Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Mjölkallergitråden - bebisar

lightfish skrev 2010-03-23 07:24:15 följande:
    Min son tål inte den.... Det är sojalectin i den... Så det är bra om ni håller koll på hur era barn beter sig i sin allergi när ni ger den eftersom barn med mjölkproteinallergi är mer benägna att utveckla en sojaproteinallergi också. Bara en varning...
    Fast de allra flesta sojaallergiker har inga problem att klara av sojalecitin (samma sak med varmpressad sojaolja), så bara för att man reagerar på soja så utesluter man inte med automatik sojalecitin. Och inte heller säger det sig att man med automatik utvecklar sojaallergi bara för att man har mjölkallergi även om mellan 30-50% av mjölkallergiska bebisar/småbarn ändå gör det, men första reaktionerna på det kommer knappast på sojalecitin om man inte redan tidigare har varit utsatt för och reagerat på soja.

I rent sojalecitin så finns det väldigt små rester av sojaprotein. Sojalecitin återfinns vanligtvis i slutet av innehållsförteckningar, vilket säger en del om den mängd som används eftersom ingredienserna ska anges i storleksordning (mest först och minst sist). Det gör att när sojalecitin används i olika produkter så blir den slutliga mängden sojaproteinrester i den färdiga produkten så liten att det inte går att mäta, men det utsluter inte att extremt sojaallergiska individer ändå kan reagera - men det är väldigt ovanligt.
  • Miralicia
    lightfish skrev 2010-03-23 09:52:00 följande:
    Jo...  MEN jag ville bara höja en varningens finger efter MIN son reagerat. Min son reagerade på att jag ätit ägg av bröstmjölken också....vilket inte är så vanligt heller... Han är alltså allergisk mot mjölkprotein, ägg och visar känslighet mot sojalectin; vilket inte är så konstigt eftersom jag är allergisk mot soja....
    Min dotter reagerar också på sojalecitin, men är rejält allergisk mot soja. Och mjölk och ägg och ungefär 20 saker till. Så jag säger inte att det inte förekommer, men att det är relativt ovanligt att reagera på sojalecitin även om man är sojaallergiker. Jag hävdar inte att du har fel i att din son reagerar, men att det kan vara bra att veta hur fakta ser ut på en mer generell nivå och inte enbart i enstaka fall.

Att reagera på ägg genom bröstmjölken är absolut inte ovanligt, nästan lika vanligt som att reagera på komjölk via bröstmjölken. Många mjölkallergiker upptäcks i samband med att man introducerar ersättning, gröt eller välling och liknande är det med ägg. Skillnaden är att mjölk vanligtvis introduceras i bebisars mat betydligt tidigare än vad man introducerar ägg, därav att mjölkallergiker är lite mer överrepresenterade bland bebisar och att äggallergi ofta upptäcks lite senare när barnet själv äter ägg. Men när det handlar om att reagera på det som de får i sig via amning så är det ingen större skillnad på mjölk och ägg.

Och när det handlar om det här med att undvika sojaprodukter till mjölkallergiska bebisar/småbarn så är det olika bud om det. Allt mellan 6 månader och upp till 3 år  nämns som den tid man bör vara restriktiv med sojaprodukter till mjölkallergiker bukar kunna nämnas. Jag personligen vill hellre rekommendera nolltolerans mot att ersätta mjölk med alla former av sojamjölkprodukter, snarare än att enbart vara restriktiv med det utifrån mina erfarenheter. Men man behöver kanske inte jaga minsta lilla sojainnehållande delingrediens om man inte märkt reaktion på det. Och per "definition" som räknas i normalfallet sojalecitin till sådant som man behöver utesluta ens vid sojaallergi.
    Sen finns det även studier som visat att det beror på vilken typ av reaktion som barnet har på mjölk, hur stor risken är att det även ska reagera på soja. Att visar det utslag på RAST eller pricktest för mjölk (dvs "riktiga" IgE-förmedlade allergiska reaktioner) så är risken att reagera på soja betydligt mindre än om det är mer ospecfika (T-cellsmedierade) reaktioner som kanske enbart visat utslag på patchtest eller enbart genom elimination och provokation.
  • Miralicia
    Icis86 skrev 2010-03-24 07:58:59 följande:
    Nej det var bara en blöja - men jag tycker att han bajsar mycket, mycket oftare sen jag började med Nutrnan - innan bajasade han en gång per dag nu kanske 6 -7 gånger.. Senstae bjöjan var gröngult slem (som det var när jag inte åt mjölkfritt).. Trodde det skulle li bättre med nutra men det tycker jag inte det blivlit...
    En del barn är känsliga så att de reagerar även på de små mängder mjölkprotein som finns kvar i nutran. Det kan vara idé att testa med en annan sorts ersättning som tex Profylac eller Althera som är baserade på hydrolyserat vassle istället för hydrolyserat kasein och se om det blir bättre. Funkar inte det heller så finns det ersättning som är baserade på helt fria aminosyror (Neocate eller Nutramigen AA), men de vill oftast att man provat både en kaseinbaserad och en vasslebaserad hydrolysat innan de skriver ut Neocate pga en väldigt stor prisskillnad.
  • Miralicia
    JohannaL skrev 2010-03-24 19:49:24 följande:
    NY här , min tjej är 20 mån e hon bebis eller ska jag leta mig nån annan stanns? letar som en gnu och hittar inte rätt tråd...
    Du är så välkommen här, ålder är inte så kinkigt.
  • Miralicia
    maribel skrev 2010-03-25 10:17:04 följande:
    Hej behöver HJÄLP!! Vår  månaders är ägg, vete och mjölk allergisk och van att äta sempers åtrkallade risgröt från mån till frukost och mellanmål. Nu finns den inte och han vägrar allt annat, vi har testat manna och havregrynsgröt och sinlac, mackor, juice ,flingor och välling. Han bara gråter då han är jättehungrig och vägrar. Har någon nå´t tips på vad som kan funka???? Har varit i kontakt med Semper som svarar att det kommer ta några veckor tills gröten är tillbaka.
    Har du testat med Pama minutris? koka med risdryck och mixa den kokta gröten med lite banan eller annan frukt eller bär, späd ev med lite mer risdryck om det blir tjockt. Späder du lite extra kan du använda som yoghurt om du mixar det helt slätt.
    Är nog det som är närmast i smak.
  • Miralicia
    Sofie 82 skrev 2010-03-31 16:58:59 följande:
    Har vart och pricktestat min lille gosse idag, det visade ingenting men han är ju bara 8 veckor så det kanske inte är tillförlitligt. Får avvakta svar på blodprov. Vi fick iaf althera ersättning utskrivet och jag fick en chock när jag såg priset! 1160 kr för 8 burkar! Stämmer detta verkligen eller är det subventionerat? klart han ska ha det bästa, men man blir ju ruinerad. Nån som kör med althera?
    Hydrolyserade ersättningar (dvs "mjölkfria") kostar från runt 200:-/burk och uppåt, men när du får det utskrivet på livsmedelsanvisning så betalar du 120:-/uttag, dvs du betalar 120:-/gång som du hämtar ut med anvisning på apoteket oavsett om det är 1,2,6,8 eller 12 burkar/uttag
  • Miralicia
    susieQ skrev 2010-04-01 18:13:34 följande:
    Mjölkallergiska sonen har precis en reaktion på något med utslag och gnällighet. Vi har varit mjölkfria i fyra veckor nu (jag ammar) bortsett från provocering med mjölk i lördags som gav tydlig reaktion. fr o m måndag har O bara fått havregrynsgröt med päronpure samt lite matolja i. utom idag, då fick han lite lite Sinlac vid lunch. Jag har misstänkt ett tag att O regerar på nåt mer än mjölk och har misstänkt majs då han gallskrikit efter att ha ätit det. men det har han ju inte ätit nu (bortsett från maltodextrin i sinlacen, men det måste varaså minimal m'ngd att det är försumbart...) annars så har jag bakat lite de senaste dagarna (och således även ätit ) kakor med ägg  i. Kan det vara boven? ahh...jag blir tokig! vill så gärna att mitt älskade barn ska få må bra snart...
    susieQ skrev 2010-04-01 18:19:20 följande:
    Sojasläktingen i sinlacen?
    Kombinationen mjölkallergi & sojaalelrgi är ganska vanlig kombination, mellan 30-50% av mjölkallergiska bebisar & småbarn utvecklar även allergi mot soja och en hel del av de med sojaallergi reagerar även på de olika baljväxtbaserade tillsatserna:
    E410 fruktkärnmjöl/johannesbrödsmjöl/carob (som det finns mycket av i sinlac)
    E412 guarkärnmjöl
    E413 drgant/tragakant
    E414 gummi arabicum/accaciagummi
    E417 tarakärnmjöl

Dessa finns som du ser ovan under flera olika beteckningar för samma sak och deklareras ibland med enbart e-nummer och ibland med någon av de andra beteckningarna för samma sak och de kan finnas i så gott som allting som på något sätt är processat.

Även soja kan dölja sig i en hel del produkter i form av mjöl (tex McD hamburgerbröd), hydrolyserat vegetabiliskt protein, sojaolja (texMcD ketchup för att nämna en sak som jag kommer på lite snabbt dsom det finns i), sojalecitin kan finnas i det mesta även om de flesta sojaallergiker klarar det när det ingår som delingrediens i färdiga produkter, men väldigt känsliga kan reagera ändå.

Jag tror i varje fall betydligt mer på att det är soja som är orsak till reaktion än majs, för det är betydligt mer ovanligt. Men även ägg skulle kunna vara troligt då kombinationen mjölk och ägg också är väldigt vanlig, liksom kombinationen mjölk, ägg & soja. Men ägg är inte fullt så dolt i olika produkter som soja och baljväxttillsatser är.
  • Miralicia
    Fåret Shaun skrev 2010-04-03 13:56:59 följande:
    Går soja över i bröstmjölk?
    I princip kan man säga att allt kan gå över, men sen varierar det mellan olika personer i vilken grad man släpper igenom och i vilken utsträckning som barnet reagerar på det som passerar över i bröstmjölken.
  • Miralicia
    Winglur skrev 2010-04-03 21:14:31 följande:
    Någon som  vet vilken grädde som är bäst att göra chokladmousse på?
    Vilken variant av chokladmousse tänker du på?

Ska man göra chokladpudding av pulver så säger jag kokosmjölk, men aningens mer pulver - mycket bättre än med havre-/risdryck.

Om du ska göra egen mousse från grunden (och kan ha med ägg) skulle jag nog antingen testa med Carlshamns luftig Visp alt en tillsatsfri kokosmjölk med hög kokoshalt (typ Santa Marias på 5 dl tetra) som man kyler så att den skiktar sig ordentligt och sen bara använder kokosen & häller bort vätskan.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar