• Wicke

Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2

Hej! ...en tråd för mig!
    Accepterar fortfarande inte riktigt att jag hela tiden går i vågor och är totalt befriad från filter men försöker acceptera skiten. Inte speciellt lätt dock. Nåja, jag har tre barn och läste att någon läser Ann Heberleine just nu. Jag försöker ta mig igenom den. Går sådär. Haha...jag har köpt två hus och gift mig i maniska perioder,  och skilt mig under en depressiv.

/W

En verkligare verklighet tack! www.kackerlacka.wordpress.com
  • Wicke
    Maia skrev 2010-05-05 08:06:20 följande:
    Hej! Välkommen hit!
    Tack!
    Umbrageous skrev 2010-05-05 08:07:55 följande:
    Haha dubbelt rubbad förlåt men det lät skoj nej jag är bara bipolär, som de kommit på hittills Vad är det som skiljer borderline o bipolär?Kan någon hjälpa mig lite, jag börjar känna mig lite hyper och sitter på ett nytt jobb..... jag måste tona ner lite. Har ni något bra tips? Jag rör mig snabbare, pratar snabbare.... ni vet hur det är..
    Hmm...jag tokbiter på naglarna men det kanske inte är så lyckat i det läget!! Kan du inte hitta någon uppgift som du kan göra själv utan att det är så många andra runtomkring?
  • Wicke
    Umbrageous skrev 2010-05-05 08:13:50 följande:
    Jag jobbar såklart med IT support och måste ta emot kunder dagarna i ända... helt värdelöst just nu men jag älskar jobbet ändå .Fast att skriva av sig här om det hjälper en del, det får mig att tänka efter.
    Tack
    Ah, ja det är ju inte det lättaste när du inte kan gå ifrån men jag håller med, ibland kan det hjälpa att bara skriva "bort" lite. Lycka till!
  • Wicke

Jaha, bara för att jag varit ledig och way-up så har jag lyckats fara runt på massa loppisar, köpt ett skåp, burit det till nya lägenheten, tapetserat i den, lunchat med en kompis, packat 15 flyttkartonger, stämt av arbetstid med jobben(har två extrajobb för att överleva ekonomiskt) och skrivit klart en rapport (jag pluggar på heltid).

När jag nämner det för någon så säger de som vanligt; men guuud va du är effektiv!! som att det är positivt och det värsta är ju att jag tänker; bäst att göra det nu, innan jag blir låg. ..men när jag gör så där så blir ju bara låglägena fan ännu värre. Åh suck! ibland är jag så fitt-trött på skiten och att jag valt att inte medicinera. Blä! Men jag vill inte. Ibland tänker jag, skit samma...jag får väl starta upp medicinerna då men oftast vill jag inte och försöker hålla mig till det. Jag är Bp2 om det är relevant, jo det är det väl kanske när man pratar medicin?!

• Wicke
    TigerLily skrev 2010-05-05 18:50:13 följande:
    jag bröt ihop i går.. har varit jättesvajig sista dagarna.. det har bara rusat på i hundranittio med djupa gråtsvackor som bara kom tätare och blev värre i rasande takt så jag brakade typ ihop så jag ringde hit min syster som kom och passade mina barn å så fick jag skjust in till akuten. där sitter jag och väntar (ensam) i 4 timmar, får träffa en läkare tillslut... som efter 10 min bara säger att jag får gå hem, alltså han "slänger ut mig" utan att ens ta reda på hur och oM jag kan ta mig hem, och då är jag alltså i ett ganska bedrövligt skick, helt söndergråten och utmattad och inte en krona på fickan. Jag sa till han att min ångestdämpande medicin var slut hemma, berättade precis hur dåligt jag mådde och att det skrämde mig de djupa och tvära kasten på sista dygnet som bara escalerade i tokfart. Hade ren TUR att jag fick tag på min granne som hade sin man hemma som kunde komma in och hämta mig. Han var skitarg på deras sättt att behandla mig och körde mig till en vanlig akut där jag fick ett väldigt proffsigt och bra bemötande. han kände de som arbetar där och de sa att de på psykakuten gjorde fruktansvärt fel som bara skickade ut mig i det skicket ensam mitt i natten vind för våg. ska på min terapi imorrn och sen byta läkare, hon hade inte enformerat mig om att man kan få djupa stormiga svackor i början av insättning av topimax, det fick jag veta först på VANLIGA akuten. Jag frågade på pskakuten om det kunde vara nått med medicinerna... nej sa han typ, ta det med din ordinarie läkare. och sen sa han lite spydigt att" det är ju lite smidigare att söka läkarkontakt på dagtid än på nätterna". Jävla idiot. Fy fan så ledsen jag var, ett vrak.
    Låter ju verkligen inte som du fått ett dugg bra bemötande där. Man kan gnälla på vanliga akuten men psyk är inte ett skit bättre i mina ögon. Jag har liknande erfarenheter som du i bagaget vad gäller dem. På en del orter så klart men blää, vad man blir trött. Tur att du har syster och granne i närheten och hoppas iaf att terapin är okej imorgon då.
  • Wicke

Maia: Det är okej att du frågar. Jag har dock ingen fullständig förklaring. Men jag har inga bra erfarenheter av medikament. Alls faktiskt. Jag tar Propavan och emellanåt Atarax (tror jag den heter, jag försöker skita i sånt) men det är inte på daglig basis. Jag är fruktansvärt rädd för att medicinering skulle få mig att bli någon jag inte är, förändra min hjärna på ett sätt som jag skulle hata när jag har mina ganska okej perioder. Har en fet hang-up på det tyvärr. Jag tar inte alvedon, ryggmärgsbedövning, p-piller eller annat heller så det är inte bara stabiliserande det gäller.

Jag förstår verkligen nyttan med det och fattar att många, de flesta?, får en drägligare vardag men jag kan inte riktigt förmå mig att fatta att det kanske även gäller mig.

Läste om ditt 2009 förut i tråden och ja, vad ska man säga...värdefullt att du kämpar på, hittar ljusglimtar och har vilja (kanske inte alltid, vem har det? men kanske tillräckligt?)...men vilket år du måste haft?! Missade om det var då man förstod att du var bipolär eller om det var tidigare?

• Wicke
    Maia skrev 2010-05-06 20:38:03 följande:
    inte ens mamma ville fortsätta prata om detta. hon tycker vä att jag är galen precis som alla andra.
    Visst är det de som är galna men det hjälper ju inte. Fan, så fort man öppnar käften om något som skulle kunna vara ett problem så är man galen och dum i huvudet. Varför? Det är ingen annan som verkar vara det när de säger eller tycker saker.*morr*

Vad gäller sambon, spring, skrik, ring någon! Svårt att "råda" eller ha ideér. Jag hoppas du hittar något som kan funka!
    Kram
  • Wicke
    Maia skrev 2010-05-06 22:14:30 följande:
    Tack. Hittade något som funkade. sambon kom och kramade mig och undrade om jag inte mådde bra. efter mycket om och men så lyckades han lirka ur mig allting. och gissa vad? han blev inte ens avståndstagande när jag sa att jag känner avsky och hat gentemot honom! han vill så gärna förstå mig och vi hade ett jätte bra samtal. han älskar mig, inte trots den jag är, utan för den jag är. han vet att jag har många irrationella tankar och idéer och tog det hela med ro. Så nu är han uppe på toppen igen i mina störda tankar.
    Yeeha! Fan vad glad jag blir. Att få till den där verkligare verkligheten är så bra. När man får säga precis hur det är i skallen och inte bli galenförklarad tillbaks eller att personen blir livrädd. Gott! jag känner igen det från mitt ex.
    Ha en bra kväll nu!
  • Wicke

Hej..igen!
    Ser att det är som det "brukar" vara här: Upp & Ned och allt. Hyundaireklamen är fan bäst.
    Jag hatar relationer. Skulle bli en förträfflig eremit faktiskt. Får rå-ångest och gräver ned mig så fort någon råkar komma liiite för nära. Jävla skit till att vara besvärlig. Idag är jag under vattnet, hatar att vara mig och tycker att alla bara borde dra sig ur mitt liv. Tänker att det är synd som fan om mina barn som har mig som morsa och att jag inte fixar något alls.  Har en vän som tycker att jag är så bra och som vill förstå och som vill vara lite mer och jag hatar mig själv för att jag är en feg och dum jävel som inte klarar av att tro att jag inte kommer att avsky honom eller göra honom så illa. Yäck. Det har varit en pissvår. Jag vill inte ha en piss-sommar också. Jag vill vara vanlig.

Sköt om er!

• Wicke
    Stealth skrev 2010-06-08 14:55:39 följande:
    Jag tokfastnade i din blogg, vad bra du skriver! Jag som har svårt för att läsa men du skriver verkligen bra
    Tack snälla ...ingen hit att bli påkörd dock!

Idag efter att jag lämnat Liten på fsk, låg som satan, tänkte jag att jag drar till havet och sitter där en stund. Kanske kan vara bra. Men det gick inte för med ens kom jag på att jag har sömntabletter jag kan ta och lägger jag mig i havet så behöver jag ju inte komma upp igen. Blev som vanligt livrädd för mig själv, körde fort hem, stängde dörren men började direkt fundera kring rakblad. Inget har funkat Sen gjorde jag något jag inte gjort tidigare. Jag ringde en vän och bad honom vara här för att jag inte orkade vara själv. Han kom och även om jag inte lyckades vända upp så fick han prata och jag fick fokusera på någon annan eller på att svara på hans frågor. Vanligtvis brukar jag försöka ta ett gäng sömntabletter och sova mig igenom den värsta skiten.

Phju....jag är helt matt, vill bara sova, gråta och sova i ett år känns det som.
  • Wicke
    Maia skrev 2010-06-09 06:53:21 följande:
    Stolt jag blir! Att du ringde din vän och valde ett sunt alternativ för att handskas med dig själv. Jätte bra!
    Kram och hoppas det vänder för dig snart.
    .....igår frammanade jag allt mod jag hade för att kunna ringa. Är man rädd för allt verkar det som att man får vara extra modig också. Idag är jag glad för att jag ringde. Liten är hemma idag och det är också en livlina. Jag tror att det blir en bättre dag.
    Kram
  • Wicke
    susye skrev 2010-06-21 11:45:00 följande:
    har ju inte varit aktiv i tråden på ett bra tag.
    har ju kommer in en del nya har jag sett o det är kul.
    för er som inte vet så förlorade jag min son för drygt 11 veckor sen så det är därför jag inte varit här.
    är det okej om jag hoppar in igen?
    orkar inte läsa tillbaks så därför vet jag inte så mycket om er nya.
    men hoppas på att få lära känna er.
    Det finns inte mycket att säga som gör det bra. Jag känner massor med dig men kan ändå inte förstå hur jag skulle känna om det var mig det drabbade. Många kramar til dig!
    & trevligt att få lära känna TS
  • Wicke
    Stealth skrev 2010-06-21 19:44:18 följande:
    Jag är så jävla nere... fast det känns så banalt...

Grannarna går och klagar till styrelsen för att de tycker vår trädgård är ful, det finns tillomed en facebooksida om vårt område om vilka grannar de stör sig på och oss stör sig folk tydligen asmycket på, fast INGEN HAR SAGT NÅGOT!!!! Bara tjatat hos styrelsen. Vi har inte hunnit bygga upp det mögliga ruttna förrådet som vi var tvugna att riva, det är hemskkt och alla är sååå irriterade för det, och mina smultron i trädgården drar tydligen till sig möss?!?!?! Vafan, de bor nog hellre i SKOGEN 100 meter bort än i min jävla pissträdgård, vill fan flytta, hatar alla här, de sänkte allt må bra jag lyckats bygga upp, jag vill inte visa mig ute, jag skäms. Samtidigt så vill man typ ge igen, men jag vill ju inte skada andra ändå, så nu sitter jag med ångest och min stesolidburk Gråter fan ta dom, det går inte så jävla fort om man vart sjukskriven en massa och inte ens orkat duscha stundtals!

Förlåt... en massa skittext men nu fick jag ur mig det.

Det som gjort mig glad idag är:

Att mina katter möter mig och är glada vid bilen när jag kommer hem
    Att sysey kommit tillbaks
    Att den här tråden finns

Så nus ka jag läsa vad jag själv skrivit att jag blitt glad av, så det präntas in lite.
    Skaffa EGEN gillaknapp!
    Men vaffan, är de inte kloka eller? Försök att skita i dem så mycket som möjligt. Som sagt, det finns alltid folk som gnäller bakom ens rygg. Tror du att det kommer att bli något mer av det eller "nöjer" de sig med FB(helsjukt) och gnäll till styrelsen?
    susye skrev 2010-06-22 01:18:46 följande:
    Verkar bli en natt utan sömn igen
    Ångest, sorg, smärta, saknad
    Så rädd att min sorg ska övergå till en bipolär djup depression
    Får inte ske då mina andra barn behöver mig nu
    Hur gör jag för att motverka det?
    Jag vet att ni inga svar har.
    Öser bara ur  migm ina känslor
    Ah, jag hoppas verkligen att du har ett hållbart socialt och professionellt nät kring dig så att du inte behöver ramla ned i något. Ösa känslor kan vara toppenbra!
    Maia skrev 2010-06-22 05:47:05 följande:
    Lade mig sent igår med förhoppning att få sova till åtminstone 06. Naturligtvis vakna jag 3, var upp en stund och lade mig sen igen och somnde om. Jodå, sonen vaknr 05, på sitt vackraste humör. :/
    Jag har dessutom åkt på hans förkylning. Huvudvärk, ont i halsen och hostig.
    Jag som hade planerat den här dagen så väl.  
    Förkylning på sommaren är helkasst, värre än på vintern. Hoppas verkligen du kan vila lite på dagen idag.
  • Wicke

Jag sover ingenting längre och mat minns jag inte när jag lagade. Det är tur att Liten går på förskolan hela dagarna när jag jobbar så att han äter där. :-/
    För övrigt gillar jag läget nu, inget knas idag eller denna veckan änu, jag vet att det bara är tisdag men ändå
    Jobbet funkar och jag har det lugnt just nu. Skobbade dock i fredags eftersom torsdagen var katastrof. Denna våren har varit skit och början av sommaren också. Jag har lovat mig själv att ta upp kontakt med psyk igen men jag verkar inte riktigt få tummen ur även om jag verkligen vill. Precis som med allt annat. Den där jäkla tummen.

Dessutom känner jag att det kan vara läge att söka för mittenkillen som har noll i sömnbehov, knappt äter och har energi över till tusen. Jag, förmodligen förskolan men inte hans pappa misstänker adhd. är det någon som har erfarenhet av utredning kring det vad gäller barn? Han är bara 6,5 år så jag tycker han är liten men å andra sidan, det kanske är bra ju tidigare man drar igång?

Massor av sol på er !!

• Wicke

Jag är totalego! jag läser inte ikapp. Förlåt. Jag är tokkär, han vet hur elleråtminstonde att jag inte är "som alla andra" och köper det....nåja, än så lnge, jag har ju inte börjat dissa honom på riktigt än vilket jag vet att jag kan göra. MEN, jag orkar inte bry mig om logik den här gången....magen och bröstkorgen bara skriker VÄRME den här gången så jag släpper totalt. han är ynger än mig, har  nollkoll på kids och inte ett dugg synkat liv...så himla bra va? Dessutom var min senaste "förälskelse" en tjej så jag vet inte riktigt hur jag ska tackla allt. Men å andra sidan, det är lite kul att vara både BIpolär & BIsexuell   Nåja, jag håller feta tummar, både en och tio på att Ni har det hyfsat, helst skitbra. För mig växlar det och den här killen har snackat med sin syrra som råkar vara psykiatriker om mig. Jag tror det är bra. jag tror det kan hjälpa med förståelsen. Jag tror kanske till och med att jag skulle kuna tänka mig att "light-medicinera"

">

....får man den här är det väl bra?

Svar på tråden Bipolär/manodepressiv sjukdom, vi fortsätter i ytterligare en tråd 2