Inlägg från: Lislis |Visa alla inlägg
  • Lislis

Vi som läser på Liber Hermods del 5

Halloj alla! Kul att det händer lite i tråden!

Linda -  Hoppas det löste sig med frågan.

Disela - kommer nog gå jättbra att studera via hermods, då vet du ju att du klarar av det. Det svårsta med distansstudoer tycker jag är att men måste ha displin så att man verkligen sätter sig och pluggar.

Toza - VG är mycket bra jobbat med barn hemma. Betyget beror ju även på vad man satsar på och hur mycket tid man lägger ner, behöver man bara G i en kurs är det ju tex onödigt att lägga ner massa onödig tid på en kurs.

170607 -  Visst är det härligt att man börjar se slutet!

Mommee - Kul att kommit tillbaka till tråden, jag hade muntliga i fysiken nyligen, fast jag hade en annan lärare. Han bad mig mest att förklara olika saker. Han ställde frågorna så jag kunde rikta svaren lite själv. En fråga var att berätta om einstein. Så jag berättade dels om fotonteorin, gled över på hur fotoelektriska effekten fungerar och sedan berättade jag om realtivitetsteorin. Så på den frågan fick han veta att jag förstått flera delar av boken. Se till att du kan räkna ut alla frågorna från uppdragen, jag fick förklara hur jag tänkt på en fråga på tredje uppdraget. Jag behövde dock inte räkna något så det var skönt. Det var mest det jag var orolig för... Lycka till på muntliga, berätta sen hur det gått!

• Lislis

Hejsan alla!

Nu har äntligen min mattekurs kommit in, skönt! Och ute regnar det så det blir en heldag med plugg för mig idag. Men jag måste ta pauser ofta, annars snurrar bara alla siffror i huvudet på mig...

Mommee, vart är du någonstans? Utomlands? Eftersom du inte kan skriva å,ä och ö tänkte jag. Jag hade också Bengt, fast i biologin, jag tyclte han var väldigt lätt att prata med och trevlig, så det kommer nog gå bra ska du se!

• Lislis

Grattis tjejer till MVG:na! Bra jobbat!

Linda, ska du läsa någon till kurs nu?

• Lislis

Gahhh! Blir tokig! Sitter med första uppdraget i matte D, är ju skitsvårt! Får ta nya tag imorgon, jag har löst nästan hälften av uppgifterna idag iallafall!

Hur går det för er andra?

• Lislis
    summertime123 skrev 2010-08-06 07:33:07 följande:
    Ett tips om du inte redan gjort det. Kolla på youtube om det finns lektioner om det du räknar, hjälpte mig flera ggr i matte b. Finns lärare som lägger ut webblektioner där! Hur stor e kursen? 50 lr 100p?

Jag ska oxå läsa matte.. fast C kursen, första ggn jag läser på komvux här i kommunen. Vågade inte chansa o ta den på distans. Första lektionen e på tisdag

Idag har jag en muntlig examination i försäljning o service. O på ons nästa vecka har jag en i engelska c. Det blir alltså 3 examinationer på en vecka, mitt rekord hittills!!
    Youtube har jag inte tittat på, det måste jag göra, tack för tipset! Kursen är på 100 poäng. Bara tre uppdrag i alla fall! Och sen en projektuppgift också. Försöker trösta mig med att om jag lyckas få MVG så blir det sista kursen! Idag ska jag plugga med en kompis som har läst matte d förut, så hon brukar kunna förklara lite när jag kör fast.

Jag skulle egentligen också vilja läsa på komvux, men det går inte eftersom jag har ett jobb där jag jobbar både dagar, kvällar och nätter.

3 muntliga på en vecka! Måste säga att jag är imponerad! Jag tycler det har räckt med en muntlig examination ca var tredje månad... Hoppas det går bra för dig! Jag håller tummarna!
  • Lislis
    summertime123 skrev 2010-08-06 10:47:45 följande:
    Finns även massa hemsidor om matte där man kan få hjälp. Skönt att det bara e 3 uppdrag Hur länge pågår kursen?

Ja d e nog lite extremt med 3 st haha men nu är 2 avklarade iaf, fick MVG i försäljning o service nu ska jag ta ledigt i en hel helg. Va länge sen sist!!!
    hoppas du blir klar med uppdraget imorrn!
    Kursen går till slutet av oktober, men jag ska försöka bli färdig tidigare. Om jag lyckas få MVG så vill jag hinna söka till universitetet nu till våren.

Vad lyxigt med en helledig helg! Du får njuta ordentligt, tycker verkligen du är värd det efter din monstervecka med examinationer! Så får du ladda upp för engelska examinationen!

Mommee, hur gick det för dig med muntliga?
  • Lislis
    Mommee skrev 2010-08-07 17:49:07 följande:
    Lislis, hej jo det gick super bra kan man säga!! 
    jag fick VG som slutbetyg i kemi B och jag är rätt nöjd med det.

nu på måndag väntar fysik  B osedan är man klar o tar studenten.

o jag håller på att funderar på att söka in till apotekare linje på 5 år och då får man master degree efter  5 åren? det är rätt kul att man får en sådan hög utbildning och bra exam  då man kan jobba med över hela världen och plus att sverige kommer de vara brist på apotekare fram över.

så vad tycker ni? jag har ganska bra snitt och vill komma i i ngt som är bra för mig o framtiden så vad tycker ni?? jag är bra i kemi o beologi och det viktigaste är att man väljer det man älskar.. så vad tycker ni kära vänner?;9

Grattis Mommee, bra jobbat! Kemi B är en av de tuffaste kurserna jag läst. Och grattis till studenten imorgon! Vad skönt att slippa hermods nu!

Jag jobbar med många apotekare och de verkar väldigt nöjda med sitt yrkesval. Så det kan det vara värt att satsa på. Tycker absolut att du ska söka det som du tycker verkar vara mest intressant.
  • Lislis

Hej Jenny! Välkommen till tråden! Det kan säkert variera lite beroende på vilken kommun man läser genom. I min kommun gick de kort igenom hur studierna fungerar på distans, att man skickar in uppdrag och sen har muntliga via webbkameran osv. Sen fick vi mailadresser till kommunen tex vart vi ska skicka ett mail för att sedan få ut betyget och vem man mailar när man vill ha in sin nästa kurs.

Jag tyckte det kändes lite onödigt med introduktion men jag antar att kommunan får mycket mer frågor och sånt annars. I min kommun fick man dessutom registrera sig på introduktionen och sen aktiverade  de kursen man ska gå.

Vad ska du läsa för något?

• Lislis

Grattis strumpalill! Vad skönt för dig! Jag avskyr också det muntliga men jag håller med om att det är så skönt när det väl är över.

Jag hålller  på att gå igenom mina svar på första uppdraget i matten, men jag tycker alltid det är svårt med ett nytt ämne eftersom jag inte vet hur mycket lärarna förväntar sig att man ska skriva. Hoppas jag får tillbaka uppdraget innan helgen!

• Lislis

170607 - Japp, klarade alla frågor, skickade in uppdraget vid lunchttid och fick svar under eftermiddagen! Lyckades få MVG! Jag har ju endel vana med att skriva matte i uppdragen nu eftersom det är mycket matte både i kemin och fysiken. Men jag var riktigt nervös, när jag väntade på svaret.  Vet ju att när man räknar i böckerna tänker man ju ibland rätt men missar typ att minus och minus blir plus och sen blir hela uppgiften fel... Men det var riktigt skönt att få tillbaka uppdraget! Fick samma lärare som jag hade i kemi b och han var väldigt bra och hade en enkel muntlig examination, så jag hoppas på samma nu!

Nu ska jag ta mig ett bad, sen ska jag kämpa vidare med att derivera tal!

GRATTIS till MVG:et! Passa på att njuta lite nu när du haft så många examinationer tätt!

• Lislis

Välkommen alla nya i tråden! Vad kul med lite nya namn!

Ingen av er läser dock kurser jag läst men det finns ju andra här som gjort det.

Nu är andra uppdraget i matten inskickat, sitter och är nervös över vad resultatet blir. Lyckades med alla uppgifter men man vet ju inte om lösningarna är rätt... Önskar det fanns facit till uppdragen...!

Någon med muntliga på g? Lycka till i sa fall!

• Lislis

Eva!

Jag har läst alla de kurserna på hermods nu, håller på med matte d. Jag har jobbat heltid samtidigt som jag pluggat. Sammanlagt kommer det ha tagit lite mer än ett år att ha läst in ämnena för mig. Skulle kunna gjort det lite snabbare om jag velat, men vill ju leva lite också!

Uppdragen (hemtentor) har varit ganska svåra men eftersom man får sitta hemma i lugn och ro så har det gått bra ändå. Är dock ganska tidskrävande att plugga på distans eftersom det inte finns någon som kan förklara när man sitter fast. Jag har varit nöjd med upplägget på kurserna och alla lärarna jag har haft har varit väldigt trevliga och lättsamma att ha muntliga examinationen med. Är nog lite olika hur hårda lärarna är, på endel kurser har jag blivit totalgrillad på muntliga medans vissa lärare haft enkla muntliga examinationer. Är man dock bara ute efter att bli godkänd så går det nog ganska snabbt att läsa ämnena. Jag har satsat på MVG i alla kurser och därav pluggat därefter... Tex gått upp halv fem på morgonen för att hinna plugga innan jag går till jobbet, (börjar klockan 7).

Lycka till med val av skola i alla fall.

• Lislis

Eva! Kul att du också ska göra högskoleprovet! Det ska jag med göra. Ska ni andra här inne göra det? Jag vet inte riktigt hur muntliga går till i matten, men jag skriver här när jag haft det . Många här inne har fått frågor skickade via mail ca 30 minuter innan examinationen som de ska svara på. Jag hoppas att jag också får det. När jag hade muntliga i kemi a fick jag sitta och räkna svåra uppgifter samtidigt som jag pratade med läraren, blev ganska stressad men han hade bra tålamod. När jag haft muntliga i fysik har jag fått förklara begrepp och olika teorier och sånt. Antar att han såg på uppdragen att jag förtått hur jag skulle räkna.

Nu kämpar jag på med sista uppdraget i matten. Har sista uppgiften kvar, en ganska stor uppgift. Plus att jag måsta kämpa vidare med min projektuppgift + att jag vill repetera hela boken också! Stressigt!

• Lislis

Eva.

Jag är också sån som pluggar bäst när jag får skriva, det är faktiskt ganska bra att läsa på distans då. Man lägger ju själv upp hur och när man vill läsa. Dock tar det ganska mycket tid att traggla igenom böcker. Jag har dessutom alltid flera böcker så så jag kan få saker förklarade på olika sätt.

Det att få frågorna innan gäller enbart matten. Jag hoppas att jag får de innan också... tycker också det verkar svårt med muntliga med matten.

VIlken/vilka kurser ska du börja med? Ett tips är ju att köpa boken till första kursen redan nu så kan du ju börja plugga lite tidigare.

• Lislis

Eva!

Beror sig lite på hur du vlll lägga upp det. Jag började med biologin, sen kemin, fysiken och sist matten.

Matte D kan du nog annars läsa parallellt med fysiken. Jag hade tragglat igenom halva matten eftersom den behövdes under fysiken.

Fysik B och Kemi B är de tuffaste kurserna. Biologin är mycket att lära in, så jag fick repetera mycket för att altt skulle fastna.

Om du ska plugga på heltid skulle jag nog ta två ämnen åt gången.

Kanske fysik A sen fysik B. Och matte D fast kanske på lika lång tid som båda fysik kurserna.
    Sen biologi A och kemi A.
    Och sist biologi B och kemi B. I biologi B och kemi B läser man lite samma sak, mycket om cellen och enzymer. Kemin går på lite djupare nivå bara.

Ska du jobba samtidigt skulle jag nog ta en kurs åt gången, det har räckt bra för mig!

• Lislis

Pionen, muntorna handlar i stort sett om det som de tagit upp i uppdragen. De kan ta upp andra frågor också men klarar du att svara på det i uppdragen så är det inge problem att bli godkänd. Siktar du på högre betyg så kan det vara bra att plugga in allt. Jag brukar plugga så jag kan uppdragen utantill och läser igenom rästen så jag hänger med och kan prata lite om det också.

170607, hade precis muntan! Det gick kanon så nu är jag klar med hermods! Jag ska söka nu till våren. Kämpa vidare bara, förstår att det känns kämpigt. Vad kul att det gick så bra på matten! Matte c är svårare än d kursen tycker jag. Och matte d är mycket roligare! Ämnes ansvariga på hermods borde du kunna vända dig till och säg att läst många kurser via hermods och att du upplever svenska c som för tung jämfört med de andra 50 poängs kurserna.

• Lislis

Hej allihopa!

Vad duktiga ni är! Jag tittar in här lite då och då för att se hur det går för er! Vad skönt att det är många som snart är färdiga! Det är ni värda! Det är verkligen helt underbart att veta att man aldrig mer behöver ha en muntlig examination på hermods igen!

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5