• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Lalalong skrev 2010-04-01 15:10:42 följande:
    Håller på att bli tokig och tycker inte jag får någon hjälp direkt! Alva har ätit Nutramigen sen en månad tillbaka ungefär. Blev mycket bättre snabbt, men aldrig helt bra. Det sista som hängde i riktigt ordentligt var eksemen. Fick någon lite starkare kortisonsalva att smörja henne med. Eksemen försvann på 3 dagar. Slutade smörja, efter 2 dagar kom de tillbaka! Smörjde igen i 3 dagar och nu efter 3 dagar är eksemen tillbaka. Sen 1,5 vecka tillbaka bajsar hon vatten igen. Det är som att byta kissblöja, men det är bajsgult och luktar bajs. Det är emellanåt slemmigt också. Hennes allmäntillstånd är att hon är ett ganska gnälligt och missnöjt barn. Sover mycket, men inte så djupt. Har försökt få gehör hos BVC, men de menar att det finns ju inget mer att göra än att ge henne mjölkfritt. Det finns inget annat att ta bort i detta läge eftersom hon får ju ersättning och inget annat. Hon har tagit sig bra alltid, jag tror det är mest det de går på. Idag var vi på kontroll. 2,5 månad är hon nu. Hade vuxit 0 cm (är 55 lång) och gått upp 90 gram (Väger 4290 g) på drygt 2 veckor. BVC sköterskan sa samma igen, det finns ju inte mycket att göra, mer än att väga henne igen efter helgen. Så jag ska väga henne på tisdag. Visst, barn växer ju olika och det är klart att hon kanske är på en liten platå nu, men det känns inte bra!! Har försökt gå om BVC och ringer till barnmottagningen på sjukhuset direkt för att få råd, men det går inte att komma fram Nog många som vill komma åt dem så här innan långhelg. Jag vet inte vad jag vill ha sagt med att skriva här heller... är bara så frustrerad... Vill att mitt barn ska må bra!
    Har ni testat Profylac eller Neocate?
    Det låter onekligen som att det är något mer. Funderar även på äggallergi? Äter ni mycket ägg, det brukar ju bli mer till påsk. Man kan reagera luftburet på ägg, bara en tanke, även om det kanske är troligast att hon inte tål Nutramigen.
    Nutra är som jag tror du reedan vet mjölkfritt, men det är gjort av mjölk. Så att det finns bebisar som är jätte känsliga mot mjölk reagerar på det.
    Testa Profylac är mitt råd och funkar inte det heller så är det Neocate som gäller. Egentligen kanske Neocate direkt, men de brukar tyvärr inte vilja skriva ut det om man inte har testat två olika mjölkersättningar gjorda av både vassle och kasein. Och i ert fall verkar de ju inte vilja hjälpa alls... Eller är det okunnighet från deras sida? Stå på dig! Köp en burk och se hur det går?
  • Kavat
    Suri skrev 2010-04-07 18:50:08 följande:
    Är det någon som vet något om mjölkallergi och feber? Jag började ge min ettåring mjölk lite försiktigt när han var ett år (vi har båda varit helt mjölkfria sedan han var ett halvår). Han fick ingen reaktion så vi har fortsatt. Nu efter 6 månader börjar jag fundera lite på hans återkommande febertoppar. Han har hög feber (40) ca varannan-var tredje vecka som varar 5-10 timmar. Nu när vi var på BVC idag så har han inte gått upp något alls i vikt. Han ligger kvar på samma vikt som han hade när han var 10 månader. Han är 18 mån (han har inte ökat i vikt på 8 månader... ) . Han har vuxit på längden, men är en liten klen sticka. Han har nästan alltid löst/kletigt bajs. Aldrig "korvar"... På vår barnläkares hemsida står att mjölkallergi kan ge återkommande feber (På BVC sa de att det absolut INTE är allergi, så jag behöver inte oroa mig) Men hur kan det ge feber? Någon som vet? I alla fall så får han återigen helt mjölkfri kost nu (oavsett vad de säger på BVC) jag känner mig som en puckomorsa som gett honom mjölk... Han testade positivt på ett pricktest när han var 7 månader.
    Ingen erfarenhet men har hört om barn som får feber av sin allergi.  Har han dessutom stannat i vikt och är kass i magen så tycker jag det låter helt rätt att testa att utesluta och sedan provocera och se om det gör någon skillnad.
  • Kavat
    susieQ skrev 2010-04-07 20:34:18 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Det har på många sätt varit en väldigt konstig dag... Var ju som sagt på VC på morgonen,fick Nutramigen utskrivet som jag omedelbart testade och dom om min förvåning när grabben åt 50 ml! Var så glad och kände att nu är vi på gång. 5 minuter senare så börjar det blossa upp röda utslag på honom, precis som det gjorde när vi provocerade med mjölk... I alla fall så var vi på barnkliniken på eftermiddagen och tog prover. De testar för mjölk + 5 andra födoämnen, vilka vet jag inte då sköterskan inte kunde se det på sin dator. Hon var dock väldigt bra att prata med och sa det att det är ganska ovanligt att mjölk visar sig på blodprovet och att uteslutning och provokation som vi gjort borde räcka för diagnos. Men som hon sa, det är ändå bra att proverna tas och sen så testar vi ju för lite andra grejor också. Så kom vi hem, och jag blandar till lite mer Nutramigen. Lilleman äter ca 50 ml även denna gång och det känns så bra att han verkar acceptera smaken. Håller koll på honom sen, och jajjemänn. efter 5 minuter så kommer det utslag igen. Mannen fick kolla så att jag var säker på att jag inte inbillar mig, men han såg dem också... Så, jag vet inte, men jag tolkar det som att han reagerar på mjölkproteinet som finns kvar i Nutramigenen. Vad sjutton ska jag göra nu? Vem ringer man? Jag känner att det börjar bli dags att träffa någon som kan det här med allergier...
    Finns det ingen barnallergimottagning eller allergimottagning som du kan vända dig till? Har inte barnkliniken någon som kan något om allergier?

Jag skulle också testat Profylac och funkar inte den heller så är det Neocate som bör funka. Men de brukar vilja att man ska testa både Nutra och Profylac innan de skriver ut Neocate då den är dyrare.
  • Kavat
    susieQ skrev 2010-04-08 15:42:26 följande:
    Ursäkta mitt tjat, men jag måste fråga. Vid mjölkallergi, får barnet alltid nässelutslag då eller kan de reagera med annan typ av utslag eller hudrodnader? Min bvc-sköterska har nämligen fått bevittna en reaktion hos olof idag, men eftersom utslagen inte var nässelutslag så vill hon inte tro att det är mjölk han reagerar på... Vad säger ni?
    Nej, de behöver inte alls få typiska nässelutslag vid mjölkallergi  precis som Amulett skriver. Mina barn hade vad BVC kallade hormonplitor..

Också nyfiken hur han reagerade och på vad.
  • Kavat
    lemco skrev 2010-04-11 11:09:53 följande:
    några tips på nån annan god välling? det han lever på nu är sin sinlac gröt, och på kvällen får han rismjölk med sinlack pulver i... min son är 16 mån, men äter tyvärr ingen mat än, han kräks el får kväljningar och det e helt omöjligt att svälja... har provat hipps från 6 mån, men dom tycker han e äckliga, så dom kräks bara upp. någon som vet något om reflux? han har haft problem med kräkningar sen dag 1... kaskadkräkningar första 6-7 mån, sen bättre... Jag tror att han har trångt i strupen, men vet ej hur man tar reda på det? någon som har erfarenhet av det, el som vet lite mer om symtom mm? så vad han klarar av e: sinlacgröt(mkt lös) frukpure risdryck med sinlacpulver juice inte så näringsrikt för en 16 mån, vad kan man göra?
    lemco skrev 2010-04-11 11:00:29 följande:
    Min son har kronisk astma,kronisk förstoppning... Får pulmicort och airomir för sin astma, och movicol junior för förstoppningen. Samt att han är mjölkallergisk. Hans medicin mot sin astma funkar ok så länge han inte bli förskyld, då brukar vi få åka till akuten och inhalera... äter vanligtvis enago, men den e ju slut överallt...nån som vet om den finns någonstans i stockholm? el nån som har ett pkt över?
    Hej!
    Jag tycker också att du ska se till att få det undersökt om han har reflux så ni kan få rätt hjälp. Barnmottagning om det finns kan se till att ni hittar rätt (eller BVC då, men det brukar tyvärr ta lite onödig lång tid är mina erfarenheter...)

Angående förstoppningen och refluxen så kan det även bero på allergi. Är man mjölkproteinallergisk så är det rätt vanligt (30-50%) att man har/får sojaallergi. Och då är det vanligt att man reagerar på fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl mm som är sojasläktingar. Sinlac innehåller fruktkärnmjöl så det finns en risk att det är den han blir förstoppad av?
    Och Enago innehåller havre och vete som även det kan ge förstoppning i stora mängder eller om man är allergisk.
    Symptomen på allergi är ju ofta förstoppning och kräks gör ofta barn som är förstoppade eller om de även har en oupptäckt allergi.
    Sen verkar det väldigt vanligt att allt hänger ihop, det finns självklart allergiska barn som ÄVEN har reflux.

Så om nu ändå vällingen är slut så hade jag nog försökt att testa lite "renare" vällingar för att se om det blir bättre. Dock tar ju förstoppning och magproblem ofta ett par månader innan man ser resultat... Min son slutade kräkas först 2 månader efter vi tagit bort allt han inte tålde.

Har ni någon modersmjölkersättning utskriven som Profylac t.ex (kan vara lite lösande). Nutramigen kan däremot vara förstoppande. Om inte, vänd er till barnmottagningen och kräv att få Profylac t.ex.

För i så fall så är det ju enkelt att göra egen välling, kolla i trådstarten. Vi gjorde av Carlshamns risdryck, majsmjöl, olja, Profylac och mixad banan (banan för att sonen skulle äta, blir sötare).
  • Kavat
    lemco skrev 2010-04-11 20:25:18 följande:
    Hej! Kom nyss hem från akuten... han smakade pyttelite äggvita hemma hos sin mormor, inte bra, kräkes o kräkes o kräktes...usch... har endast fått behålla 120 ml på hela dagen... Fick althera utskrivet, nutramigen vägrar han. Bra tips det där med risdryck, då kan jag ju blanda i altheran!? Vi har en lååååååång sjukhus historia bakom oss.... många besök o utredningar, bla har dom gjort en tarmbiopsi när han var 4 mån gammal, för att utesluta hirschprung. Han är förstoppad vad han än får i sig, men tack o lov för movicol!
    Usch då, stackarn..

Japp, Altheran kan du blanda i risdryck!  Profylac och Althera är gjort på kasein som är lite lösande. Hoppas det funkar! Det finns ju även barn som inte tål dem pga mjölkproteinet och då får de äta Neocate. Kan vara bra att känna till.

Låter som ni haft en jobbig tid. Men om han nu både är allergisk mot mjölk och ägg, så är ju risken att det är fler saker han är allergisk mot också. Ägg KAN man reagera luftburet på, kan vara bra att känna till.
    Min son är allergisk mot mjölk, ägg, soja och sojasläktingarna, vete, havre, råg, korn... Så han blev ju aldrig bättre även om vi fick bort vissa saker av det han inte tålde så var han ju aldrig bra förän vi fick bort allt. Så det är mycket lurigt med allergier!

Hoppas han kryar på sig snabbt nu!
  • Kavat
    JohannaL skrev 2010-04-11 19:53:28 följande:
    fick pepticate för att blanda välling med, men tjejens mage har pajat ihop igen av den, är dt evanligt tro? eler kan det finnas nått där hon reagerar på också? hoppas på svar
    Samma med det. Basen är ju mjölk, så visst kan en mjölkproteinallergiker reagera på den. Man brukar få testa 2 sorter (en gjord på vassle en på kasein) innan de skriver ut Neocate, som är helt fri från mjölkprotein. Så ring läkaren och hör hur ni ska göra.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-04-11 20:34:37 följande:
    Tvärt om, nutra är kasein medan Profylac & Althera är vasslebaserade
    Blääää. Jag slant!
  • Kavat
    Thindran skrev 2010-04-14 14:39:30 följande:
    Tänk, här är en tråd med en massa bra info... Har en son på 5 mån som reagerar när jag ätit mjölkprotein. Jag vet att en del barn blir väldigt dåliga, men han får ont i magen, blir gnällig och så kan han få hudutslag, men inte i mängder. Pricktestet visade inget, ska få göra en nytt i maj... Har helammat fram tills nu i dagarna då vi börjat med smakportioner och sinlacgröt... Jag undrar, kan han vara mjölkproteinallergiker utan att bli jättedålig? Sista budet är att han är överkänslig... vad nu det betyder... Han hade kolik fram till 3,5 mån ålder, den har nu släppt men han kan vara ordentligt missnöjd emellanåt iaf... Jag evt itne vad jag ska tro faktiskt, jag fortsätter äta mproteinfrikost för att han verkar må bättre av det, undviker ägg också... Men är han allergiker? Kanske någon som vill dela med sig av kloka ord?
    Tja, alla säger olika. Vissa läkare anser om de inte visar på RAST och prick så är de bara överkänsliga. Men då är min son "bara" överkänslig mot vete och havre och han spyr, får magont, får eksem, kan inte sova, orolig och han reagerar även enbart om man tar i honom och har tagit i t.ex en vanlig smörgås innan. Så jag anser inte att han bara är lite överkänslig...

Oavsett "diagnos" så verkar alla tycka att överkänslig, ja då kan man äta litegrann, här hade det blivit katastrof om han får i sig minsta lilla.

Råden är olika från olika läkare. Vissa anser att man ska ge den mängd av det som de inte tål upp till att de INTE reagera. Men det är supersvårt att avgöra på små barn/bebisar. Så det där är väl lite upp till var och en vad man tycker det är värt att barnen ska få utstå och att hitta gränsen där de är symtomfria.
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar