Inlägg från: MartinaE |Visa alla inlägg
  • MartinaE

Jag vill sluta amma, men min son vägrar ta flaska och han gillar inte gröt så mycket.

Jag har en kille på snart 6 månader som jag vill sluta amma. Han har fått två tänder och har fler på väg och det händer dagligen att han biter mig. Jag är livrädd för att amma nu, sitter på helspänn och väntar på nästa bätt. Förstår att han inte medvetet biter mig, men det gör iaf väldigt ont. Problemet - Han vägar ta flaska. Vi började med smakisar för några veckor sedan och senaste veckan har jag ökat upp så han äter små portioner ca 4 ggr per dag. Gröt är dock ingen favorit. Han får i sig max 3-4 skedar innan han börjar protestera. Det som går i bäst är frukpurre blandat med lite turkyougurt. Potatis, morot och palsternacka går också bra. Banan går också bra.

Någon som har erfarenhet av att sluta amma ett barn som inte vill ha vare sig välling eller gröt?

• Svar på tråden Jag vill sluta amma, men min son vägrar ta flaska och han gillar inte gröt så mycket.
  • MartinaE

Jag har provat alla möjliga olika sortes flaskor. Han verkar inte gilla smaken heller tyvärr. Har provat med både mild havrevälling, bröstmjölk och ersättning =/ Vi har även en tjej på 3 år och henne ammade jag bara i 6 veckor, henne var det aldrig några problem att ge flaska. Suck! Inatt vaknade jag av att han bet mig!

• MartinaE

funkade inte med socker =/ men ska köra på med det ändå och testa igen. Tror kruxet är att han inte vill ha något annat än en tutte i munnen =) han tar inte napp heller.

• MartinaE

Det har gått lite bättre med gröt de senaste två dagarna. Men han vaknar efter tre timmar och vill ha tutte, jag kan ju inte direkt gå upp och ge gröt då.

• MartinaE

Min man har också försökt. Häromdagen gick jag ut och lekte med vår dotter och då var han inne med Tore. I en timme hade han försökt, sen kaskadspydde han upp det lilla han fått i sig. Det har iaf vänt lite med gröten och han äter den utan protester =) Han kanske inte är ett flaskbarn helt enkelt. Men det vore smidigt för han sover som en kratta på nätterna. Kommer inte orka gå upp ge gröt mitt i natten direkt.

Svar på tråden Jag vill sluta amma, men min son vägrar ta flaska och han gillar inte gröt så mycket.