• bluebird

Några som vill ha barn som är mellan 16-19??

Mariaaa skrev 2010-02-18 16:14:41 följande:
    ursäkta?! du har absolut ingen aning om vem jag är och om jag är mogen eller ej! jag är riktigt trött på människor som dig som påstår sig veta allt! MAMMA ÄR INGEN ÅLDER! det är något man är! Jag har en egen lägenhet, jag har tagit hand om mig själv hela mitt liv! Jag är redo och även min sambo! de människor som känner mig tar mig som en vuxen, jag kan inte ens umgås med folk i min egen ålder pga att jag inte är som dem! Väldigt många 16 åringar kan inte ens laga mat, men jag lagar mat, diskar, handlar mat, städar! Ja allt som man måste göra när man bor utan föräldrar som gör det åt en.! Ta reda på fakta innan du kommer och kallar mig omogen!
    Hur gör du för att kunna betala för din egen lägenhet, varifrån får du pengarna att leva självständigt från dina föräldrar?
  • bluebird
    bluebird skrev 2010-02-18 19:07:38 följande:
    Hur gör du för att kunna betala för din egen lägenhet, varifrån får du pengarna att leva självständigt från dina föräldrar?
    Upprepar ovanstående fråga?
  • bluebird
    3 barns mamma84 skrev 2010-02-18 19:14:20 följande:
    Ts går väl i skolan eller så slipper hon göra det då hennes föräldrar är rika
    Att gå i skolan ger knappast ekonomin för en sextonåring att kunna försörja sig själv.
  • bluebird

Hur tänker du försörja dig själv och det önskade barnet TS? Fortfarande har du inte svarat på den frågan.

• bluebird
    tvåprinsar skrev 2010-02-18 19:24:31 följande:
    Har inte läst hela tråden men det jag sett har varit negativt.Sluta hacka på henne! Visst att 16 år ung men vill hon och känner sig redo så får väl hon skaffa barn om hon vill! Blir bara så trött på folk som ska trycka ner andra..
    Om hon kan försörja barnet så fine, men hon kan inte ens svara på hur hon försörjer sig nu, utan barn.
  • bluebird
    Mariaaa skrev 2010-02-18 19:25:20 följande:
    jag har inga föräldrar. så socialen tyckte jag var mogen nog att bo ensam. dom tyckte inte jag behöver bo i någon foster familj.
    OK, så det är soc. som försörjer dig, och det anser du är en bra start för ett barn, att födas in i en familj som är bidragsberoende?
  • bluebird
    Mariaaa skrev 2010-02-18 19:30:27 följande:
    JAG JOBBAR! socialen gav mig en lägenhet, men allt annat jobbar jag för!
    Så de betalar din hyra och du arbetar, hur bra jobb kan man få som sextonåring utan färdig gymnasieutbildning ens? Vad som verkligen får mig att fundera är det att du skriver att du har fått kämpa för allt här i livet, hur kan du vilja ditt barn samma uppväxt?

Tror du att du som sextonårig mamma utan utbildning eller hjälp från soc. kommer att kunna ge ditt barn allt det ett barn behöver? Och sedan, vilka förutsättningar kommer du och ditt barn ha ha under barnets uppväxt? Du börjar i helt fel ände om du vill att ditt barn ska ha ett bättre liv än du själv.

Man ser till att få en utbildning, en stabil ekonomi åtminstone, avsluta kontakten med soc. ett sparkapital och en fast relation, sedan börjar man fundera på barn.
  • bluebird
    Mariaaa skrev 2010-02-18 19:41:36 följande:
    jag har tagit en paus i skolan för att jag inte är 100 på vad jag vill bli. mitt barn kommer inte förlora sin mamma eller pappa. Kämpar man och står på sig och inte ger sig så funkar allt.Jag orkar inte lyssna på er, för ni kommer bara med sådant jag hört i flera år. Jag lyssnar hellre på de vuxna människorna i mitt liv som känner mig. Gjorde tråden för att få tag i någon i min ålder som också vill ha barn. Inte att behöva försvara mig! så lägg ner nu och gå in på någon ny tråd tack!
    Du tog en "paus" i din gymnasieutbildning för att du inte visste vad du ville bli? Låter som ett mycket moget beslut taget efter moget övervägande, eller, nej. Snälla du, det finns en anledning till att du hört det som tas upp här under flera år, vi vill dig väl och framförallt vill vuxna människor ditt framtida barn väl, vi vill att ni ska ha en bra framtid ihop.

Varför har du så bråttom att växa upp och behöva ta ansvar för ett litet liv? Vad tror du att det kommer att ge som du inte har hittat ännu?
  • bluebird
    Mariaaa skrev 2010-02-18 19:46:09 följande:
    jag vet att det är många dom reagerar negativt, men jag tycker att dom kan hålla det inom sig eller vara LITE trevligare när dom säger sina åsikter! Ni är ju inte ens trevliga, ni hackar och försöker få mig må dåligt över att jag vill ha barn! Väx upp för fan!
    Jag försöker inte få dig att må dåligt, jag försöker få dig att inse att ett barn inte kommer att fylla det tomrum du har inom dig som du tycks tro blir fyllt av ett barn. Jag försöker få dig att inse att som sextonåring är man på inget sätt redo för att ta hand om ett annat liv  utöver ens egna och att man inte är i närheten av så "vuxen" som man vill tro.
  • bluebird
    Mariaaa skrev 2010-02-18 19:50:56 följande:
    Jag känner många äldre personen som är i 30 års åldern som nu väljer om sina val vad dom vill jobba som. Så det har absolut ingenting med mognad att göra!Nej ni vill inte mig väl, ni är elaka och omogna själva som sitter här och hackar på en yngre tjej!bråttom att växa upp? jag har redan växt upp. umgås inte ens med dom som är 18. jag umgås med tjejer i 20 års åldern eftersom jag inte kan umgås med dom i min ålder pga att dom inte är i samma del i livet som mig.
    Det är gymnasiet du har hoppat av, inte en högskoleutbildning, hade du varit mogen och så vuxen som du tror dig vara hade du hängt kvar till studenten så du åtminstone fått ett avgångsbetyg, nu har du inte ens det. För dig blir det lågavlönade arbeten som väntar tills du beslutar dig för att avsluta dina gymnasiekurser på komvux, och det blir man inte rik av.

Jag ser så många som dig dagligen på mitt extrarbete och det är tragiskt faktiskt vad ett beslut kan få för konsekvenser för flera liv. Svårt att inse när man är sexton, men när man haft barn i några år, varit ensamstående och studerat samtidigt som man arbetat för att få ekonomin att gå runt, då börjar man ångra sina val i livet. Inte  så att man ångrar barnet, men man ångrar att man hade så bråttom att få barn, att man inte kunde ge barnet den stabila uppväxten den så desperat behöver för att inte själv bli en trasig fjortis som inbillar sig att man vet allt.
  • bluebird
    valkyrian skrev 2010-02-18 19:52:01 följande:
    Fast man behöver inte måla fan på väggen. Jag fick barn när jag var 16 och mina barn har allt de behöver och mer därtill. Jag har en färdig gymnasieutbildning och en pågående högskoleutbildning, har hunnit jobba en del, körkort, hus och så vidare. Så det MÅSTE inte gå åt skogen även om risken är lite större. Har man ordentlig jävlarannama går allt. Men jag tycker också man kan vänta lite, dock utgår jag inte ifårn att det kommer att gå dåligt för TS men det blir kämpigare. Sen skriver TS upprepade gånger att "skolan kan man ta igen när som", vilket inte är sant längre, med tanke på alla nya regler som införts. Sen är faktiskt långt ifrån alla intresserade av en högskoleutbildning heller. Men ingen skulle avråda en 35 årig kvinna med fast jobb och stabil relation att skaffa barn för att hon inte vidarutbildat sig. Många verkar ha massa kriterium (karriär, 1 miljon på banken, 10 år förhållande osv) för när det är OK att skaffa barn, saker man kanske nått vid 30-35 år ålder. Att vänta så länge med att skaffa barn pågrund av matriella aspekter är ju asdumt med tanke på kroppen och när den är som mest redo för ett barn (runt 21 års ålder). Man kan ha kriterium för sig själv och vad man själv vill men alla är inte lika. Alla dessa "festa och leka av sig" argumenten har alltid irreterat mig nå djävulskt. Bara för att ni gillade sånt när ni var unga betyder inte det att alla är intresserade av det. Jag tycker dock det är onödigt att skaffa barn när man är 16, man är ju ung som attan 2-3 år senare också, och har man en stabil relation nu lär man ha det då med.
    NEj, du har rätt, det finns unga föräldrar som det går riktigt bra för, men de är i minoritet. Och inte är väl drömmen att föda ett barn när man bor i en lägenhet man fått från soc och arbetar extra från en restaurang för att man hoppat av gymnasiet? För inte var väl ditt barn planerat när du var sexton?
  • bluebird
    Mariaaa skrev 2010-02-18 19:52:32 följande:
    Mina vänner har barn eller är gravida. Dom är mellan 18 och 23. Så det är inte så att jag kommer sitta ensam hemma med ett barn som skriker helt ensam.
    Ok, så dina vänner har eller ska få barn och då vill du också ha, låter som min femåring som vill ha en hamster, hans vänner har jü.
  • bluebird
    Mariaaa skrev 2010-02-18 20:01:11 följande:
    Nu har du fått lite om bakfoten. Ända tills du är 19 kan du söka gymnasium och plugga gratis. Tänker antingen söka i år eller nästa.
    OK, när du är höggravid eller har ett spädbarn att ta hand om, jo då är det ju mycket lättare att få tid för studierna, till skillnad från när man bara har sig själv att ta ansvar för menar jag.
Svar på tråden Några som vill ha barn som är mellan 16-19??