Inlägg från: Jagvetmest |Visa alla inlägg
  • Jagvetmest

Igångsatt pga av humanitäraskäl

Men menar du verkligen att du blev snittad pga förlossningsrädsla förra gången och nu vill du föda vaginalt?? Verkar lite konstigt tycker jag. Dessutom är det en risk att föda vag. efter snitt och den risken ökar betydligt om man sätter igång förlossningen med läkemedel. Har du tänkt igenom detta, ts?

• Jagvetmest
    CK82 skrev 2010-02-16 09:20:18 följande:
    Ja, så borde det verkligen vara, att man inte ska behöva sitta och snyfta och övertala dom om att man ska bli igångsatt....ska dit idag kl 10.30- får väl tuffa till mej lite och inte ta ett "nej"... Tack för ditt svar!
    Många tror verkligen att förlossningen är bara att "sätta igång". Det brukar gå bra om man fött vag. förut, men garantier finns aldrig. Du tvingar din omogna och aldrig öppnade livmoderhals (eftersom du var planerat snittad första gången) att öppna sig på kemisk väg- inte någon hit!
  • Jagvetmest
    CK82 skrev 2010-02-16 17:14:16 följande:
    Fast det var inte pga rädsla för själva förlossningen som jag var rädd att föda förra gången utan av andra orsaker som hände/hade hänt innan- och då blev jag rekommenderas ett ks...så det hade inget med rädsla för smärta el liknande att göra, jag är mkt smärttålig... Jag har pratat m. en sp.läkare på mödravården och även varit i kontakt med andra och enligt dem så är det ingen risk med att föda vag. efter ett ks- det är först efter det andra som man rekommenderas att föda med ks igen. Och enligt samma personer är det ingen fara att bli igångsatt heller iom att tappen är utplånad och däremed är förlossningen "startad" eller hur man ska säga...
    Försökte länka dig till min TS "Föda vag. efter snitt" men det gick inte. Ligger under Kejsarsnitt om du är intresserad. Är din tapp utplånad och förkortad utan värkar utan att du fött förut menar du. I såfall är du ovanlig.
  • Jagvetmest
    CK82 skrev 2010-02-16 20:18:30 följande:
    Läste din länk...jag fattar inte riktigt vad du menar med "villig att offra en bebis på 200" för att livmodernspricker är ju inte likamed att bebisen dör...eller är det inte det du menar?Visserligen är ju en igångsatt förlossning efter ett ks en "högriskförlossning" men det är ju även ett ks eller hur?Och ja, det var exakt det jag menade, men jag vet inte vart det står att det varit helt utan värkar/sammandragningar? Jag har haft jobbiga sammandragningar i flera veckor... Men samtidigt kan jag ju påpeka att jag har flera vänner som är förstföderskor som kommit in på kontroller och som öppnat sej både 1 och 2 cm. trots att de inte känt/anat ngt alls så det är ju också fullt möjligt!Såsom jag ser det kommer jag åka in på torsdag, prata igenom allt med läkaren och se vad de rekommenderar, dock har de som jag redan pratat med rekommenderat just igångsättning istället för ks så då kommer jag gå på det...har fullt förtroende för dom och de kommer ju ha extra uppsikt över detta så slutar det med ks så gör det ju det värre än så är det inte och jag ser inte det som att jag är villig att "offra" mitt barn...
    Vad jag menar med "offra en bebis på 200" är att läkarvetenskapen i Sverige har bestämt att 0,5% uterusrupturer vid förlossninge efter snitt är en rimlig risk-nivå.
     3% är inte rimligt, anses vidare. Det som händer vid en ruptur är att fosterljuden faller från normala 110-150 till nästan 0 omedelbart och ett urakut KS är det enda som kan rädda barnet. Även om det tar 5 minuter att åka till operation, söva och öppna så föds barnen svårt medtagna. En del dör, en del får cp-skador, vissa klarar sig helt utan men. Så, ja, jag tycker att man gamblar med liv!
    Men som jag sagt tidigare så går det även bra att föda i 99,5 % av fallen. Tycker dock att läkarna ljuger när de säger att det inte är någon risk att föda efter ett snitt. Är du aldrig snittad så är risken i princip lika med noll att livmodern spricker, annars är den 1 på 200.
    Induktion + tidigare snitt är verkligen en högriskförlossning.
Svar på tråden Igångsatt pga av humanitäraskäl