Inlägg från: summertime123 |Visa alla inlägg
  • summertime123

Vi som läser på Liber Hermods del 5

Matillin skrev 2010-03-09 11:53:12 följande:
    Jag tror jag bestämt mig för civilekonom.Jag har ju lite mer tid på mig än du att bestämma mig tack o lov, men det lutar åt det.Ska ta kontakt med studievägledare för högskolan och boka tid snart.Då kanske man kan få lite mer info om ens valmöjligheter.Har också hört att juridikprogrammet är tufft förutom att det är långt.Dessutom får man ofta slita som ett djur i början som nyutbildad med långa jobbveckor?
    smart! Jag borde oxå träffa en studievägledare, blir ju helt knäpp av att sitta själv o försöka klura ut vad som passar en. Varför ska man va så himla kräsen!?? haha önskar att jag vore 19, utan arbetslivserfarenhet o bara valde m hjärtat

yup juristyrket är tufft! man kan ju jobba inom den offentliga sektorn o då är det inte lika mkt jobb men det är just utbildningen som skapar problem nu. Sonen är ju bara 3 år oxå, hade varit skillnad om han va lite äldre. jaja får gifta mig m en jurist istället
  • summertime123

en fråga ang betygssnitt! Eftersom jag förmodligen kommer söka in på utbildningar som har mycket lägre betygssitt än vad jag hade räknat ut vad jag skulle få, vågar jag då ta d lite lugnt m de kommande betygen eftersom jag ändå kommer att ligga flera poäng över? För om vi säger såhär, att ifall hälften av alla som sökte in på t.ex. logistik & ekonomi hade 19.0 i snitt då borde väl inte antagningssnittet ligga på ca 15? För visst är det så att de m bästa betygen kommer in innan de med lägre betygssnitt? kanske väldens dummaste fråga haha vågar bara inte chansa!

O är det ngn som vet om antagningssnittet kommer att höjas med 2,5 poäng p.g.a. meritpoängen? Eller kommer det att se likadant ut?

• summertime123
    miLLus skrev 2010-03-07 20:03:18 följande:
    Känns bra att hitta hit igen, har varit mitt uppe i en flytt så allt har legat på lä så att säga. Ruskigt efter med studierna. Fick dock mvg på första uppdraget i samC, nu ska jag bara få in uppdrag 2 som jag inte riktigt förstår hur jag ska göra. Står att jag ska välja uppsatsämne och lämna in en hypotes, en frågeställning och delfrågor tillsammans med litteraturlista. Jag vet inte om jag ska skriva en hypotes eftersom jag har en huvudfrågeställning och jag vet inte vad för litteraturlista jag ska lämna in. jag har ju ingen aning om vilken litteratur jag ska använda mig av riktigt än eftersom jag inte börjat med arbetet.Finns det kanske någon som har möjlighet att spåna lite med mig kring hur jag kan utveckla min huvudfrågeställning till att bli mer beskrivande? Min hjärna går på halvfart just nu.
    oj vilket svårt (krångligt) uppdrag haha min hjärna fungerar tyvärr inte tillräckligt bra just nu för att jag ska hjälpa dig tycker samhällskurserna överhuvudtaget ger en huvudvärk! Måste dock läsa samhäll b i sommar lr höst. Har du läst den via hermods?
  • summertime123
    Matillin skrev 2010-03-09 20:21:03 följande:
    17 06 07Jag var inne och kikade på vhs hemsida efter statistik över intag.Hittade inte logistik programmet där och inga kurser heller i logistik?
    åh nej de har bara antagningar under hösten isåfall den finns med på HT -09, 14 snitt va det. jäkla BAJS! då försvann den från min lista haha måste ju in vt 11
  • summertime123
    Matillin skrev 2010-03-10 09:32:48 följande:
    Ja så kan det ju vara.Gick in på södertörns högskolas hemsida och hittade utb där såg att dom hade antagning till sommaren och till hösten, måste vara ovanligt?Först blev jag lite förskräckt när jag läste sista anmälningsdag 15 mars och tänkte för en sekund att det gällde alla utb, men sen såg jag att det var sommarantagningen som dom hade Kan du inte kanske jobba ett halvår emellan utb medans du väntar?
    Ja d va ju jätte konstigt, hmm trodde de flesta även hade antagningar till våren.
    haha *puh* vilken tur du hade När är sista anmälningsdag till hösten da?
    Jag blir redan klar m mitt slutbetyg i okt iår så jag måste redan jobba ett par månader och om jag ska bärja läsa ht 11 blir det ett helt år av jobb och det vill jag inte! Vill bara få detta avklarat så snabbt som möjligt. Har jobbat heltid sen jag var 16 och vill byta bransch, då känns d riktigt sopigt att helt plötsligt börja jobba m ngt helt annat i ett år för att sen börja en lång utbildning. Vet inte om jag måste ändra mitt tankesätt, är så jäkla fokuserad på att möjligheter om att tjäna bra men kanske borde tänka på vad som jag kan tycka är riktigt roligt att jobba med. Kan tänka mig en socionom utbildning men där är ju lönen dålig detta är nackdelen med att man har arbetslivserfarenhet o har tjänat bra pengar!
  • summertime123
    Matillin skrev 2010-03-11 13:10:58 följande:
    Jag håller med dig om att det nästan är en nackdel att ha jobbat några år Jag funderade tex på sjuksköterska det innan jag enligt lönerna då insåg att jag skulle ha 1000-2000 kr mindre i ingångslön än vad jag redan hade då som vårdare.Dessutom stiger inte lönerna speciellt mycket i den branchen.Dom få som tjänar någorlunda vettiga löner jobbar alla i privata sektorn.Men det var inte bara därför jag avstod, vill inte jobba obekväma arbetstider och skk är ofta ett otacksamt slitigt jobb, med dåligt lön dessutom.Hur gammal är du förresten jag är 29 år.Förstår att du inte har lust att jobba ett helt år innan du kan starta med utb, skulle jag inte heller vilja.Jag försöker tänka vad jag tror skulle vara roligt inom dom brancher där det går att tjäna bra pengar och utesluta dom där man inte gör det Närå, men ekonomi tycker jag är intressant därför vill jag plugga det.Även juridik verkar intressant men det sorterade jag bort rätt fort eftersom det är en både en lång och tuff utbildning.Dessutom verkar dom flesta behöva jobba väldigt mycket i början när dom är färdigutbildade?Ekonomigrenen känns mer soft, och ofta med bra betalt
    nej det går inte så bra här haha har inte blivit klokare alls, är lite mer inne på personalvetarprogrammet på södertörn men den verkar bara endast börja på ht och då kan jag ju inte gå den sthlm uni hade en liknande utb personal, arbete & organisation men den va inte samma som den andra... måste nog boka en tid m en studievägledare på högskolan kommer ingen vart annars!

du har rätt, får tänka så istället, jag vill inte slösa bort en massa år o studielån på en utb som ger mig skitlön så får anpassa mig efter situationen helt enkelt! Jag är 25
    men du va väl nästan klar m alla kurser på hermods va?
  • summertime123
    Matillin skrev 2010-03-13 22:53:11 följande:
    Japp det är bara matte c som ska vara färdigt i maj förhoppningsvis Men jag tror jag ska klara ett G har inte högre ambitioner än så den här gången.Jag ska försöka ta tag i och boka tid med studievägledare på måndag. Tänkte boka både med någon på uppsala univeristet och sthlm-s som är dom två jag funderar på.Ska boka samtal för mannen samtidigt för han vill kolla upp om han kan tillgodoräkna sig något från sin tidigare utbildning och samtidigt få lite mer ideer om vad han ska välja.Han tror att han vill jobba med finans som är hans största intresse privat så det skulle säkerligen passa bra, om man får jobb?Dom rekomenderar väl egentligen inte ekonomiska utbildningar för tillfället?Får väl hoppas att sjunkande intagningspoäng betyder att många färre väljer den utb så har jag kanske lite större chans till jobb sen
    Åh vad skönt m bara en kurs kvar Jag ska strax skicka iväg min sista ansökan! wohoo bara 600 p kvar efter denna terminen! Sista kurserna blir dock bajstråkiga eftersom jag måste välja sånt som ger mig meritpoäng o så saknar jag office kunskaper så ska läsa lite datakurser!
    Jaha du funderar på uppsala universitet oxå! Ja iförsig, d är ju inte så jätte långt härifrån
    Oj har ingen aning om vad de rekommenderar lr inte, när hörde du d senast? Just nu känns d som om d lutar åt ngt m HR att göra för mig, om man jobbar m rekrytering o sånt kan man väl tjäna bra lr? Inte direkt kanske men så småningom? Känns som om jag försöker övertala mig själv eftersom jag inte hittar ngt som jag brinner för haha
    Juste.. 40 talisterna går ju snart i pension så deras ekonomi jobb kan du väl ta!
  • summertime123

matillin: Har ingen aning om det tyvärr. Är inte så insatt i ekonomi, önskar dock att jag va d för en sån utbildning är egentligen det man ska gå för där finns ju chans till bra jobb m trevlig lön!
    HR står för human resources, personaladministration fast vill då bli personalchef så småningom så man kan tjäna de riktiga stålarna men hittar inte rätt utbildning. Håller på att bli galen!!!
    Yrkeskompassen va ju bra! Hade inte varit inne på den sidan förut, fanns dock inget om de yrken jag tänkt mig förutom inköpare! *suck*

sus70: är det ngn specifik fråga du vill ha hjälp m nu? tänkte om du hann komma igång idag.

• summertime123
    Mommee skrev 2010-03-17 10:35:02 följande:
    Hej alla, nu e jag här igen, efter att jag har varit och labbat för kemi och fysik, så nu e jag klar med labben har bara uppdragen att göra;) det skänns skönt faktiskt,  men ere ingen som har kommit igång med fysik A, B ? eller kemi B ? så hör av er;)  för jag har faktiskt fassnat på uppdrag 1 och 2 i fysik B och har lite missat i A kursen,  men iallafall, de funkar  du vet väl att det är FUSK att skicka uppdrag till någon?  jag kan bara säga att en gång för 2 år sedan då var jag ny i distans och skulle precis börja med religion A, då såg jag någon här i familjelivet, som hållde på med samma kurs så jag frågade bara, skulle du kunna skicka svaren på fråga 2 och 5 , så skrev hon ut det och skickade till rektorn i skolan och fick varning att det är FUSK, och om jag gör det igen så blir jag kickad, så akta dig ifrån att fråga sådär att få rakt ut hjälp,  liksom vad ska vi känna på att skicka uppdragen helt klara medans vi har tänkt och pluggat sönder oss, samtidigt, dú lär nog dig ingenting utav att ta frågorna, hur ska du klara dig i framtiden om du ska fråga efter hjälp utan att försöka? religion A tyckeru är svår? hur ska du klara andra kurser, och så du vet, är religion A den lättaste kursen som finns, samtidigt de finns alltid lärare man ska vända sig till när  man har fassnat på något,  så tips gör ditt bästa och försök, OM du inte lyckas att förstå frågan kan du vända dig till läraren, här i tråden är det för dom som behöver förklaringar, och snacka lite om man har fassnat på någon och få kanske hjälp men inte att få hela uppdragen rakt ut,  det är fusk, så akta dig  sry att jag kanske hade dålig humör när jag skrev det, men det är nog för ditt bäsa, och lycka till, jag kan hjälpa dig med säg vilken fråga, så kan jag hjälpa dig var du ska läsa, för religion A är lätt, och man behöver inte ens tänka när jag gjorde kursen för allt fakta ska man ha kunnat om man har gått i 9an, för det är ungefär samma innehåll,  hälsningar
    Alltså detta är inte första gången du skriver i denna tråd och är jävligt otrevlig o spydig. Alla får ha sina åsikter om vad fusk är men vem är du och se ner på folk som ber om hjälp? Kan du inte vara trevlig när du säger det du tänker tycker jag inte att du kan hålla tyst. Sus70 är inte ny här och bara för att du gjorde misstag när du va ny ska man inte dra alla över en kam vilket du verkar göra ofta (när man kollar tillbax på det du skrivit tidigare) 
    Sedan tycker jag inte heller att du har ngn rätt att bestämma vilka kurser som "är" lätta, alla människor är olika och fungerar på olika sätt. Du kan inte gå runt o döma andra utifrån dina egna erfarenheter!?
    Kanske dags o ändra din attityd litegrann för du beter dig verkligen som en barnrumpa med dina kommentarer!!
  • summertime123
    sus70 skrev 2010-03-17 11:03:37 följande:
    Jag har läst in ett helt slutbetyg på 8 månader med i genomsnitt MVG och några VG så jag klarar nog mina andra kurser.Det handlade inte om fusk jag ville bara få hjälp att få igång tänkandet. Men ska ej ställa frågor i forumet mer, har ställt kanske 2 frågor på dessa 8 månader.Har lämnat in uppdrag 1 och 2 så jag är snart klar med religionen med, tack alla och lycka till med era studier
    Jag tror inte d va ngn annan än mommee som misstolka det du skrev väldigt tydligt ang att du behövde komma igång m tänkandet. Klart du ska fortsätta skriva i tråden, det är otrevliga personer som får hänga ngn annastans istället!
Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5