• Angy87

Vi som försöker att få en flicka eller en pojke

PåvägMotSyskon skrev 2010-04-18 22:28:13 följande:
    någon som vet när äl infaller... jag hade förut 2 stegringsdagar, har ja alltid de då?isf börja den på tisdag, för ons fick ja fullstegring. Sker då äl på stegringsdag 2?Sist så på dag 2 23.efeb så kom mensen 2v senare dvs 9 mars.Någon som vet om äl sker 2.a stegrinsgdagen då eller dagen efter ändå?
    hej, jag är helt ny här och har inte skrivit på denna tråden förut men läser emellanåt då vi ska försöka oss på flickbak till våren nästa år 2011, så tycker denna tråden är lite extra intressant! Jag har två underbara pojkar sen innan. vi använde ägglossningstester med yngste grabben och han är gjord på äl dagen :) jag vet dock inte med äldste pojken eftersom vi inte höll koll på ägglossning då. 

angående ägglossning, ägglosning sker 12-48 timmar efter Fullstegring, det är så jag har förstått det i alla fall :)
  • Angy87
    Väntan på en liten skrev 2010-05-05 09:49:59 följande:
    Jag har funderat på detta med KUB man har ju en föreställning att allt ska vara bra såklart, men så kanske man får en hög sannolikhet för att barnet har någon kromosomavvikelse och så hamnar man i det där valet att gå vidare med FVP och så ska man vänta på den tiden och samtidigt ha den där oron samtidigt. Tanken var ju "bara" att få se bebisen inte att man skulle behöva våndas också för att nåt hittades. Jag menar inget illa, men ibland så får man känslan att visa gör KUB bara för att få en anledning att se bebisen och förstår inte riktigt vad KUB är.Känner man att man inte kan lita på sannolikheten som är 90% på KUB och 80% på NUPP så är det totalt ondödigt att göra KUB eller NUPP så är det bättre att vänta i så fall till v.15 och göra FVP som är 100%.Känner man att man oavsett svar på KUB, NUPP eller FVP kommer att behålla barnet så finns det ingen anledning enligt många att göra undersökningen.Det jag menar med det hela är att man nog innan ska tänka igenom varför ska jag göra detta och vilka svar kan jag få och vad gör jag om det skulle visa sig att barnet ha Downs syndrom (Trisomi 21) eller de allvarligaste Trisomi 13 eller 18 som leder till att barnet inte överlever. Visst ovanligt, men det finns ändå.Själv funderar jag mycket på FVP, men jag är ju också i den åldern då fosterdiagnostisk erbjuds på ett annant plan så jag kommer ta upp detta med BM på inskrivningen.Hoppas ingen tar illa upp att jag kanske uttrycker mig konstigt (nyvaken)
    i england är det standard praktik att bli erbjuden KUB oavsett ålder och det är gratis för alla.. vi har även rutinultraljud här vid 12 och 20 veckor. Jag blev lite förvirrad när jag läste ditt inlägg för jag har gjort KUB testet i båda mina graviditeter men jag fick berättat för mig att det bara är 60% sannolikhet att dom upptäcker något fel vid KUB och inte 90% :S
  • Angy87
    rimi skrev 2010-05-04 20:46:16 följande:
    hej alla, idag var jag på UL och det var verkligen kul att se bebisen i magen. Det var fullt ös därinne en riktigt livlig krabat. Fick dock BF framflyttad vilket jag hade misstänkt då jag visste exakt datum på då jag blev gravid, men hela 10 dagar blev jag framflyttad, så bf datum blir 101010, vilket är ganska kul !Jag är alltså i v. 17 + 1 och inte i v.18+ som jag hela tiden räknat på. Undrar över sannorlikheten att de kan se könet exakt i denna vecka, v.17 är ganska tidigt, nån som frågat efter kön och sedan fått en överaskning, läst lite på nätet om en del som fått felkön sagt till sig så sent som i v.32....är det därför de inte riktigt vågar säga könet?
    Det tror jag inte, som jag sa i tidigare inlägg så bor jag i england och här är det inget med det där "vill inte säga könet" attityden, här frågar dom istället direkt när man går på rutinultraljud vid 20 veckor ifall man vill veta vad man väntar. Man kan även boka "early sexing scan" från 15 veckor, men självklart har dem fel ibland.. de brukar säga att det är runt 90% att dom har rätt när dem säger kön. Fast självklart så är procenten ibland mer eller mindre beroende på hur bebisen ligger.
  • Angy87
    Karpen skrev 2010-05-06 18:01:02 följande:
    Hej på er.Hade tänkt att skita i tråden totalt, men jag kan inte hålla mig ;)Vi ska få en LILLEBROR och vi BAKADE EN TJEJ  på alla sätt. Vi var på 3D i förr går.Så nej, det finns nog inga metoder. Utan det blir var det blir helt enkelt.Tack och hej.
    Det kanske är som så att det inte finns några tekniker, vem vet? men även om det nu gjorde/gör det så är det ju inte 100%, utan det kommer alltid finnas de som påstår sig ha testat och misslyckats. Så säga att det inte finns metoder kan man ju inte heller säga med säkerhet..
  • Angy87

jag vet att jag inte skriver allt för ofta i den här tråden men som jag sagt innan så följer jag den med spänning :) ska bli kul att se er "statistik" :) kanske är som så att man inte kan påverka, men det är ändå kul med alla dessa teorier :P självklart hoppas man på frisk bebis oavsett kön! men ändå kul att spekulera.

Skrållan1978, lycka till på ditt ultraljud idag :) hoppas allt är bra med bebisen och att ni får reda på vad ni väntar för liten :)  

• Angy87
    CoolaSuperMamsen skrev 2010-05-07 10:17:18 följande:
    Karpen man får nog se detta som en kul grej att man kan försöka baka ett visst kön men att inte tro på det 100 % jag skulle avråda dig från att försöka skaffa ett barn till bara för att få en flicka risken finns ju att det kan bli en pojk. Tror du måste kunna acceptera det först. det är viktigt att man har med sig det i bakhuvudet att detta är mer en kul grej och man får visst bli besviken men besvikelsen brukar försvinna omgående jag har därför tagit reda på könet innan för att bearbeta att det faktsiskt kommer en flicka till och det har funkat för mig och jag har älskat dem redan i magen. Många kramar
    Håller med dig fullständigt! Man ska skaffa barn för att man vill ha mer barn, inte för att man vill ha ett speciellt kön.. annars kan man bli regält besviken... sen kan man alltid hoppas på ett visst kön, men som du säger, man ska ta dessa teorier om att det går att påverka könet med en nypa salt och se det som en rolig grej.
  • Angy87
    PåvägMotSyskon skrev 2010-05-07 10:41:35 följande:
    jag tror att alla vill ha fler barn. Å sen att man alltid kan "hoppas" på ett visst kön, de e ju de alla gör. Å de e ju klart man blir besviken, att man inte lyckats få en av de könet man längtar efter att få. Man vill ju så gärna se hur de andra könet ser ut me en blandning av oss 2.. å te x me en tjej få klä henne i klänningar o hårsnoddar, ja allt tjejer gör....Man sörblir ju inte ledsen för man får en te x kille, man sörjer för den te x flickan som man aldrig fick. Å vice verca
    Jo självklart har man rätt att bli besviken, det var inte så jag menade nu.. men det finns ju de människor som går med på att "försöka en gång till" för att de just vill ha en flicka till exempel och det är ändå fel attityd.. (tycker jag då).. man ska bara gå med på att ha fler barn om man är beredd att älska barnet lika mycket även om det visar sig att det är en pojk. Det finns ju faktiskt fler än vad vi tror som inte känner sorg för "flickan de inte fick" utan som faktiskt blir besvikna för att det blev just en pojk och dem önskar sig inte fler söner.... det var de jag menade med att man enbart ska ha fler barn om det nu är barn man vill ha... oavsett kön... sen att ha en önskan, det är en annan sak.
  • Angy87
    PåvägMotSyskon skrev 2010-05-07 19:52:58 följande:
    Tack. För jag menar. Vi alla vill ju ha barnet oavsett om vi  gör ett försök i att få te x flicka i mitt fall.**************ANGY87Självklart kommer jag älska barnet villkorslöst oavsett om jag har 1 eller 30stycken. Men Det är ju klart att alla hoppas på de andra könet OM deras önskar är att få de motsatta.. Förstår inte riktigt vad du menar med att man itne skulle älska de barnet lika som de andra för man önskar sig ett visst kön??Jag trodde alla älskade barnen oavsett villket det än blir, bara det att man kanske känner att de e sista chansen o de vore jätteroligt om de kom en av de man önskade.. de vore konstigt om man inte blev besviken, besvikelsen kan ju vara i den grad att de känns som om man inte kan föda mer än 1 kön? fast man kan föda olika. Varför kunde den föda olika, men den föda 5 av samma kön innan de kom en av de andra? man kan ju få sånna funderingar, kring varför kan inte jag få, om andra kan.Jag tror som ja skrev innan, att ALLA vill såklart ha barn, de e väl därför vi sätter dem till världen. Sen har man ju en önskan om att få ett visst kön av den anledningen jag beskrev tidigare.
    jag ursäktar! jag tror du missförstår mig.. hur kan jag förklara utan att det ska "come out wrong" så att säga...

visst, du har blivit gravid nu för att du vill försöka få en flicka, det är helt okej, vi alla här har en önskan att få det andra könet nästa gång och vissa andra här har en önskan om att få samma kön igen.. om vi inte hade en önskan så skulle vi inte skriva på den här tråden.. du säger att du visst kommer älska ditt barn om det blir en pojke, och det är just det jag menar.. har du den inställningen så är det helt rätt att göra ett till försök till flicka.. men det finns ju de som inte har den inställningen från början att "blir det motsatta könet mot vad man önskat sig så kommer man älska barnet lika mycket ändå för det är i slutändan ett barn man vill ha oavsett kön". Det finns ju de människor som gör abort när de får reda på att sitt försök till ena könet misslyckats (som exempel).. min åsikt är att i det fallet är det inte rätt att skapa ett nytt liv. min sambo till expempel, hans mamma hoppades under hela graviditeten att han skulle vara en flicka, ut kom en pojk, hon fick förlossningsdepression och var tvungen att lämna bort honom till släktingar över en period... behöver jag nämna att deras relation är inte den bästa idag och att det här är något han mår dåligt över.

Att bli besviken, självklart blir man det.. jag klandrar ingen.. det är ju inte barnet i magen man blir besviken på.. det älskar man ju oavsett vad.. och så länge man har den tankesättet  (vilket alla på det här forumet har), ja, då är det självklart rätt att göra syskon försök :)  

blev det lite tydligare nu vad jag mena? jag suger på att formulera mig tydligen.. jag menade verkligen inte att uppröra någon!
  • Angy87

Nej, jag formulerade mig inget vidare nu ser jag när jag läser i de gamla inläggen :/

Ingen aning om hon älskar honom.. han är klart tydligt inte hennes favorit, det märks.. dem har inte någon mor-son relation skulle jag inte säga. men som du sa, inget som går att göra något åt nu.

Någon som vet hur ultraljudet gick för skrållan1978 idag? jag är så nyfiken :))

• Angy87

Elsans, lycka till med bebisverkstaden. Vi försöker inte ännu men ska öppna bebisverkstaden i januari så jag läser denna tråden med spänning under tiden :) Jag har två pojkar sen innan så det vore kul att försöka sig på flickbak och se om teorin stämmer, båda mina pojkar var gjorda på äl-dagen.

Påvägmotsyskon, wow vilken fin gravidmage!! Jag vågar inte gissa mig på kön eftersom jag så dålig på det där men det kan nog mycket väl vara en liten flicka chansen är ju 50/50 :) Lycka till på ditt ultraljud :)

Angående väntan på en liten så är det väll bäst bara att ignorera henne? Det är ju ganska så tydligt att hon bara är här för att starta dålig stämning i tråden och tycker det är kul när det bits på kroken.  

• Angy87
    Vix skrev 2010-08-04 22:21:13 följande:

Bisolvon är slemlösande och därmed blir även flytningarna påverkade av den och därmed lättare för flicksperimerna att simma tänkte jag

Var lika bra att jag inte var gravid för i måndags så ramlade min yngste son av att han lyckades klättra upp på broräcket och ramlade ner ca 2 meter ner bland träd och stenar och fick en raktur på underbenet. Var i två omgångar och röntkade hans ben och det hade inte varit bra om jag hade varit gravid. Hade på söndagen och under måndagen fått spotting så jag visste att mensen var på G.
    Så nu är min lillprins gipsad ifrån tårna till mitten av sitt lår. Jobbigt för en 1,5 åring som är aktiv och skulle vilja springa runt och leka Läkaren trodde dock att det skulle räcka med 3-4 veckor med gipset. Meeen det är låååång tid för en liten. Har idag lyckats röra sig runt i huset med ålning och krypning. Han är så duktig och tapper. Hjärta

Usch stackarn, hoppas han kryar på sig snart!
Svar på tråden Vi som försöker att få en flicka eller en pojke