• CK82

Igångsatt pga av humanitäraskäl

Ni som blivit igångsatta av humanitära skäl, vad har ni haft för argument?
    Spelar det ngn roll om man varit snittat pga av detta tidigare?

Jag var snittade pga hum.skäl första gången men skulle nu heller vilja bli igångsatt...

• Svar på tråden Igångsatt pga av humanitäraskäl
  • CK82
    Marleen skrev 2010-02-15 21:21:33 följande:
    beror ju på vad du menar med skäl och argument...jag blev igångsatt med 2an pga förlossningsrädsla och kommer bli detta med trean också i maj. jag är rädd och de e skäl nog, tänker inte göra de på annt vis o de har räck för mig....
    Ja, så borde det verkligen vara, att man inte ska behöva sitta och snyfta och övertala dom om att man ska bli igångsatt....ska dit idag kl 10.30- får väl tuffa till mej lite och inte ta ett "nej"... Tack för ditt svar!
  • CK82
    Jagvetmest skrev 2010-02-16 10:50:40 följande:
    Men menar du verkligen att du blev snittad pga förlossningsrädsla förra gången och nu vill du föda vaginalt?? Verkar lite konstigt tycker jag. Dessutom är det en risk att föda vag. efter snitt och den risken ökar betydligt om man sätter igång förlossningen med läkemedel. Har du tänkt igenom detta, ts?
    Fast det var inte pga rädsla för själva förlossningen som jag var rädd att föda förra gången utan av andra orsaker som hände/hade hänt innan- och då blev jag rekommenderas ett ks...så det hade inget med rädsla för smärta el liknande att göra, jag är mkt smärttålig... Jag har pratat m. en sp.läkare på mödravården och även varit i kontakt med andra och enligt dem så är det ingen risk med att föda vag. efter ett ks- det är först efter det andra som man rekommenderas att föda med ks igen. Och enligt samma personer är det ingen fara att bli igångsatt heller iom att tappen är utplånad och däremed är förlossningen "startad" eller hur man ska säga...
  • CK82
    Jagvetmest skrev 2010-02-16 10:53:45 följande:
    Många tror verkligen att förlossningen är bara att "sätta igång". Det brukar gå bra om man fött vag. förut, men garantier finns aldrig. Du tvingar din omogna och aldrig öppnade livmoderhals (eftersom du var planerat snittad första gången) att öppna sig på kemisk väg- inte någon hit!
    Självklart finns det inga garantier för att det kommer fungera, fick en tid för igångsättning på torsdag fm- det vi planerade är att testa om det fungerar och gör det inte det får jag själv bestämma om jag vill vänta tills det sätter igång av sej själv eller om det återigen blir ks
  • CK82
    Cocco skrev 2010-02-16 13:12:57 följande:
    Gör de ens igångsättningar när man är snittad innan?Jag trodde de var väldigt restriktiva med det eftersom droppet ökar belastningen på livmodern mer än vid en normal förlossning och därför ökar risken för att livmodern går sönder.
    Jo, de sätter igång även om man redan gjort ett ks- iaf i mitt landsting men de är restriktiva om de måste lägga gel (dvs om livmodertappen inte är utplånad eller mjuk) men är den det så gör de en hinnsprängning verkar det som... Hon såg inga speciella hinder till att jag inte skulle kunna bli igångsatt... Men fick som sagt en tid på torsdag och funkar det inte att sätta igång det då så får jag välja om jag vill bli snittad igen eller vänta...
  • CK82
    Marleen skrev 2010-02-16 10:41:14 följande:
    ja de får du göra... jag väntar just nu på remissen o tiden till min klra läkare som ska godkänna min igåmgsättning igen. min bm säger de kommer ej vara några problem pga min förra grav men klart man e orolig att man ska få ett nej... men stå på dej så sk du se att de går. de e din förlossning o din kropp alltså ditt val :)
    Det gick jättebra idag! Fick en tid för igångstättning på torsdag, då vi provar att sätta igång det och om det inte funkar så får jag själv välja om jag vill ha ett ks eller inte... Härligt!

Tack för ditt pepp!
  • CK82
    Jagvetmest skrev 2010-02-16 18:34:02 följande:
    Försökte länka dig till min TS "Föda vag. efter snitt" men det gick inte. Ligger under Kejsarsnitt om du är intresserad. Är din tapp utplånad och förkortad utan värkar utan att du fött förut menar du. I såfall är du ovanlig.
    Läste din länk...jag fattar inte riktigt vad du menar med "villig att offra en bebis på 200" för att livmodernspricker är ju inte likamed att bebisen dör...eller är det inte det du menar?
    Visserligen är ju en igångsatt förlossning efter ett ks en "högriskförlossning" men det är ju även ett ks eller hur?

Och ja, det var exakt det jag menade, men jag vet inte vart det står att det varit helt utan värkar/sammandragningar? Jag har haft jobbiga sammandragningar i flera veckor... Men samtidigt kan jag ju påpeka att jag har flera vänner som är förstföderskor som kommit in på kontroller och som öppnat sej både 1 och 2 cm. trots att de inte känt/anat ngt alls så det är ju också fullt möjligt!

Såsom jag ser det kommer jag åka in på torsdag, prata igenom allt med läkaren och se vad de rekommenderar, dock har de som jag redan pratat med rekommenderat just igångsättning istället för ks så då kommer jag gå på det...har fullt förtroende för dom och de kommer ju ha extra uppsikt över detta så slutar det med ks så gör det ju det värre än så är det inte och jag ser inte det som att jag är villig att "offra" mitt barn...
Svar på tråden Igångsatt pga av humanitäraskäl