Inlägg från: Houston |Visa alla inlägg
  • Houston

Vi som läser på Liber Hermods del 5

Hej på er.

Inte varit in här på ett tag, men hoppa snågon kan hjälpa mig.

Läser vård- och omsorg, uppdrag 1, 8:e frågan, lyder " Vad menas med en ividuell vårdplanering och beskriv hur det går till med ett exempel"

Hur menar de med exempel? Ska jag bifoga en egen skriven IVP, eller hur har ni gjort som gjort kursen eller ni andra som kan komma med förslag? Vet vad en IVP är, men är exempel jag "haka upp mig på"

• Houston
    sus70 skrev 2010-03-18 13:54:26 följande:
    Jag har läst den kursen men så lyder inte frågan på mitt uppdrag 1 fråga 8?Där är frågan: Vem utreder om en person skall få bistånd i sitt hem och hur går en biståndsbedömning till?
    Ok, min ffråga 7 handlar om bistånd, men lyder "bara" - vad innebär det att få bistånd?

Kanske har gjorts om då, uppdragen, men du har ingen idé om hur de kan mena med detta om exempel? Ska man låtsas ha en dam som de ska göras ivp på, och hitta på åkommor osv...? Eller bara "ta" från boken om hur en sådan kan se ut? Fast det är ju mera ren fakta, inget exempel...
  • Houston
    lillstrumpa73 skrev 2010-05-04 23:15:54 följande:
    Hej,Jag är ny här. Pluggar psykologi A hos Hermods. Men nästa vecka har jag muntl.examination. Är det nån som vet hur det går till? Vad ska jag tänka på? Fick VG i alla mina uppdrag. Kan man få IG om man klarar inte muntl.examination? Jag är jätte nervös. Hoppas  att ni kan hjälpa mig...Kram på er alla....Leila
    Jag har läst psykologi A, med Maria som lärare, hon är jätte bra tycker jag och hon är lugn. Ställer frågor som du komme rkänna igen från uppdragen, så läs genom uppdragen och du ska kunna vidareutveckla och analysera dina svar, hon är också bra för att hon ställer lite följdfrågor och man har mera ett samtal känner jag om ämnet än att det bara blir frågor och svar.
    ta det lugnt och läs uppdragen, så kommer de gå bra. Tror inte du får IG när du fått VG på uppdragen, men om du inte alls kan svara på frågorna eller prata om ämnet, så kanske de sänker betyget, man ska ju bevisa att man lärt sig något.

Jag brukar ofta skriva ner uppdragen med stödord inför de muntliga och be maken att ställa frågor och som jag då pratar om, det är lättare att ha pratat om det än att bara mala på i huvudet.

Lycka till!!
  • Houston
    emmaj81 skrev 2010-05-10 19:34:41 följande:
    Puhh..då var man klar med psykologi b..blev ett VG vilket jag fårr på de skriftliga så jag är nöjd. Måste säga att muntliga inte alls var vad jag hade förväntat mig... hon frågade vad jag höll med om i den psykodynamiska teorin och lite om hur jag uppfattat en artikel..och vad jag tyckte att jag fått ut av kursen.Sen frågade hon vad jag hade för plan nu vilket är ekonomi, då diskuterade vi lite om situationen i Grekland..sen va de klart!Har mitt muntliga i Etik och livsfrågor nu på onsdag med Maria Antbring..någon som haft muntligt för henne? Hoppas på ett MVG där så nu blir det togpluggning i ett par dygn..
    Jag hade Maria i etik och livsfrågor. Hon är bra tycker jag. Lättsam.
  • Houston

Gjort muntligt på vård och omsorgsarbeten idag, 5 kurser kvar, sen är jag klar undersköterska Gjort 7 kurser. 2 VG och 5 MVG, känns absolut jätte bra, så klart!

• Houston
    emmaj81 skrev 2010-05-18 11:33:58 följande:
    ja, grattis får man väl säga! Så mycket bättre kan det väl knappast bli..Jag fick mitt MVG i Etik och livsfrågor i alla fall..så det är jag nöjd med!Ska göra mitt sista muntliga i morronbitti, Socialt behandelingsarbete för Maria Antbrin och det var henne jag hade i Etik också så jag är inte lika nervös nu.Tyvär så blir det nog bara ett VG där, har haft 2 VG och 1 MVG på de skriftliga så de ska väl till att jag verkligen glänser i morron för att få till ett MVG..Är det någon som lyckats få de fast ni haft mest VGn på skriftliga?
    Jag hade en kurs där jag hade 2 VG och 1 MVG men fick MVG i slutbetyg, man måste släppa på sig och prata om ämnet de frågar. Jag brukar öva hemma och prata högt, de blir inte lika svårt att pllötsligt prata om en sak man bara malt om i huvudet.
    Prata, prata o prata

Tycker också Maria A är lättsam och bra. Haft henne i en del kurser, nu hade jag en ny och i nya kursen blir det också en ny.

LYCKA TILL och Grattis till MVG.
  • Houston

Jag kommer läsa hela sommaren, kan då gå tillbaka till mitt arbete tidigare, sen känner jag det är smidigare att studera i sommar än att gå tillbaka till jobbet i en en månad, med förskola osv. Nu kan vi vara i husvagnen som står på säsongs plats och bara vara där
    Är ju sååå lyxigt tycker jag att studera på distans.

• Houston
    Geiisha skrev 2010-05-20 15:06:03 följande:
    Inte varit inne här och kollat på länge, jag läser Sam A på liber hermods och ska om några veckor ha mitt muntliga förhör.... och jag är LIVRÄDD!!!Har Social Fobi OCH scenskräck så det gör ju inte saken bättre. Usch, blir illamående bara av tanken på det.. Eftersom jag har så svårt för det så ska jag bara köra det muntliga på G-nivå. Vilket jag förmodligen alltid kommer att göra (ska fortsätta läsa på distans till hösten). Har skrivit kortfattade svar på papper som jag hoppas kunna kika på när det muntliga förhöret är (ska göra det på telefon). Min webblärare sa att det kan bli svårt att hinna läsa under tiden, vad tror ni om det? Ska ju givetvis lära mig det jag ska svara på OCKSÅ men eftersom jag är så nervig så känns det skönt att kunna titta igenom papprena. Någon som gjort ett muntligt förhör och vet VAD man ska kunna på dem? Jag känner mig helt förvirrad nu. Vad får man frågor om egentligen? Ska man kunna frågor/svar på hela uppdraget och betygskriterierna för vilket betyg man nu än vill ha. Så tolkade jag det?Men nu nämnde webbläraren också kurskriterierna som är hur mycket som heeeelst *böla* jag fattar inte riktigt vad som gäller..Aaah, ni får ursäkta min flummiga inlägg. Är så nervös så jag kreverar! ^^
    Måste bara kolla om ja förstått dig rätt, tänker du ha "fusklapp"? Man ska ju kunna i stort sett det man svarat på uppdragen, det är ju till för att lära sig, känner jag iaf!
  • Houston
    emelyn skrev 2010-05-20 19:34:21 följande:
    Hej allihopa!Geiisha jag vet hur du känner det. Jag har också muntligt prov i nästa vecka i Samhällskunskap. Min oro gäller också detta med uppdragen, jag har haft tanken att hoppa av nu efter alla uppdrag gjorda för att jag är rädd att det ska vara mycket redovisningsfrågor. Jag har i vanliga fall en tendens till att börja stamma och tappa ord när jag pratar med folk som jag inte känner bra, därför känner jag otrolig ångest inför detta som är värre än att prata med folk om vardagliga saker.  Önskade att man kunde göra ett skriftligt prov för då vet jag att det skulle gå bra, där får man ju åtminstone tid på sig att ta en fråga i taget, och blir man blockad så är det ju bara att hoppa över och ta den senare. Men hur kan man redogöra 1-2 sidor/svar utan att glömma bort en del eller bli blockad? Jag har skrivit väldigt långa svar, vad händer om man glömmer en del av detta under förhöret? Någon som varit med om liknande sak? Räknas det som att det inte är en själv som gjort provet för att man inte kommer ihåg exakt allt som man skrivit i sina svar. Känns som att det finns en stor risk för att man gör det när man inte får tid att tänka.
    Jag skriver också långa svar, läst många analys kurser, som psykologi och etik och livsfrågor. Man får ta de som är viktiga i svaren, ha dem som stöd ord under pluggning inför de muntliga.
    Är också nervös inför de muntliga, men de är bra lärare och de blir mer som ett långt samtal tycker jag, där jag ska kunna svara på de som varit viktigt i kursen och som man ska kunna.
    Man kan ju alltid titta på målbeskrivningen i kursen och läsa lite extra på det.
  • Houston

Jag brukar öva att prata högt hemma, det gör mig lite lugnare, lättare att prata om något som man själv pratat om högt, än bara malt omkring i huvudet. Ett tips. Också att låta någon förhöra en, så man kan prata högt så.

Svar på tråden Vi som läser på Liber Hermods del 5