• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Nu har stora dottern blivit provocerad med mjölk ( vanlig fullkornsvälling ) i 3 dagar. av dessa 3 nätter har hon vaknat på 2. Dessutom har hon inte bajsat på 3 dagar. Idag kom det äntligen och det var hårt som cement..stackars tös vad ont hon hade =( Och vad jag lärt mig sen innan brukar de inte bli förstoppade av fullkorn..tvärtom!
    Så nu har vi konstaterat att hon mår så mycket bättre på mindre mängder mjölk. Hon får fortfarande mat ibland som innehåller mjölk...dock små mängder!

• Tibell
    EL I skrev 2010-03-31 20:00:49 följande:
    För det första så kan fullkorn göra antingen eller. Förstoppad eller diarré, mkt beroende på hur mkt man dricker i övrigt. Dricker man dåligt och äter mkt fullkorn så blir man oftast förstoppad. Sen om magen inte tål fullkorn (kan vara känslig mot för mkt fibrer också, fibrer ÄR inte bara bra ) så kan man antingen få diarré eller bli förstoppad.Vad jag lärt mig så behöver eg inte barn fullkornsvälling och barn ska vara rätt gamla (några år) innan man börjar med fullkorsprodukter pga att magen inte alltid klarar det.Sedan  kanske det är bättre att provocera lite lugnare än att ge henne en hel flaska välling tre dagar i rad när hon varit utan så länge. OM hon nu är mjölkproteinallergisk (vilket det mesta tyder på ju) så kan man bli förstoppad av för mkt mjölk på en gång (enl sonens läkare) samt att  det blir en väldigt kraftig reaktion för kroppen med så mkt "allergiämne" på en gång. Det bästa är att provocera med vanlig mjölk och bara några ml åt gången...Rätta mig om jag har fel någonTycker inte ni behöver provocera nåt mer på någon av era barn. De verkar ju ha väldigt tydliga symtom på mjölk så det känns bara mer taskigt än vad det ger nåt.
    Okej. det med fullkorn visste jag inte! När stora dottern var liten fick vi inte ge henne fullkorn för bvc sköterskan då hon hade väldiga problem med diarrér ( kanske berodde på mjölken redan då?! )
    Jag har alltid fått höra att fullkorn ger diarré..inte tvärtom!
    Den vällingen hon har fått heter " mild fullkornsvälling från 12 månader " Så hon borde ju klara den tycker man ju!
    Och vi har inte gett henne en hel flaska såklart =) Bytte ut 2 skoper bara! Annars vore det inte så konstigt!!

Nej vi ska inte provocera mer. Men eftersom jag ska till läkaren snart igen vill man ju vara förberedd och ha gjort en provocation. Annars är det de första de ber en göra. Lilla dottern kommer vi inte provocera förens om måååånga månader ( var ju drygt 2 månader sedan sista menade provoceringen )
  • Tibell
    EL I skrev 2010-03-31 21:06:25 följande:
    ville inte låta elak det var absolut inte menat så.Jo fullkorn kan ge förstoppning om man inte dricker tillräckligt. så är det med all fiberrik mat. Ja men då vet ni ju nu o kan stå på er hos läkaren med henne. vår store son har fått majsvälling hela tiden o han slutaed med välling när han var 2 år o 10 månader. Han klarade inte fullkornsvällingen alls...
    Ingen fara =)

Hon dricker ju bra i övrigt! Hon har en vattenflaska hon brukar vandra omkring med!

Majsvälling klarar INTE stora dottern. Hon blir förstoppad direkt!

Vad gör ni välling på till era stora barn ?! Alltså mjölkfri
  • Tibell
    EL I skrev 2010-03-31 21:16:16 följande:
    eftersom lilla killen är veteallergisk så får han i nuläget bara  nutra som välling men han dricker nästan aldrig välling. kan vara kanske 1 gång i veckan.Innan fick han enagos välling.nä de flesta blir ju förstoppade av majsvälling men majsvälling är också väldigt "snällt" vilket betyder att det KAN funka ändå. Stora killen är alltid förstoppad men vi såg ingen skillnad med eller utan vällingen. nu äter han ju inte välling  alls o han är ändå förstoppad. kanske berodde på hennes mjölkallergi o inte vällingen??
    Ja vi funderar ju på de. De veckor hon fick mjölkfri välling samt inga rena mjölkprodukter ( kunde fortfarande finnas lite i maten ) bajsade hon varje dag. Det har inte hänt på hur länge som helst!
    Så hon mår helt klart bättre på mjölkfritt =)
    Men någonting i la märkte till var hur mycket hon kissade av mjölkfritt. Hon är ofta väldigt dålig på att kissa ( kunde kissa bara 3-4 ggr på en dag ) men då kissade hon flera gånger i timmen ibland. Vad kan det ha berott på?!

Det är så jobbigt att se sina barn vara förstoppade! Hade man kunnat ta hälften av deras smärta hade man gjort det utan att blinka!
  • Tibell

Fast hon kissade aldrig på sig. Utan kissade alltid i toaletten och kunde hålla sig om jag inte kunde hjälpa henne just nu! Och hon kissade MYCKET vid varje tillfälle också.
    Och det var ju under tiden hon fick mjölkfritt och bajsade varje dag kisseriet började ! Men det kanske bara var något knas... =)

• Tibell
    EL I skrev 2010-03-31 21:40:05 följande:
    om jag förstår  dig rätt så kissade hon mer o oftare när hon fick mjölkfritt o när hon INTE hade mjölkfritt så kissade hon väldigt lite o sällan?? eller har jag fel?alltså antingen är det bara en slump eller så beror det på att när hon INTE hade mjölkfritt så tryckte avföringen (då förstoppad) på blåsan och "snörpte" av urinen och därför behövde den vara väldigt full för att hon skulle känna att hon var kissnödig o få ut nåt.
    Ja precis..du förstår rätt =)

Och din teori låter ju som det skulle kunna stämma!
    Nu har vi gått tillbaka till mjölkfritt igen så det ska bli spännande att se om kisseriet kommer tillbaka. För det var bara den första veckan hon kissade så mycket. Så det var kanske bara en slump trots allt. Har sagt det förut och säger det igen. varför fick man ingen manual med sig hem från bb ;)
  • Tibell
    Lalalong : Usch stackars lilltösen =( Ser inge roligt ut alls. Precis sådär såg min tös ut innan hennes mjölkallergi konstaterades. Ser att du fått många bra tips. Dels om att byta ersättning men också att inte sluta tvärt med kortisonet.
    Våran dotter reagerar ju även via kontakt. Så hade vi mjölkrester kvar på händerna och smörjde henne såg ut hon sådär. Kanske ett tips?! Och kolla vilken tvål ni använde. Vi hade ju givetvis en med mjölk i och begrep inte alls varför alla eksemen kom tillbaka hela tiden!
    Och har ni märkt något samband med att eksemen blossar upp??! Eller ser hon ut så dygnet runt ?!
  • Tibell

Jag har för mig att många närinsämnen förstörs när man micrar ?! Eller är jag helt ute och seglar ?! Går det inte att micra vatten till ättemperatur och sedan blanda i pulvret ?!

• Tibell
    susieQ skrev 2010-04-16 10:05:02 följande:
    HejNutramigen och Nutramigen AA innehåller sojaolja, är det någon som vet om Profylac innehåller nån sojasläkting eller liknande?
    Profylac vet jag ingenting om men däremot är Altheran fri från både mjölk och sojaprotein!
  • Tibell

ELI : Tänk vilken tur ni kan ha om det beror på det ?! Hade jag varit som du hade jag väntat tills sonen är helt fri från symptom och sedan medvetet provocera med vete. På så sätt vet ni ju säkert om det är veteallergi eller inte!

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar