Inlägg från: Missy E |Visa alla inlägg
  • Missy E

barn som inte kryper = negativt?

Många blir upprörda när man nämner detta med att krypningen kan påverka ens läs och skrivutveckling. Min svärmor t.ex. hade hört från hennes chef (överläkare på neonatalavdelning) att hans barn inte kröp men de var minsann ingenjörer båda två!

Nu är det inte riktigt så man menar. Från speciallärare jag jobbat med och på en föreläsning om specialpedagogik har jag hört följande:
    Längst ned i ryggen finns en krypreflex hos alla barn. Om barnet drar upp knäna mot magen börjar armar och ben röra sig i kryprörelser. De barn som inte kryper kommer att ha kvar denna reflex (resten av livet om man inte kryper bort den senare). Dessa personer får då problem då de skall sitta på en stol med sina ben i 90 graders vinkel (som vid krypning) och samtidigt hålla i en penna och forma bokstäver. Deras krypreflex indikerar då att armarna skall röra sig i kryprörelser medan personen själv kanske vill skriva lilla a på en rad i skrivboken. Då blir det lite konflikt kan man säga. Denna "konflikt" orsakar att barnet får svårt att för det första sitta still långa stunder på en stol. (Många sitter gärna med ena benet uppdraget under rumpan för att dämpa reflexen t.ex.) Dessutom gör den alltså att man kan få svårt att sköta finmotoriska saker (ex. skriva) med händerna. På så sätt kan man få det lite kämpigt de första året/åren i skolan. (Jag har dock hört att det påverkar skrivandet mest, medan läsningen skall vara relativt opåverkad, men jag kan vara underinformerad.) 

Om man vill kan man testa om man har krypreflexen kvar. (Som vuxen kan det ju vara intressant eftersom man kanske gått hela livet och dämpat reflexen på olika sätt, ingenjör eller inte.) Då tar man av sig så att man inte har några kläder på överkroppen och ner mot svanken/skinkorna. Så ställer man sig på alla fyra och ber någon dra med t.ex. en penna längs med ena sidan av ryggraden ända ner mot ena skinkan. Om man rycker till i höften när pennan dras över svanken/skinkan så har man krypreflexen kvar. Man kan upprepa på andra sidan ryggraden för att bekräfta.

Detta blev lite långt nu men jag tänkte att ts kanske var intresserad av en mer utförlig beskrivning. Jag själv oroar mig ju lite för om min dotter (7 mån) ska vilja krypa. Jag har ju sett med egna ögon som lärare att det kan ställa till problem på så sätt att man kanske inte får den bästa skrivglädjen när handen inte riktigt gör som man vill. Men ett barn som inte kryper kan man ju inte tvinga att göra det (om man inte gör det i senare år förstås) så det är väl bara att slappna av

Svar på tråden barn som inte kryper = negativt?