55:17 följande:
Det verkar finnas sjukt mycket att läsa här, tyvärr orkar jag inte läsa igenom hela tråden. Men är det korrekt uppfattat att de flesta har besvär med att barnen bajsar ofta efter operationen, och löst, att det tar lång tid att vänja av med blöja och att förkylning och magsjuka förvärrar allt? Men trots detta har era barn ett ganska bra och normalt liv? Hur blir det när de blir äldre? (över 5).
Min nyfödde son har hirschpsprungs och ska förhoppningsvis opereras snart. Hur länge fick ni andra vänta på op?
//orolig mamma
Min dotter opererades när hon var 2 dagar gammal (fick stomi) och sen när hon var 1.5 månad (tog bort stomin och fixade till tarmen, avlägsnade 13 cm) och ja det var ett evigt blöjbytande med lös avföring och ständigt röd rumpa lång tid efter operationen.
Hon är 6,5 år nu och slutade med blöja vid 4 år och det gick bra, visst hon hade och har fortfarande perioder då hon kan läcka lite avföring i trosorna men då sätter jag i ett trosskydd som man bara byter. Jag märker att hennes mage blir krånglig vid förkylningar men det går över.
Vid magsjuka får hon extremt vattetunna och rikliga avföringar som hon ej kan kontrollera men då får hon faktiskt ha blöja och det funkar fint, hon tycker själv det är skönt att ha det då.
Hon har börjat förskoleklass nu och det funkar bra med toabesök osv och hon lever ett fullt normalt liv =)
Lycka till med sonens op!