• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Fy vad dottern haft ont i magen ikväll. Hon har skrikigt och pruttat om vartannat. Gick inte att få henne lung på något sätt..inte ens med mat. Tillsist bajsade hon och blev betydligt lugnare !! Lillstumpan =( Tänk vad så lite kan göra med en känslig mage! Nu får vi vaka som hökar så inte storasyster gör samma misstag igen. Inte så lätt för en 2½ åring att förstå..hon ville ju bara bjuda med sig av det goda!!

• Tibell
    Kavat skrev 2010-02-15 21:14:45 följande:
    Ni får helt enkelt inte ge henne saker med mjölk i när ni inte kan vakta. De är försmå för att förstå. Vi bytte allt smör, leverpastej mm så att alla fick äta samma. Sen har vi haft annan mjölk, youhurt osv som inte sonen tålde, men lämnade aldrig sonen när det var mat framme som han inte tålde. Har dem heller inte placerade brevid varandra, då det är lätt hänt att glas välts och det rinner över halva bordet osv. Men nu ska ni absolut inte provocera igen!!!
    Jag och sambon pratade om precis detta nu ikväll. Att vi ska försöka byta ut så många produkter som vi kan ..just för att underlätta matlagningen så mycket som möjligt i framtiden! Och för att inga misstag ska kunna ske!
    Jag har sååå dåligt samvete och trodde inte i min vildaste fantasi att hon skulle bjuda syrran..framför allt inte på den korta studen =( Men nu lärde vi oss av denna läxan!
    ska ringa barn i morgon och berätta om dagen..utifall att det inte visas något på blodproven..för nu kan de bannemej inte neka oss!!

Nu sover stumpan gott! Läggningen var allt annat än rolig men hon somnade till slut. Nu märkte vi verkligen skillnad från när hon är helt mjölkfri. Då kan vi bara lägga ner henne i sängen utan några som helst protester..hon somnar bums! Nu hoppas vi bara att natten blir lugn för henne..stackarn =(
  • Tibell

Pratade med barnmottagningen idag och blev lite smått besviken! Jag berättade om gårdagen! sen berättade jag hur bra magen fungerat nu efter mjölkfritt..dvs att hon bajsar varje dag! Men som det lät på henne trodde de ändå inte det var mjölkallergi?! Hon sa att vi kommer kanske få altheran på recept en omgång till! Men sen då?! Ska vi behöva bekosta det själv då?! Eller är det dags att övergå till välling eller vad i hela fridens namn menar hon?!
    Vi bor som sagt i en liten håla och kunskapen om allergier verkar inte vara särskilt stor. Men tror de seriöst att vi ljuger?! Och att vi hellre ger en ersättning som kostar 210 kronor istället för 46 bara för att vi tycker det är skoj?! Håll nu tummarna för oss att blodproven visar på allergi..annars kommer det säkert bli kamp!!

• Tibell

Jag är så lycklig =) Sen vi började med mjölkfritt har dottern bajsat VARJE dag =) till och med 2 gånger de senaste dagarna! Vi svävar på rosa moln och tjoar av lycka varje gång det finns bajs i blöjan! Låter kanske helnkäppt men med tanke på hur förstoppad hon faktiskt var är detta helt underbart! Nu hoppas jag vi aldrig mer kommer behöva se henne ha ont när hon försöker bajsa ut världens hårdaste korv! Ni får ursäkta äckelpratet =)

tack snälla ni som stöttar men framför allt trott på mig !!!

• Tibell

Hejsvejs...jag igen!
    Dottern mår som sagt kanon nu utan mjölk! Men det är ändå en sak ni kanske kan hjälpa mig med. Utslagen har praktiskt taget försvunnit helt! Men nu ikväll blev de röda och torra igen..dock inte så ilsket som förut. Dessutom har hon varit gnällig och svårlagt idag. Men jag vet ju att hon inte fått i sig någon mjölk eftersom hon äter Althera! Jag förstår ingenting =( Är hon kanske bara i någon utvecklingsfas ?! Förklarar iofs inte de röda utslagen.
    Blir otroligt tacksam om någon av er har någon idé!

• Tibell
    Pokergirl skrev 2010-02-21 12:57:01 följande:
    Jag har en fundering runt Nutramigen. Dottern kräks helt kopiöst, hela tiden. Är det något ni andra upplevt? Finns det annan mjölkfri ersättning att byta till?
    Vi har Althera till våran tös. En rätt så ny produkt vad jag fattat det som!
  • Tibell

Känner mig lite kluven just nu. Dottern har varit mjölkfri i lite mer än 2 veckor nu. Vi märkte som ni vet en jätte stor skillnad bara efter några dagar. Hon började bajsa varje dag, hon somnade utan något gnäll och sov lugn och tryggt, hennes eksem blev något bättre och hon åt både lugnare och mer. Den senaste veckan har dock alla symptom börjar komma tillbaka. Hon är svårnattad och när hon väl somnat vaknar hon efter en kort stund och är ledsen igen. Hennes utslag blir bara torrare och torrare..trots att vi smörjar ( Kan ju iofs ha med vädret att göra ), hon äter jätte dåligt och de två senaste bajsblöjerna var något hårdare igen..fast hon bajsar fortfarande dagligen!!
    Så nu känns det som man helt plötsligt backar igen..vilket är oehört tungt. Vi var så glada över hur nöjd och belåten hon var.
    Vad har ni för ideér?! Har era barn betett sig likadant ?! Är hon kanske inte ens allergisk och alla förbättringar var bara av en ren slump?! Eller är hon bara i en helt vanlig utveckligsfas ?! Vet att det är jätte svårt för er att svara på men tänkte att det kanske var någon som har en idé. Känner mig så ledsen över detta bara =(
    Tack på förhand..ni är toppen!!

• Tibell

Nä 2 veckor är ju faktiskt inte så mycket =) Men man blir lätt lite knäpp eftersom det fortfarande inte är någon som tror mig! Jag hoppas och ber att proverna visar nått nu i veckan..så slipper jag känna mig som en hypokondriker! Det är lätt att själv börja misstro när alla andra gör det. Hittar andra anledningar till hennes besvär! Antar att det är för att man inte vill att det ska vara någon allergi!

Nu i kväll har hon varit såååå ledsen och svårnattad. Men vi har nog listat ut problemet..Utveckligsfas. Gick in och läste vad det innebar och det stämmer precis in på vår lilla tös. För ont i magen är det inte ! Skönt...då håller vi bara tummarna att det snart vänder så hon kan börja äta bra igen!

• Tibell
    Pokergirl skrev 2010-02-21 22:42:04 följande:
    Kan man få Althera på rekvisition?
    Ja det tror jag absolut om hon är konstaterad mjölkallergiker!
    Vi är mitt uppe i en utredning med dottern men fick ändå 6 burkar på recept!

Sen tror jag även det finns en ersättning som heter Profylac. Men är inte helt hundra!
  • Tibell
    Amulett skrev 2010-02-22 08:37:09 följande:
    Nutramigen (Nutra) och Profylac har hittills varit de vanligaste valen för läkarna/dietisterna att skriva ut. Sedan finns Atlhera, Peptijunior och några till också. Man kan tåla en av dem, men inte en annan, så det är helt klart värt att be att få testa någon av de andra om man känner att den man har inte fungerar.
    Just nu börjar vi fundera på om dottern kanske faktiskt reagerar på Altheran! Hon är som jag skrivit förut väldigt gnällig och missnöjd mer eller mindre hela tiden. Sen tror vi det kanske också kan bero på att hon är i en utvecklingsfas! Men vi tycker hennes avföring är hårdare igen! Sen blir utslagen värre och värre för varje dag!
    Men ni som har eksem barn ! Fungerar miniderm på dem ?! Vi har smörjt dottern med den nu i några dagar och hon blir som sagt bara värre och värre!
    Som ni märker velar vi lite fram och tillbaka hur vi ska göra! Vi har 4½ burk med Althera kvar hemma och som det ser ut nu använder vi slut på dem men har det inte blivit någon förbättring på varje sig eksemen eller missnöjdheten kanske vi testar en annan ersättning. Eller hur hade ni gjort?!
    Kan man bli bra av en sorts ersättning för att sedan bli sämre av den igen?!
    Varför fick man ingen handbok i föräldraskap med sig från förlossningen ;)
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar