Mjölkallergitråden - bebisar
Lalalong skrev 2010-04-01 15:10:42 följande:
Håller på att bli tokig och tycker inte jag får någon hjälp direkt! Alva har ätit Nutramigen sen en månad tillbaka ungefär. Blev mycket bättre snabbt, men aldrig helt bra. Det sista som hängde i riktigt ordentligt var eksemen. Fick någon lite starkare kortisonsalva att smörja henne med. Eksemen försvann på 3 dagar. Slutade smörja, efter 2 dagar kom de tillbaka! Smörjde igen i 3 dagar och nu efter 3 dagar är eksemen tillbaka. Sen 1,5 vecka tillbaka bajsar hon vatten igen. Det är som att byta kissblöja, men det är bajsgult och luktar bajs. Det är emellanåt slemmigt också. Hennes allmäntillstånd är att hon är ett ganska gnälligt och missnöjt barn. Sover mycket, men inte så djupt. Har försökt få gehör hos BVC, men de menar att det finns ju inget mer att göra än att ge henne mjölkfritt. Det finns inget annat att ta bort i detta läge eftersom hon får ju ersättning och inget annat. Hon har tagit sig bra alltid, jag tror det är mest det de går på. Idag var vi på kontroll. 2,5 månad är hon nu. Hade vuxit 0 cm (är 55 lång) och gått upp 90 gram (Väger 4290 g) på drygt 2 veckor. BVC sköterskan sa samma igen, det finns ju inte mycket att göra, mer än att väga henne igen efter helgen. Så jag ska väga henne på tisdag. Visst, barn växer ju olika och det är klart att hon kanske är på en liten platå nu, men det känns inte bra!! Har försökt gå om BVC och ringer till barnmottagningen på sjukhuset direkt för att få råd, men det går inte att komma fram Nog många som vill komma åt dem så här innan långhelg. Jag vet inte vad jag vill ha sagt med att skriva här heller... är bara så frustrerad... Vill att mitt barn ska må bra!Det låter onekligen som att det är något mer. Funderar även på äggallergi? Äter ni mycket ägg, det brukar ju bli mer till påsk. Man kan reagera luftburet på ägg, bara en tanke, även om det kanske är troligast att hon inte tål Nutramigen.
Nutra är som jag tror du reedan vet mjölkfritt, men det är gjort av mjölk. Så att det finns bebisar som är jätte känsliga mot mjölk reagerar på det.
Testa Profylac är mitt råd och funkar inte det heller så är det Neocate som gäller. Egentligen kanske Neocate direkt, men de brukar tyvärr inte vilja skriva ut det om man inte har testat två olika mjölkersättningar gjorda av både vassle och kasein. Och i ert fall verkar de ju inte vilja hjälpa alls...
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-frown.gif)