EL I skrev 2010-03-31 20:00:49 följande:
För det första så kan fullkorn göra antingen eller. Förstoppad eller diarré, mkt beroende på hur mkt man dricker i övrigt. Dricker man dåligt och äter mkt fullkorn så blir man oftast förstoppad. Sen om magen inte tål fullkorn (kan vara känslig mot för mkt fibrer också, fibrer ÄR inte bara bra ) så kan man antingen få diarré eller bli förstoppad.Vad jag lärt mig så behöver eg inte barn fullkornsvälling och barn ska vara rätt gamla (några år) innan man börjar med fullkorsprodukter pga att magen inte alltid klarar det.Sedan kanske det är bättre att provocera lite lugnare än att ge henne en hel flaska välling tre dagar i rad när hon varit utan så länge. OM hon nu är mjölkproteinallergisk (vilket det mesta tyder på ju) så kan man bli förstoppad av för mkt mjölk på en gång (enl sonens läkare) samt att det blir en väldigt kraftig reaktion för kroppen med så mkt "allergiämne" på en gång. Det bästa är att provocera med vanlig mjölk och bara några ml åt gången...Rätta mig om jag har fel någonTycker inte ni behöver provocera nåt mer på någon av era barn. De verkar ju ha väldigt tydliga symtom på mjölk så det känns bara mer taskigt än vad det ger nåt.
Okej. det med fullkorn visste jag inte! När stora dottern var liten fick vi inte ge henne fullkorn för bvc sköterskan då hon hade väldiga problem med diarrér ( kanske berodde på mjölken redan då?! )
Jag har alltid fått höra att fullkorn ger diarré..inte tvärtom!
Den vällingen hon har fått heter " mild fullkornsvälling från 12 månader " Så hon borde ju klara den tycker man ju!
Och vi har inte gett henne en hel flaska såklart =) Bytte ut 2 skoper bara! Annars vore det inte så konstigt!!
Nej vi ska inte provocera mer. Men eftersom jag ska till läkaren snart igen vill man ju vara förberedd och ha gjort en provocation. Annars är det de första de ber en göra. Lilla dottern kommer vi inte provocera förens om måååånga månader ( var ju drygt 2 månader sedan sista menade provoceringen )