• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Min dotter äter Althera..och hon bajsar också grönt bajs! Förutom de gånger hon får i sig minimala mängder av mjölk av misstag...då blir det grönt diarré med gula fläckar/prickar i!

• Tibell

Kan man få eksem 1½-2 dagar efter man fått i sig något man inte tål?!

• Tibell

Hejsvejs!

Nu har stora tösen varit mjölkfri i 3 veckor. Har lagt in bilder i galleriet på hur hennes mage såg ut innan och efter vi tog bort mjölken
    Någon som ser någon skillnad ?!
    Vi har dock missat några gånger =( Dagis hade bland annat gett henne glass i förra veckan när de hade kalas. Hade glömt säga till att hon inte ska ha mjölkprodukter eftersom hon aldrig äter där.
    Men vi märker att hon mår mycket bättre. Är inte lika gnällig, hon äter bättre men framförallt större portioner, Kan nu äta yoggi ( har alltid väääägrat detta, klökts och spottat ut det så fort hon smakat ) och hon bajsar bättre. Fortfarande rätt sällan men rätt konsistens i allafall. Slipper vi kanske alla tårar och förtvivlan varje gång hon ska bajsa =) Nu säger hon själv att "mamma det gör inte ont att bajsa längre" Vilken fröjd för örat !!

• Tibell
    Amulett : Oj nu missförstod du mig. Hon äter inte vanlig yoggi, utan sojayoggi. Vi har inte så mycket som en endaste mjölkprodukt här hemma utan misstaget med glassen skedde på dagis. Och det var ju dumt utav mig att inte säga till om mjölkfritt där men eftersom hon endast går där 3 timmar om dagen äter hon inte middag där så jag har inte tänkt på att säga till.
    När vi ätit borta har vi tagit med egen mat till henne eller så ha de andra gjort mjölkfritt till henne
    Som sagt, vi har inga mjölkprodukter här hemma och har inte tänkt ta hem några än på lääänge!
  • Tibell
    EL I :  Anledningen till att vi provade mjölk igen var ju för att provocera. Man kan väl inte bara ta bort ett ämne utan att göra en provocering ?! Det skulle läkaren aldrig gå med på här.
    och aledningen till att jag frågade om ni ser någon skillnad på magen är för att jag tänkt använda dem som "bevis" när vi ska försöka få mjölkfri mat till dottern på dagis! Man måste som ni vet ha ett läkarintyg

Jag vet också att hon inte fixar mjölk. Jag är inte det minsta osäker.
    Men det känns som om jag blir missförståd i alla dessa forum jag är med i . Måste vara sättet jag skriver på!?
    Och jag har inte svårt att acceptera det. Man får helt enkelt lära sig leva efter det!!

Men ni har lärt mig att stå på mig och det kommer jag nog verkligen få göra i detta fallet =) Men skulle de börja krångla vänder vi oss till ett annat sjukhus. Där gick vi med stora dottern och fick hennes astma konstaterad medans de i den byn vi går till nu bara sa " det gör vi ingenting åt". Hon hade då hostat tills hon kräktes varje morgon/natt i 4 månader.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-04-30 14:02:42 följande:
    Jo visst måste ni provocera men eftersom ni märkte att hon blev SÅÅÅ mkt bättre så borde ni nog väntat i alla fall någon månad med att provocera. Känns inte som om hon ens hann bli riktigt bra innan ni provocerade. Nog mer så folk här känner. Att de liksom aldrig får vila. Jag har ju själv tänkt att "vi måste provocera för att se" i början när vi tog bort mjölken. Provocerade nästan varje eller varannan månad, men han fick ju aldrig vila sin mage då och då blir ju inte provoceringen riktigt riktig heller.Så låt henne vila i alla fall ett par månader från ALL mjölk nu och sedan testa att provocera.Jo jag tycker det syns stor skillnad på hennes mage både nu och förra gången ni tog bort mjölken!Ang hur du skriver så tror jag kanske att det är lite "rörigt" att man läser det på ett sätt och sen när man svarar och du svarar tillbaka så är det inte så som man uppfattat det.
    Jo vi skulle ( med facit i hand ) väntat innan vi provocerade men eftersom vi har läkartid nästa måndag ville jag ha det gjort eftersom jag vet att de vill ha gjort en provocering. Nu när vi gjort det tänker vi inte göra om det förens tidigast om 6 månader.

Ja jag har förstått att många missuppfattar mina inlägg och det hänger nog som du säger på att det blir lite rörigt. Men nu har vi inte provocerat något utan barnen på ett tag och tänker inte göra det igen! Mer än misstaget igår (se allergitråden ) men det var ju långt ifrån medveten. Bara en klantig morsa som än idag knappt kan se åt lillstumpan utan att fyllas med massa ångest =( Fy vad elak jag känner mig!
  • Tibell
    Amulett skrev 2010-04-30 14:39:39 följande:
    Älsklingen 87:En provokation måste man självklart göra. Ibland flera stycken, innan man verkligen kan säga att det är en reaktion. Dessutom finns ju alltid risken för oavsiktliga provokationer, precis som den du råkade ut för på dagis. Känn dig inte misslyckad utan lägg det på lärdomslistan: informera, informera, informera ... man blir lite hönsmamma på gott och ont. Men det MÅSTE man vara!Det jag reagerade på var att det lät som att du börjat ge henne mjölk (dvs Yoggi) på regelbunden basis igen. Men det var ju ett missförstånd, så då är ju allt lugnt. Det låter som att ni verkligen HAR bestämt er Det är tyvärr många som velar fram och tillbaka, och ofta på inrådan av läkare, testar var och varannan månad ... Såååå dumt om du frågar mig. Det skulle aldrig en vuxen gå med på att göra, men vi ska hålla på och utsätta våra barn för det enligt många läkare. Jag håller tummarna att ni snart får lugn och ro också så att ni alla kan få må bra en stund!!!Kram
    Innan vi uteslöt mjölk för stora tösen VÄGRADE hon allt som hade med mjölkprodukter, till och med glass. Vi har trugat och trugat, dagis likaså. men det ända hon gjorde var att klökas av yoggi och spottade ut mjölken när hon trodde ingen såg ( stackars liten )
    Antagligen har hon gjort så för att hon vetat om att hon får ont i magen!
    Men sojayoggin smaskar hon i sig med god aptit =)
    Ingen fara att du misstolkade, är jätte lätt att göra. Jag mitt dumnöt skrev ju inte heller att det var sojayoggi :)
    Tack för alla vänliga ord !!!
    Kram
  • Tibell

EL I : Hur går det fresten för sonen och havreprovoceringen ?!
    Och hur mår han nu utan vete ?!
    Kram tillbaka fresten =) Hoppas att läkaren nu "tror" på er och låter sonen vara. Så även han kan få en chans att må bättre!

• Tibell

Ni vars barn som har pollenallergi/känslighet. Hur tidigt upptäcktes detta ?!

Lilla tösen har haft en otäck hosta i drygt en vecka nu. Började som torrhosta men har nu övergått till slemhosta. Hon har ingen feber och är inte förkyld!
    De senaste dagarna har hon rosslat ordentligt till och från, låter ungefär som en kaffekokare!
    Dessutom piper hon i bröstet vid ansträgning.
    När hon är ute rinner näsan ( genomskinligt ) och igår vart hon väldigt röd runt ögonen när vi varit ute en stund och hon fick åla runt lite i gräset.
    Jag pratade med barnmottagningen idag men de kunde såklart inte göra något åt det. Och hon är ju pigg och glad i övrigt så det accepterade jag ju såklart.
    Men sen frågade jag vad hostan kunde bero på och hon svarade att det kunde vara reaktion på pollen. Men det känns som att hon är lite väl liten för att reagera på det ( hon är 6 månader )
    Några andra tips på hur man ska lindra hostan på en sådan liten ?!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-05-04 10:39:59 följande:
    Funderar lite på gräset. Ligger ju inte så långt från vete. Tror mig minnas att Blå Myrans dotter är känsligare för sädesslag när gräset växer?Hur som helst så låter det som något pollenrelaterat. Jag tycker nog du ska se till att få hjälp med vad du kan testa för allergimediciner mm om det fortsätter! Det finns ju mycket receptfritt på apoteket också, så kan man testa om det hjälper? Men vet inte hur det är med så små?!?
    Ja grästet funderar jag med lite på ( eftersom jag själv är allergisk mot gräs )
    För i dag när vi lämnade syrran på dagis satt hon ju i vagnen och då blev inte ögonen röda. Ska kolla nästa gång hon är på gräsmattan hur hon ser ut!
    Tycker så synd om min lilla skatt. Rosslar som en toka gör hon. Hjälper tillfälligt med ljummen dryck för att sedan övergå till rossel efter drygt 5 min. Fortsätter det såhär får jag nog ringa in igen. Hostan är dock bättre!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar