The75 skrev 2010-12-14 09:58:30 följande:
Hej
Jag behöver lite råd och vad jag förstår kan du en hel del :O)
I sommras gjorde jag mitt första ET (på Ava Riga) och blev gravid till vår stora lycka men tyvärr fick vi MF i vecka 8 nu är jag på nytt gravid efter FET 10 nov men sedan ca 1 vecka tillbaka blöder jag igen inte så att det kommer i trosorna men när jag torkar mej kommer det brun/blod klumpar på pappret och när jag stoppar in utrogesten får jag kladd på fingret och detta gör mej ordentligt nervös ska det hålla på så här kommer jag bli knäpp. Jag kastas mellan hopp och förtvivlan,förra veckan var vi på VUL och allt såg bra ut och hjärtat pickade på men detta gör mej inte så mycket lugnare då vi förra gången oxå fick se ett piggt,välutvecklat foster och 5 dagar senare kom MF.
Vi har pratat med Ava och dom vill att jag ska ta mer progesteron men hur vet man om man får i sig för lite eller om man behöver mer??? jag tar idag Crionen 8% vid 06.30 utrogest 2 vaggisar vid 10.30 2 vaggisar vid 16.00 och crionen vid 21.30 och from idag ska jag ta yttligare 2 vaggisar
Det känns som mitt underliv snart inte klarar av mer vaggisar mina stackars slemhinnor känns torra som saharaöknen kan man göra något åt de?
Tack på förhand :O)
Hej Tea.
Brunt blod är gammalt blod.Rött blod är rött och alltid ska man ta det på allvar.
Har du satt in fler än ett ägg så kan det ena ha gett sig och det är det som kommer ut. Livmodertappen är också väldigt väldigt känslig och kan blöda om man stoppar upp vaggitorierna för hårt eller långt upp.
Så börja med att sätta upp dom försiktigt och lägg dig ner efteråt. Blöder du rött ska du faktiskt ta det försiktigt och ligga och vila mkt. I vilken vecka är du i nu?
8% crinone innehåller 90 mg progesteron. Vagg Mic 400 mg(de svenska innehåller 400 mg) Och de tar vi i Sverige 3 st per dag sammanlagt 1200 mg.
Utrogest innehåller och mindre progesteron.Har du dom på 100 mg?
Jag tycker du ska ta ca 400 mg 3 ggr per dag, även om det blir många piller varje gång.
Oftast när man höjer progesteronet ska man även öka med 2 mg östrogen, då östrogenet bestämmer hur mkt progesteron kroppen tar upp och det kanske också minskar dina torra slemhinnor.
Utrogestan kan du även ta via munnen, men ändå bättre att ta dom i vaginan där det tas upp bättre.genom munnen så försvinner en del via levern och njurarna . Hoppas du kan stå ut.
Fortsätter du att blöda så LIGG NER tills det slutar. Tar du nåt blodförtunnande som Trombyl, barnalbyl eller Fragmin så sluta med det då det gör att du blöder lättare.
Hör av dig så jag får veta hur det går. Lycka till!!! PS: INGA LYFT!!! Inte ens en matkasse!!! Kram på dig.