• EL I

Mjölkallergitråden - bebisar

Tibell skrev 2010-03-09 16:42:58 följande:
    Nej hon vägrar mjölk =) Så med henne är det inga problem. Vällingen vill vi helst ha kvar. Hon har alltid haft lite problem med mat/vikt och vällingen är det enda vi vet hon får i sig ordentligt. Men ska kolla på det mjölkfria alternativet..så får vi se om det funkar!!
    jag tror att det kan vara bra att testa att ta bort vällingen, vem vet, kanske börjar hon äta bättre tack vare att hon inte har ont??
  • EL I
    em84 skrev 2010-03-09 17:22:11 följande:
    Vår dotter som är 5 ½ månad har ägg-och mjölkallergi och har Nutra på recept. Nu Kör vi med gröt från Semper två ggr om dagen, den från 4 månader. Köpte häromdagen Enago banangröt från 6 månader, dietisten sa att vi kunde prova eftersom hon äter mycket. Men hon verkligen iillvrålar efter hon har fått den och då har vi inte gett en full portion. Undrar om det kan vara något i den som gör att hon reagerar? Det fick bli den eftersom Sempers risgröt tog slut och vi har inte hunnit fått hem den än från apoteket. Någon som har varit med om samma? Hennes kräkningar är även gråsvarta när de torkar, jättelustigt! och hon får ingen katrinplommonpuré eller så. Kan det vara banangröten? Det blir gråsvart överallt där hon har spytt, ganska mycket också. Tack på förhand
    svårt att säga, men så blir det ju av ren banan om man kräks. hur blir det om hon äter bara banan, kräks hon då med?
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-09 19:22:01 följande:
    Okej. Då kör vi på mjölkfritt för stora dottern med..i allafall byta välling!  Men hur ska vi göra med andra produkter. Typ färdiga rätter som innehåller mjölk..ska vi skippa dem med ?! Tänkte på att undvika att lillan får eksem!
    som t ex? vilka rätter?
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-09 20:17:25 följande:
    Hahah kan inte komma på en enda nu bara för att du frågar =) men typ köttbullar och gratänger!! Fast jag är ju inte ens säker på att dottern har en såkallad "vällingmage" Kan vara ren inbillning med !! Har lagt upp en bild i galleriet. Fast lite mer svullen live tycker jag att hon är! Så jag vet inte. Hon ser nog ut som en helt normal 3-åring =)
    vi gör ALLT mjölkfritt hemma trots att det "bara" är lillebror som är allergisk. Det smakar INGEN som helst skillnad. om du iköper köttbullar t ex så finns det massor av mjölkfria märken o likaså krov. scan och icas egna är oftast mjölkfria. sen kan man som sagt inte köpa t ex färdig potatisgratäng utan då får man nog allt göra den själv eller ta nåt annat, det är dock väldigt enklet med mjölkfritt när man väl kommit in i det
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-09 20:41:22 följande:
    Jag tog upp detta med sambon om att vi ska köra mjölkfritt för alla. Han var inte alls med på noterna. Han säger ju fortfarande bara att hon liiite känslig och då anser inte han att vi ska behöva vara mjölkfria..han som inte ens dricker mjölk!!! Men samtidigt förklarade jag för honom att det är ohållbart för mig att tvätta händerna 711 ggr om dagen! Dessutom lär hon snart krypa ( om hon följer storasysters mönster ) och då lär hon säkert stoppa alla smuler hon hittar i munnen!! Känns liksom dumt att riskera
    men vad är det som är så jobbigt då???
    maten smakar inte annorlunda, du lagar maten på samma sätt men i stället för att köpa vanlig mjölk så köper man någon mjölkfri sort och häller i maten svårare än så är det inte...
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-09 20:50:21 följande:
    Precis vad jag förklarade för honom =) Men eftersom det är jag som handlar här hemma får han helt enkelt gilla läget! Men ni tror inte stora dottern kan ha kvar sin välling då?! Annars måste vi ju tillföra kalcium på något annat sätt?!
    du gör ju som du vill men jag hade nog tagit bort den också om du vill att hon ska bli bra, eller i alla fall testa om det gör nån skillnad. o ang calcium så är det ju inte mer än MAX 200 mg kalcium i en flaska välling (vet inte vilken sort du har i o för sig) o då räcker det ju med att hon får i sig 2 dl med calciumberikad "mjölk" för att få i sig samma mängd. så kan hon dricka sånt t ex med oboy i (om hon inte gillar smaken) så får hon ju i sig samma mängd.
  • EL I

älsklingen 87: kan bara ta ett exempel med lilla sonen. Han klarar små mängder t ex när man steker i smör nån gång då och då, dock inte varje dag (det gör vi ju aldrig hemma men har hänt att han fått sånt borta), men innan de hade talat om för mig hur jag skulle göra när jag provocerade så gav jag honom en flaska med vanlig välling...han var dålig i 2 VECKOR: Ont i magen, uppspänd och diarré....
    Så en flaska välling må kanske inte låta så mkt men tål man det inte så kan det ju göra STOR skillnad!!

• EL I
    Tibell skrev 2010-03-09 21:16:11 följande:
    Fast jag misstänker inte att stora tösen är mjölkkänslig. Jag vill bara få bort alla mjölkprodukter så minsta dottern slipper utsättas för mjölk via kontakt! Enda jag undrade över var stora dotterns mage =) Har bild på den i galleriet. Men den ser väl ut som vilken 3-åring mage som helst ?!
    ok om du inte tror att hennes mage skulle bli bättre med mjölkfritt så är det ju inget ni måste göra. om du vill slippa risken att lillasyster får mjölk på sig så är det ju bäst att ta bort allt i annat fall så kan hon väl ha sin välling kvar och att ni är väldigt noga med att tvätta stora syster och er efteråt...det kan ju bara NI välja, inte vi

ang magen så har hon väl en rätt normal mage. min son ser också ut ungefär sådär. små barn har ju ofta "stora" magar...
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-10 07:07:03 följande:
    Ja jag har grubblat massa nu. Det blir mjölkfritt för hela familjen. Ska testa att ge stora mjölkfri välling! Kan ju knappast skada! Igår vart hon förstoppad igen =( Sen råkade hon bajsa i trosorna på kvällen och då var det löst! Som du säger kanske hennes mage mår bättre med mjölkfritt med. Och idag nämnde hon att hon hade ont i  magen efter 2 flasker välling ( av mig får hon bara en med sambon hade gett henne en till ) Imorgon ska vi på återkontroll med Bella. Jag trodde hon skulle pricktestas samtidigt men det var visst inte förens i april. Hoppas nu bara plåstermärkerna har hunnit försvinna..annars undrar nog läkaren vad vi sysslar med här hemma =) De är dock inte ilsket röda länge men de syns ju helt klart. Och stället där havre och vete suttit är det rosa med små små knottror i. Hoppas också de försvinner! Men det verkar helt klart som om hon fått min känsliga hy!
    Är du säker på att hon fortfarande inte är förstoppad? Det är ganska ovanligt att man är förstoppad ena timmen och sedan nästa timme är lös i magen utan att ha fått laxermedel.
    OM det blir så att de blir lösa och förstoppade om vartannat så är det ofta förstoppningsdiarré. Har ni någongång testat att ge henne laxermedel??
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-10 09:58:23 följande:
    Ja hon har fått mixrolax vid ett par tillfällen då förstoppningen var som värst. Då fick hon hög feber och kräktes i flera dagar ( hade haft majsvälling istället för fullkorn..ingen bra idé märkte vi ) Men annars får hon lactolus! Får se om hon bajsar idag och hur det ser ut!
    be att få movicol istället! mkt bättre! stora killen fick det nu i november och det funkar mkt bättre, speciellt när de är utan blöja!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar