Inlägg från: liol1973 |Visa alla inlägg
  • liol1973

Mjölkallergitråden - bebisar

CarolineP: Det finns tyvärr inga säkra symptom på mjölkprotein allergi. Vissa symptom är "klassiska" men inte ens dem ensamma innebär att det med säkerhet är mp-allergi. Min dotter spydde också mkt, åt dåligt och sov ännu sämre, men vi fick ingen diagnos förrän hon var 11 månader och blev riktigt dålig.

Om du misstänker allergi så be att få prova en "mjölkfri" ersättning och se om det blir ngn skillnad. Det är enbart genom att jämföra symptomen med mp i kosten och dem utan mp i kosten som man kan ställa diagnos, det bör läkaren på BVC också veta så stå på dig med att få försöka. Även om hon inte skulle tåla den ersättningen helt bör det ändå bli en skillnad/lindring i symptomen med en sån ersättning jämfört med en vanlig semper ersättning.

• liol1973

För dottern har det alltid varit just att hon är pigg och (förhållandevis) glad efter en kräkning (även som 2 åring) som indikerar att det är en allergi-kräkning. Så fort som det som retat magen är borta är det bättre, har hon magsjuka är hon mer allmänpåverkad och hängig. Ont i magen får hon först ngn dag senare när tarmen skadats av det som inte kom upp... Hos bebisar är det ju helt omöjligt att bedöma hur påverkade dem är, eller om dem har lite ont. Vissa barn tål rätt mycket bakgrundsvärk när dem är vakna, men blir snabbt trötta och blir gråtiga innan dem somnar då inget distraherar dem från värken då.

• liol1973

April79: Laktosen i altheran kan vara jobbig för magen, framför allt för barn som inte ammas. Vanlig ersättning innehåller mindre laktos än bröstmjölken så går man från sån ersättning till altheran kan det bli väldigt jobbigt för magen i början. Min dotter hade redan varit mjölkfri i 2 månader (utan bröstmjölk då hon redan var 1 år då) när vc tyckte att vi skulle prova altheran och det var ingen hit kan jag säga... ;)

Det kan givetvis vara laktosen som är jobbig för honom, men med tanke på att du ammar också, känns det helt enkelt troligare att det är proteinet som ställer till det. Men prova profylac och se om det blir bättre med den, det lär ju inte bli sämre i alla fall och om inte annat blir det säkert lättare att få hypoallergen ersättning om du redan provat två vanliga. :)

• liol1973

Lantisbrud: "kan innehålla spår" betyder i regel att dem gör produkten i samma maskin som mjölkprodukter med begränsad rengöring emellan. Får du första batchen efter omställning kan det alltså finnas hur mkt mjölk som helst i det, rekommendationen är därför att man helt undviker såna produkter.

Det tar 2 veckor för din mjölk att bli fri från mjölkprotein och sedan 2 till innan barnet blir helt rent, så det kan ta tid innan man märker skillnad - framför allt med avföringen. Tyvärr får du nog räkna med att du är tillbaka på dag 0 nu i och med att du inte vet hur mkt mjölk du fått i dig, men har du tur är det inte riktigt så illa.

Kom ihåg att även utesluta soja och baljväxter. Det proteinet är väldigt likt mjölkproteinet så många barn reagerar även på det.

• liol1973

Idagustafsson: många mjölkprotein allergiker reagerar även på soja och baljväxter då det proteinet är väldigt likt mjölkproteinet. Om du tar bort alla sädesslag är det lätt att istället hamna på baljväxter då dessa används i de flesta glutenfria produkterna, och detta är alltså inte helt optimalt om man har en mjölkprotein allergiker.

Risken att utveckla korsallergier ska vara lägre efter det första levnadsåret, dottern var dock klart över året när hon började reagera (vi kände inte till risken med baljväxter utan gav henne gröna ärtor).

• liol1973

Fairydust. Altheran är baserad på hydroliserat vassleprotein, dvs mjölkprotein som är så sönderdelat att kroppen inte ska känna igen den. Vissa barn reagerar dock på den i alla fall och behöver en ersättning på fria aminosyror istället. Om hon aldrig blivit helt bra på Althera kan det mycket väl vara så att hon behöver en på fria aminosyror, exempelvis neocate.

Om hon redan reagerat på soja är det än större risk att hon även kommer att reagera på baljväxter, så kom ihåg att även undvika dem. :)

• liol1973

Baljväxter ( vanligast är ärtor, linser, böner, jordnötter) finns gömt i väldigt mycket tyvärr, inte minst i E-ämnen. Dem vanligaste man träffar på när man undviker mjölk är: xantangummi (soja), guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, arabicum gummi.

Släktet med baljväxter är enormt och flitigt använt. :/ Det är så klart inte säkert att man reagerar på alla, om ens ngn av dessa, men om det fortfarande är blod i avföringen kan det vara värt att undvika samtliga ett tag för att se om det är ngn av dem som spökar.

• liol1973

Nillojs: jag har hört att varje till varannan dag är normalt. Men om tarmen töms helt då ni ger laxerande kan det nog ta en dag till innan tarmen fyllts på (så är det med fast mat i alla fall, vet inte om det är annorlunda med ersättning där).

Om hon inte verkar få ont skulle jag avvakta en gång med laxerande och se vad som händer. Om tarmen varit skadad/retad tar det ett tag innan den hittar rytmen igen, och laxerande kan störa där.

Jag skulle fråga läkaren hur länge du vågar vänta med laxerande en gång för att se om tarmen själv löser det till slut, min gissning är att tre dagar är ok, men att fyra närmar sig gränsen.

• liol1973
    blåklint65 skrev 2014-11-18 06:22:05 följande:

Hej

Undrar om någon här kan ge ett svar på hur mycket kalciumtillskott en 2 åring med mjölproteinallergi bör äta? Vår lille kille äter Kalcidon 250 mg ca 1-2 ggr per dag. Vet att barn vid 2 års ålder bör äta ca 600 mg /dag. Men det är så himla svårt att veta hur mycket han får i sig av övrig kost.

Det kanske finns en tråd någonstans här på familjeliv ang det? Tipsa gärna mig isf:)

Tack!

Det beror nog på hur mycket berikat som barnet äter i övrigt. Dottern får i sig berikad havremjölk, havregurt och välling dagligen så dietisten tyckte inte att vi behövde ge ngt tillskott alls.

Berikad havremjölk innehåller tex ofta 120mg kalcium per deciliter så lite till tre mål + mellanmål bygger på rätt snabbt. :)
  • liol1973
    Liam05Milton08 skrev 2014-12-03 10:30:13 följande:

Hej alla ni med komjölksallergiska barn..

Har en fråga angående barns avgöring. Min son är 6 månader och äter Althera. Han har alltid haft svart/grönt bajs. Men nu e det gult!! Är det tänderna som gör det tro? Ser inga tänder ännu. Men dom kanske snart kommer.. Hur har det varit för era barn? Han äter endast Althera och lite Enago Välling. Försöker introducera mat m.m men han vill verkligen inte ha annat än Altheran.. ????

Ljus gul avföring brukar tyda på att avföringen passerar tarmen för snabbt. För dottern är det oftast när hon fått i sig ngt hon inte tål, men här misstänker jag att det kan vara fibrerna som tarmen inte klarar av än.

Enago innehåller mkt mer fibrer än andra vällingar (både 6 och 12 månaders), så det är tyvärr inte den skonsammaste vällingen att börja med. :/ Jag skulle prova ta bort vällingen några dagar för att se om det återgår till det normala igen då.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar