Inlägg från: Lislis |Visa alla inlägg
  • Lislis

Vi som läser på Liber Hermods del 5

Toza! För mig är det väldigt olika hur mkt jag pluggar, jobbar ju heltid så vissa dagar ingenting och vissa dagar sitter jag och pluggar hela dagar. Nu i slutspurten av min kurs pluggar jag i princip hela tiden när jag inte jobbar eller sover.

Det har varierat lite på olika kurser hur lång tid uppdragen har tagit. Jag räknar ungefär på att de tar en vecka för mig att göra ett uppdrag men då är ju inte allt "pluggtid". I genomsnitt skulle jag tippa på att ett uppdrag brukar ta 10-15 timmar. Är det labbar tar de ca en halvdag för mig att göra, mesta tiden då går åt till labrapporten.

• Lislis

Hej allihopa!

Grattis 170607 och Sus70 till era betyg, bra jobbat!

Mommee, muntliga gick bra, slutade med MVG! Jag blev chockad! Jag trodde på max VG. Det lönade sig tydligen för mig att plugga dygnet runt sista veckan. Jag gick igenom alla gamla uppdrag och repeterade hela boken samt gjorde alla uppgifterna i boken sista veckan och då började jag förstå mig på fysiken!
    Jag fick mycket frågor om optiken (det jag förstod bäst{#lang_emotions_smile}) på muntliga, Dubbeel tipsade mig om att plugga på newtons lagar men det tog han inte upp alls på min munta. Så det är nog bara att plugga på precis allting i alla fall om du vill ha MVG.
    När ska du vara klar med fysik A?

Nu ska jag börja läsa fysik B och plugga inför en prövning i matte D.

170607, Lycka till på måndag! Hoppas muntliga går lika bra då! Skriv här och berätta sen!

• Lislis

Emmaj81, grattis till betyget i psykologin och lycka till nu imorgon på nästa examination! Jag har aldrig haft Maria Antbring men jag hade hennes man i fysiken, han var mkt trevlig och lättsam att prata med.

Baloosenton! Lycka till på examiantionen.

Har inte läst era kurser så jag kan tyvärr inte ge er några tips.

Mommee tror bara jag och Dubbeel har gjort fysik A här inne, (om inte någon mer som är här inne och smygläser).... För oss fokuserade ju lärarna lite olika som jag redan svarat. Är det MVG du är ute efter så finns det inga genvägar, då är det bara att plugga in allt som studieguiderna anger att du ska lära dig. Dock måste du ju inte kunna allt utantill men läraren måste ju kunna se att du vet vad talar om och att du förstått kursen i stort. (på vanliga tentor får man ju ha formell samlingen med men du måste ju själv ha kunskapen till hur du ska använda formlerna). Jag behövde inte göra några uträkningar vilket jag var tacksam för, däremot fick jag berätta hur man kan gå till väga för att lösa olika uppgifter.
    Vilka ämnen har du haft muntliga i än? Är kemin klar? Hur gick den i såfall? Hinner du ta studenten  nu i vår? Lycka till på muntliga!

• Lislis

Det var Håkan jag hade i fysik A, du behöver absolut inte svara snabbt. Jag funderade länge på en fråga. Jag svarade inte alldeles rätt på allt heller, Håkan hjälpte mig lite på traven och då kom jag på hur man ska lösa uppgiften. Jag fick nog ca 6 frågor mest från optiken. Om du förstod optik labben så är det inget problem med att svara på de frågorna. Jag hade lite tur, jag fick ingen fråga alls på elektroniken som var den delen jag kunde sämst på hela kursen!

Vad dåligt att det tar sån tid med fysik b. Hålan var alltid jättesnabb att svara. Jag vet inte vilken lärare jag har i fysik b än men jag hoppas jag får håkan där också! Mejla till supporten och klaga, det har jag gjort och då har jag fått svaret snabbare! Vilket land är du i?

• Lislis

ToZa, den enklaste kursen jag läst var psykologi A. Fast jag har inte läst så många kurser. Vet inte om du redan läst den heller. Den var iallfall rolig också! Psykologiboken är något jag skulle kunna läsa när jag ligger ute och solar!

Nu är det panikplugg här igen! Första uppdraget i fysiken ska vara inne i övermorgon och jag har bara gjort hälften... Blir tokig på att jag aldrig kan börja med uppdragen i tid.

Någon med muntliga på g nu i veckan?

Kämpa på med studierna alllihopa!

• Lislis

Halloj alla!

Vad kul att det verkar gå så bra för alla!

170607, Jag ska också bli klar kring oktober! hoppa jag iallafall, vi får stötta varandra så vi når målet!

Toza, grattis till MVG:et! Såg att det var ett tag sen nu men ändå!

Capriic0rn, hoppas det gick bra på muntliga idag.

Jag ska börja läsa matte d snart också, men eftersom min kommun inte har något start datum nu så måste jag vänta lite innan jag får börja kursen. Jag undrar om det är någon som läst kursen som vill maila över första studieguiden och uppdraget så jag kan börja titta lite på uppgifterna. Annars får jag fortsätta roa mig med fysiken! Pust...

• Lislis

Halloj! Någon som läst fysik b som vill hjälpa mig med en fråga.

Det är fråga 6 på tredje uppdraget, den om keplers lagar. Räcker det att bara räkna ut konstanten för några planeter, eller ska man göra frågan mer utförligt? Jag har räknat ut för tre stycken planeter nu och konstanten blir ungefär densamma, men det känns inte som att man visar att keplers tredje lag stämmer enbart på några exempel.

Finns i en av mina andra fysik böcker än ergo en hänvisning på att lagen stämmer men den känns lite över gymnasie nivå... Jag förtsår den inte fullt ut fast jag ser den framför mig.

Hur mycket gjorde ni anda på uppgiften? Vill ej ha några färdiga svar eftersom det är en uppdragsfråga, är bara ute efter att få vet hur "djupt" ni löste uppgiften.

Vad läser ni andra under sommaren? Fler än jag som inte får något sommarlov/semester?

Kämpa vidare allihopa!

• Lislis

Blind urmakare! Grattis till MVG:et! Mycket bra jobbat. Förstår att du blev glad om inte många lyckas få MVG i kursen.

Dubbeel, vad läser du för något nu? Hur mycket har du kvar?

Duvetvem, hoppas det gick bra på uppdraget. Matte D blir mitt nästa ämne, men då kanske du redan hunnit klart med kursen, jag börjar nog med matten i augusti.

Usch, har precis skickat in tredje uppdraget i fysik b, har kämpat och kämpat med det men känner mig inte helt nöjd ändå... Mina labrapporter känns korta och inte så utförliga men jag vet inte riktigt hur jag skulle gå vidare med dem. Så nu får det bära eller brista också skickade jag in uppdrget för ca fem minuter sen, till och med en dag innan det skulle in! Får se om min lärare rättar uppdrag idag eller om han väljer att vara ledig, han brukar vara ruskigt snabb på att svara på uppdragen, har alltid fått svar samma dag! Inte många lärare på hemods som klara av det tror jag...

• Lislis

170607, Jag håller på med fysik B nu, sen blir det matte d. Om jag inte lyckas få MVG i de ämnena måste jag fortsätta med svenska b och engelska b också. Så jag har max  4 kurser kvar! För hoppningsvis blir jag klar under hösten, men ska jag läsa svenska och engelska också så tar det nog längre tid.

Känner igen mig med stressen...Läser du alla ämnena på engång? Jag tar ett åt gången, tycker det är jobbigt nog. Visserligen jobbar jag heltid också så det blir till att plugga på lediga dagar och nätter... Hoppas det går bra med matten.

• Lislis

Strumpalill, vad blir det för kurser?

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5