• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

lightfish skrev 2010-02-22 10:24:31 följande:
    Har en 10 månaders med konstaterad mjölkprotein och äggallergi med eksem. Minidermen har vi skrotat här hemma...alldeles för tunn för vår del och särskilt nu när det är så kallt. Här kör vi Locobase på morgonen och sen Mildison på kväll vid eksem och ca 1 timme senare Locobase. Varför är det bara Miniderm om hon har eksem? Ingen Mildison? Eller Locaid? När vår W var som värst så var det Locaid morgon och kväll...(lite starkare än Mildison men man brukar börja med de mildare i grupp 1...)
    Våran Bvc tant har bara rekomenderat Miniderm. Vi har även provat mildison och märkte förbättring men då tyckte inte bvc vi skulle smörja henne mer med den eftersom den innehåller kortison...märklig tant!
    Locobase har jag aldrig hört talas om..Ska absolut testas =) Tack för tipset!
    För nu känns det inte ens lönt att smörja med Miniderm eftersom hon faktiskt bara blir värre med den!

Så eksembarn kan fortfarande ha kvar eksemen fast man har plockat bort det dem är allergiska mot ?! Vi har ju fortfarande inte fått någon diagnos på vår lilla men allt lutar åt att det är mjölkallergi!
    Tack för svar!
  • Tibell

Tack för era råd och tips. Då ska vi inte använda miniderm något mer utan byta ut mot Locobase och mildison!
    Smörjde hennes mage och rygg med miniderm idag på morgonen och nu är hon helt prickig..=(

Gick tillbaka och tittade på de kort jag tagit på utslagen innan vi började med mjölkfritt och Oj vilken skillnad. Sådär illa är det absolut inte längre. Trodde först alla utslag var tillbaka igen..fick som sagt ta tillbaka det när jag tog en titt på bilderna. Vad fort man glömmer!
    Så mjölkfritt har absolut hjälp massa mot hennes utslag!

Kavat skrev 2010-02-22 10:48:06 följande:
    Fortsätt lite med alteran, men tror ni det blir sämre så testa någon annan sort. OM de reagerar på den så brukar de bli bättre först (för intaget av mjölk minskar ju drastiskt) och sedan sämre igen, så håll lite koll och se hur det blir om ni smörjer med mildison och locobase.
    Okej. Vi kör med Altheran ett tag till och se om det blir bättre. Idag är hon inte alls lika gnällid och missnöjd längre så det kanske har vänt och bara var en helt vanligt utveckligsfas hon gick igenom!
  • Tibell

Oj jisses vad många olika salver det finns! vi får nog testa oss fram helt enkelt. Tack för alla tips!

• Tibell

Finns det tvål med mjölk i ??!! Hade inte en susning om att det fanns!

Vi försöker vara nogranna med att tvätta händerna när vi tex ska göra en flaska ersättning till henne eller smörja henne. Hennes pappa är dock inte lika nogrann eftersom har inte riktigt tror på att hon är allergisk. Han har flera gånger hållt/ätit tex choklad och sedan pussat henne eller givit henne nappen han precis hållt i. Så riktigt super noga är vi nog tyvärr inte!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-02-22 12:18:16 följande:
    Funderar lite. Är du helt ren när du smörjer in henne? Alltså nytvättade händer utan tvål med mjölk i?
    Nu måste jag fråga er här. Vi bytte tvål för drygt en vecka sedan ( samma stund som eksemem började komma tillbaka ) och nu ser jag att den heter palmolive milk and honey! Innehåller den mjölk då?! isåfall skulle ju det vara förklaringen!?
  • Tibell

Åhh. Snacka om att känna sig dum =( Och den tvättar jag hennes rumpa med ibland. Inte konstigt hon varit rödare! Jag tvättar händerna varje gång innan jag smörjer henne..med den tvålen då såklart!

Lyxigt vårdande med naturliga extrakt från mjölk och honung. Milk & Honey innehåller fuktighetsgivande ingredienser och skyddar huden mot uttorkning. De milda ingredienserna efterlämnar huden med en mjuk doft av mjölk och honung.

så står det om den om man googlar

• Tibell
    Kavat skrev 2010-02-22 17:59:39 följande:
    Men skönt att ni hittat orsaken!
    Ja ! Hade ju inte en tanke på att tvål innehåller mjölk..varför liksom?!
    Aja. Nu blir det till att slänga den och köpa en annan!
    Men som du säger är det skönt att ha hittat orsaken!
  • Tibell

Igår slängdes tvålen och idag ser hon redan bättre ut ! Skönt att de "bara" var den.

Nu ska vi snart börja med smakisar till lillhönan och vi tänkte börja med gröt. Hur har ni gjort med era småttingar ?! Har ni gjort egen eller har ni haft köpte gröt?!

• Tibell

Tack för er svar!
    Var på apoteket idag och beställde hem risgröt! Sen kommer jag kanske variera med egengjord när hon börjar äta lite mer!
    Passade även på att köpa locobase!

• Tibell
    Emmis87 skrev 2010-02-23 18:45:53 följande:
    Fick reda på idag att mitt barn är allergisk mot mjölk. Han har en massa utslag i ansiktet samt på kroppen. Tänkte bara höra om någon annans barn haft det och hur lång tid det tog från och med den fick mjölkfri mat utslagen försvann?
    Min dotter hade, precis som din son, både utslag i ansikte och på kroppen. Nu efter lite mer än 2 veckor med mjölkfritt är de nästan helt borta. Men vi har varit tvunga att smörja titt som tätt!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar