Inlägg från: Bettan86 |Visa alla inlägg
  • Bettan86

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Hej! Läste ett gammalt inlägg som handlade om graviditet och bipolär sjukdom, det var mycket skrivet om mediciner bl.a. Jag är själv bipolär och äter litium. Min sambo och jag vill så gärna skaffa barn men jag är så orolig att det inte ska gå. Vi försökte i vintras då jag i samråd med läkaren satte ut medicinen.
    Det gick jättebra i ca fyra månader, men sen fick jag ett återfall och blev manisk sedan deprimerad. Man satte då in litium direkt. Så jag antar att jag är en högriskpatient :(

Nu är jag fortfarande sjukskriven och börjar må mycket bättre, men måste snart ge mig ut i jobbsökandet igen...
    Så bebisplanerna får vänta ett tag. Jag vill vara stabil i minst ett år innan. 

Jag vill gärna höra av nån som har erfarenhet av att äta litium under graviditeten, då jag tror att det är mitt enda alternativ. Är det så farligt som vissa skriver?? Jag vet att det finns en risk, men jag vill ju INTE bli sjuk igen...
    Tänker väldigt mycket på detta, och blir ledsen när jag ser gravidmagar överallt. Tänk om vi aldrig kan få en liten? :(

Snälla skriv till mig!! :)      

Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2