Inlägg från: LindaLampa |Visa alla inlägg
  • LindaLampa

Vi som försöker att få en flicka eller en pojke

Valkyrian: Underbart!!! Ett jättestort grattis till dig! Jag bara ryser Grattis grattis!!! Kram!

• LindaLampa

Är det fler här som tänker göra köns-UL? Vore ju så himla spännande att se om det blev det ni försökte baka ! Annars måste ni lova att återkomma när bebben är ute

Vad är det man ska ha under sängen när man bakar tjej, enligt skrock? Inte för att jag tror på det det allra minsta, men varför inte lägga dit nåt ändå

• LindaLampa
    Pancake81 skrev 2010-02-23 22:07:59 följande:
    Har ni förresten läst det där om att mammor som äter mkt frukostflingor tenderar att föda fler pojkar?? På mig stämmer det, jag älskar musli och äter det varje dag. Fil o musli är en av mina laster, hehe. Var iaf ngn studie som visade att mammor som käkade mkt flingor fick fler pojkar..tvivlar på att den är vetenskapligt bevisad, men ändå. Ni pojkmammor i tråden, har ni ätit mkt flingor?
    Jag tror mig minnas att detta var en studie som man gjorde i USA och man kunde faktiskt se att de mammor som åt frukost fick pojkar i större utsträckning. Att de åt just flingor tror jag man kan se som en parentes, kanske hör det till den amerikanska frukostkulturen att äta just flingor (?), det som var tydligt var att mängden energi man åt till frukost kunde påverka könet på bebisen. Jag har för mig att man i fattiga länder, där svält råder, föder mer flickor.

Så, man kan liksom sammanfatta detta med att det är bra mycket trevligare att baka pojkar Man får äta massor med frukost, dricka kaffe, sexa med orgasm osv. När nu en flicka ska bakas så ska man försöka späka sig, hoppa över det där otroligt goda kaffet, käka tranbär och bisolvon, sexa utan orgasm osv.  Hihi
  • LindaLampa
    TessanS skrev 2010-02-24 21:05:30 följande:
    Grattis till pojken!! Vad är MPK??
    MPK = moderkaksprov
    FVP = fostervattensprov

Via dessa prov kan man se om barnet har kromosomala avvikelser men man kan också se könet på bebben.

Moderkaksprov kan man göra tidigt i graviditeten, redan i vecka 11 har jag för mig, fostervattensprov senare, jag gjorde det i vecka 17, och det var det tidigaste som jag fick göra det.
  • LindaLampa
    LukasoViktorsMamma skrev 2010-02-25 08:14:46 följande:
    Jag tog 3 utspritt över dagen för att uppnå någon effekt med det!
    Du har säkert skrivit detta innan, men jag måste fråga, vad mer än Bisolvon åt du för att "baka" flicka? Och hade ni sex innan ÄL? Tycker det är så svårt att vet när "innan ÄL" är.
  • LindaLampa
    Pancake81 skrev 2010-02-24 21:11:52 följande:
    Hur går ett KUB-test till...? *okunnig*
    KUB-test är ett kombinerat ultraljud med blovprov. Alltså de kollar bebisen med ultraljud och mäter nackspalten och sedan gör de ett blodprov på mamman. Sedan väger de samman dessa och då får man en sannolikhet för om barnet kan ha downs syndrom, trisomi 13 eller 18. Får du hög sannolikhet för tex downs syndrom så kan du välja att gå vidare med moderkaksprov eller fostervattensprov, för då får du veta säkert. KUB ger "bara" en sannolikhet.
  • LindaLampa
    LukasoViktorsMamma skrev 2010-02-25 09:19:14 följande:
    Ja jag åt tranbärstabletter (1500 mg) och tog även magnesium tabletter, försökte o minska på saltet oxå! Sen var ju tanken att vi skulle ha sexet 4 dgr innan ÄL, men min cykel hade blivit så konstig efter ett MF så jag hade ÄL på dag 11 eller 12 vilket inbar att vi hade sexet 1-2 dgr innan ÄL denna gången, så då hinkade jag i mig en extra liter tranbärsjuice. Men det tog sig iaf, så nu får vi väl se vad det blir vad d lider.. O så körde vi förstås missionären (fast omvänd ;)) utan orgasm o kom långt ut förstås!!
    Tack för infon, jag antecknar
  • LindaLampa
    LukasoViktorsMamma skrev 2010-02-25 09:20:21 följande:
    O sen slutade sambon dricka kaffe några dagar innan oxå :)
    En till fråga: hade ni sex flera gånger eller endast en gång?
  • LindaLampa
    Valkyrian1 skrev 2010-02-25 21:28:20 följande:
    Hua, börjar tveka mer och mer nu när verkligehten börjar komma ifatt en. Har under alla grav. velat veta kön, men då -96 och -98, kunde man inte se kön. Det var inte så utvecklat UL då. Sen har de inte sett, eller så har det inte velat sagt nåt. Så allt detta känns såå overkligt. Jag har faktiskt varit och handlat 2 pojkset, mer törs jag inte. Jag har rensat ut all rosa plagg ur de sparade kläderna, men naturligtvis sparar jag det inom räckhåll;). Gubben tycker jag är nojjig, såklart hon inte såg fel. Han hade ju sett den inzoomade pungen och allt, men ändå....!!!! Jag kan INTE slappna av....Fattar inte varför. Ångrar kanske t.o.m att jag fick reda på könet. Jag kommer INTE bli besviken om det tittar ut en tös, det vet jag, men såå chockad. Men sen ska man förklara för alla, att nej det blev en flicka fast de sagt pojke....bla bla. Usch, vet inte....Ser mig själv som en tjejmamma, såklart. Jag kan ju detta med tjejer, men guud vad jag längtar efter en son:)Blir ju inte bättre av att läsa denna tråd heller: www.familjeliv.se/Forum-2-297/m50763211-1.htm...Tack för att jag fick "gnälla av " mig//
    Jag förstår att du oroar dig men du kan nog vara tämligen säker på att det är en pojke där inne, eftersom du gjorde ett så sent ultraljud. I den tråden du nämner så var det vid rutin-UL de hade sett fel. Men jag förstår dig precis, om jag hade fått veta att jag hade en flicka i magen så hade jag inte trott på det till 100% förrän jag hade fött henne. Det är väl så när man önskar så himla mycket, så vågar man inte tro. Det är nog bara ett slags försvar.
    Men snart har du din lilla kille i dina armar, underbart
  • LindaLampa

Jag fick betala 1800 för KUB, dyrt som 17! Sen blev det ändå FVP så i efterhand kan jag tänka att jag kunde ha hoppat över KUB och gjort FVP med en gång, men det vet man ju inte i förväg. Jag hade nojjat mycket över FVP men det var inte läskigt alls, och läkaren som gjorde det sa att missfallsrisken är tom mindre än vad man tidigare trott.

• LindaLampa
    Lilla Fjun skrev 2010-06-10 12:29:16 följande:
    Kl 09 imorgon
    Vill önska dig lycka till! Vet hur det är att längta efter en dotter och jag är redan nervös inför att bli gravid och köns-UL! Man vill ju så gärna få en liten tjej, även om man ju självklart har kärlek så att det räcker för hur många pojkar som helst också :)
  • LindaLampa

Och jag har läst här ända sedan tråden startade (tror det var en annan tråd från början?). Men skriver väldigt sällan, då vi inte har börjat "baka" än, men förhoppningsvis ska vi det till våren (hoppas då på tjej :))! Så roligt att läsa om alla andra och hur det har gått med allt bakande, av det ena eller andra könet !!

• LindaLampa

Jag tror inte man kan, eller bör, skilja så på "pojkmamma" och "flickmamma". Är man inte mamma, rakt av liksom?
    Jag längtar också efter en flicka men jag tror inte att föräldrarskapet som sådant skiljer sig om man har pojkar eller flickor.

Att säga att man inte hade längtat efter en son om man redan hade en flicka (men däremot längtar efter en flicka när man redan har en pojke) låter så sorgligt i mina öron. Som att man endast identifierar sina barn med deras kön. De är ju så mycket mera än så - de är ju en egen individ och person.

Man ska kanske tänka till ibland - och fundera lite över sina känslor och sin längtan.

• LindaLampa

Ni som har fått en tjej nu, efter att ha fått pojke, blev ni lyckligare nu när ni fick en dotter jämfört mot när ni fick er gosse?
    Jag bara undrar om det är skillnad i känslan efter att barnet har kommit?

• LindaLampa
    PåvägMotSyskon skrev 2011-01-08 15:52:54 följande:
    tack för alla grattis,. Skriver kort nu för man är mittt i allt, babyblues, känner mig instängd åpga kylan, o har 2 barn till som man vill ägna sig åt, å de blir jobbigare. samt amningen som är en pärs om man ammar fel....
    på det så känner ja på vänster insidan bröstet öm/ont. =( så ja försöker kämpa på..

Får ni nå sår när ni ammat från början?? de känns skitjobbigt o få de varje gång man får barn =(  så som ja får.. men tror ja listat ut rätt teknik efter 3.e barnet, men hunnit själv få till dfe 1 amning nu iaf, så ja e nervös över vänster bröst som e "lite" värre eller hur man ska säga...

glömde söåga, trött i ryggen o trött  själv.. usch längtar tills man e mer sig själv..
    Grattis till er superfina pojke!!

Ett tips om amningen, eftersom jag har haft otroligt ont i brösten pga sår med båda mina pojkar; det är att verkligen "trycka" bebisen mot bröstet. För jag fick otroligt mycket sår och då visade de mig på sjukhuset hur jag skulle göra och då tryckte de liksom hans huvud mot mitt bröst, och det kändes genast bättre. Så sätt  bröstvårtan mot hans näsa och så snart han får tag, tryck till. Han får ABSOLUT inte hänga i bröstet, det är likamed sår.

Lycka till! Kram
Svar på tråden Vi som försöker att få en flicka eller en pojke