• Amulett

Mjölkallergitråden - bebisar

mimpen skrev 2010-04-29 16:10:07 följande:
    Tack för länken! Vi smörjer med miniderm, två gånger per dag på armen. Kinder, huvud och det jag kommer åt av halsen smörjs fler gånger, kanske fyra gånger per dag.Men jag vet inte, det är kanske "okej" att ha lite eksem utan att det beror på något? Det "lilla" han har kvar nu alltså. Det jättemycket han hade före jag tog bort mjölken kändes inte som normalt dock. Och nu verkar han inte besvärad, så då kanske man ska nöja sig så här tills vidare.Men jag är lite fundersam på det där med soja. Men jag kanske kan äta det i måttlig mängd, emellertid kommer vi inte att ge honom något med soja i nu när han börjar äta själv. *funderar vidare*Det får nog bli ett nytt lapptest nu i alla fall. Vore kanske inte helt dumt att ha det gjort inför läkarbesöket nästa vecka.
    Jag höll mig helt från soja själv, dock inte från sojasläktingar. Motiverade det med att risken för sojaallergi är ganska stor vid mjölkallergi - och om han blev allergisk av att jag åt mjölkprodukter så skulle han ju lika gärna kunna bli det mot soja också ...
    Om du vet med dig att du äter sojaprodukter så skulle jag ta bort dem i någon vecka för att se vad som händer.

Sedan så kan de ju ha torr hud utan att vara allergiska. Dottern har till och från haft väldigt torr hud med fula röda utslag. Jag har misstänkt att hon har reagerat på såväl ägg som fisk via mig. Men jag tog bort det och när hon blev bättre i hyn och jag testade att äta + att hon själv äter fisk nu så märker jag ingenting. Det var några veckor när jag fick smörja, smörja, smörja med Locobase Repair och Miniderm. Jag smorde så fort jag bytte blöja. Ibland med båda krämerna samtidigt, ibland varannan gång med resp kräm. Nu är hon superfin i hyn.
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-04-30 12:03:03 följande:
    Hejsvejs!Nu har stora tösen varit mjölkfri i 3 veckor. Har lagt in bilder i galleriet på hur hennes mage såg ut innan och efter vi tog bort mjölkenNågon som ser någon skillnad ?!Vi har dock missat några gånger =( Dagis hade bland annat gett henne glass i förra veckan när de hade kalas. Hade glömt säga till att hon inte ska ha mjölkprodukter eftersom hon aldrig äter där.Men vi märker att hon mår mycket bättre. Är inte lika gnällig, hon äter bättre men framförallt större portioner, Kan nu äta yoggi ( har alltid väääägrat detta, klökts och spottat ut det så fort hon smakat ) och hon bajsar bättre. Fortfarande rätt sällan men rätt konsistens i allafall. Slipper vi kanske alla tårar och förtvivlan varje gång hon ska bajsa =) Nu säger hon själv att "mamma det gör inte ont att bajsa längre" Vilken fröjd för örat !!
    Alltså ... jag förstår inte. Du skriver att din stora tjej är mjölkfri, men hon äter Yoggi!?!?
    Om du tycker att hon mår bättre på mjölkfritt, men klarar lite nån gång ibland - undvik allt! Så har ni marginaler för missar på dagis eller hos släktingar. Dessutom ger det dig mycket större styrka att stå emot tvivlande släktingar och vänner. Nu ÄR det så här, kan du säga. Slut på diskussionen, helt enkelt.

Sedan spelar det väl ingen större roll om magen är lite mindre, så att säga. Du märker och känner att båda barnen mår bättre. Känn dig trygg i det. LITA PÅ DIG SJÄLV! Sluta hålla på att mixtra med lite här och lite där.

Ge er familj lite lugn och ro. Bestäm er för att ni har dessa allergier och löp linan ut. Nej, det är inte kul att ha allergier. Men det är inte hopplöst och det är inte omöjligt. Det handlar om att våga acceptera att det är så här ni har det just nu, och det känns som att du ändå inte riktigt vill/vågar göra det?
    Håll barnen ifrån det ni vet/misstänker att de inte tål. Låt det gå 6-12 månader och njut av att ha lugna och glada barn. Sedan kan du testa på nytt om du vill. De tar inte skada av att vara utan mjölkprotein så länge du ser till att de får i sig kalken på annat sätt (Solhavre, ersättning, kalktabletter (mortalade eller hela) eller kalkpulver).

För oss var det bara mjölken som spökade, och när vi väl bestämt oss för att det hos oss var strikt mjölkfritt som gällde, så ramlade en sten bort ur magen. Det var så mycket enklare. Visst - svärmor muttrade varje gång hon var på besök att hon saknade mjölk i kaffet, och det var en stor grej varje gång vi var hos dem att hon hade fixat mjölkfria köttbullar. Men det är bara att låta det rinna av. Det viktiga för oss var att vara konsekventa. Frukostyoghurt till maken fick finnas i huset, med "stränga tvättkrav", och i övrigt inget alls som innehåller mjölkprotein.
    Enormt skönt för oss, sedan fick släkt och vänner muttra bäst de ville (även om jag tror att de flesta ändå accepterade utan några större protester).
  • Amulett
    Tibell skrev 2010-04-30 13:22:12 följande:
    Amulett : Oj nu missförstod du mig. Hon äter inte vanlig yoggi, utan sojayoggi. Vi har inte så mycket som en endaste mjölkprodukt här hemma utan misstaget med glassen skedde på dagis. Och det var ju dumt utav mig att inte säga till om mjölkfritt där men eftersom hon endast går där 3 timmar om dagen äter hon inte middag där så jag har inte tänkt på att säga till.När vi ätit borta har vi tagit med egen mat till henne eller så ha de andra gjort mjölkfritt till henneSom sagt, vi har inga mjölkprodukter här hemma och har inte tänkt ta hem några än på lääänge!
    Ja, då missförstod jag dig totalt. Sorry. Menar du alltså att hon fått kväljningar av sojayoghurten förut, eller var det vanlig yoghurt hon fick det av?
  • Amulett
    Amulett skrev 2010-04-30 14:33:06 följande:
    Ja, då missförstod jag dig totalt. Sorry. Menar du alltså att hon fått kväljningar av sojayoghurten förut, eller var det vanlig yoghurt hon fick det av?
    Älsklingen 87:
    En provokation måste man självklart göra. Ibland flera stycken, innan man verkligen kan säga att det är en reaktion. Dessutom finns ju alltid risken för oavsiktliga provokationer, precis som den du råkade ut för på dagis. Känn dig inte misslyckad utan lägg det på lärdomslistan: informera, informera, informera ... man blir lite hönsmamma på gott och ont. Men det MÅSTE man vara!

Det jag reagerade på var att det lät som att du börjat ge henne mjölk (dvs Yoggi) på regelbunden basis igen. Men det var ju ett missförstånd, så då är ju allt lugnt. Det låter som att ni verkligen HAR bestämt er Det är tyvärr många som velar fram och tillbaka, och ofta på inrådan av läkare, testar var och varannan månad ... Såååå dumt om du frågar mig. Det skulle aldrig en vuxen gå med på att göra, men vi ska hålla på och utsätta våra barn för det enligt många läkare.

Jag håller tummarna att ni snart får lugn och ro också så att ni alla kan få må bra en stund!!!
    Kram
  • Amulett
    Miniigirl skrev 2010-05-01 07:39:50 följande:
    Måste fråga...när ni börjat med mjölkfritt, har era barns bajs blivit alldeles knallgult då? Tycker det ser så konstigt ut:P måste bara fråga om det är i sin ordning lixom:D
    Ammar du? Ett helammat barn som mår bra har ju väldigt gult bajs, det är väl därför de beskriver det som senap ... Såg det dock "aldrig" hos sonen, däremot hos dottern. Hennes bajs var gult och luktade väldigt lite för det mesta medan hon helammades. Färgen på sonens bajs varierade kraftigt och så luktade det ganska ofta starkt surt - men så hade han en oupptäckt mjölkallergi också.
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-05-05 10:51:22 följande:
    Ja, mår hon så dåligt så ska ni givetvis inte ge! Det finns en risk att hon är allergisk mot havre och/eller vete och då kan man reagera så. Sinlac innehåller sojasläkting och sojaallergi är en vanlig allergi bland de som inte tål mjölkprotein (30-50%) och har hon då även äggallergi så är väl risken lite större att hon ska vara allergiskt mot något mer. Min son är allergisk  mot mjölk, ägg, soja, vete, havre, råg och korn och han tålde inte Sinlac eller Enago.Men fibrer som i Enago kanske är för mycket för hennes mage, så det måste alltså inte vara en allergi, men att det är det som gör henne förstoppad och spyr.Kan du inte försöka ge Sempers nya risgröt (om den kommit ut i affärerna än?) eller göra egen gröt ett tag och berika med Nutramigen så att ni får henne symtomsfri igen. För att därefter försöka lura ut vad hon reagerar på.Egentligen ska ni ju inte behöva ge lactulos, om magen fått läka (kan ta ett par månader) och hon mår bra. Men givetvis ska ni ge så länge hon är förstoppad!!! Glöm inte extra olja och fett i maten, även gröt, 1 tsk. 1 msk per dl.Sedan får man provocera med en sak i taget, alltså t.ex havregryn och då gärna sk. ren havre som brukar finnas på glutenfritt och då bara ge pytte lite (1/2 krm) och gärna "kokt" i annan mat t.ex och så öka sakta och testa detta i några veckor och sen om man ser att det funkar fullt ut så kan du testa  t.ex lite vetemjöl och göra på samma sätt. Det är noga att man inte testar fler saker under tiden!
    Tycker det är svårt det här med Lactulos. Har hittills vägrat ge dottern det eftersom jag tycker att det vore bra om hon kan sköta magen ändå. Så hon äter päronpuréer och katrinplommonpuréer i första hand (och så olja i allt). Går hyfsat, även om det blir stopp ibland (tempar ibland och har gett Resulax några gånger), men det kan ta veckor mellan gångerna som tur är. Men när jag pratade med barnmottagningen om det så slog sköterskan fast att det var såååå vanligt med förstoppade barn. Lät på henne som om var och varannan unge (allergisk och icke-allergisk) käkade lactulos i åtminstone några månader under bebisåren {#lang_emotions_surprised}
    Men instinktivt känns det ju som att något är galet när man måste ge något sådant för att hålla magen i trim. Men det kanske är jag som är övernojjig!?
  • Amulett
    Kavat skrev 2010-05-05 11:13:10 följande:
    Men mår de dåligt så är det ju bättre att hjälpa till ett tag så de får må bra! Men att ge jämt hela tiden, då hade jag nog börjat kolla efter orsaker..
    Men min ständiga fundering är: hur dålig är man när man mår oftast mår bra på katrinplommon och päron, men blir förstoppad utan. Normalt? Eller någon bakomliggande orsak?
    Jag har velat och velat fram och tillbaka, men har nu bestämt mig för att jag kör på med frukterna ytterligare en sväng. Hon har varit bra i avföringen i en vecka nu, har spec-BVC i mitten av maj, så jag fortsätter så här till det tar stopp så att säga. Sedan måste jag nog testa Lactulos i alla fall. Men det känns som att om det var något i vardagen hon var allergisk mot så borde hon vara hård hela tiden? Dessutom har hon äntligen börjat röra på sig lite mer - långt ifrån sugen på att krypa men en liten rumphasare börjar hon bli. Förhoppningsvis gör det att tarmarna kan hålla igång lite bättre också.

Är iaf väldigt skönt att veta att hon var så här hård även när hon var helt mjölkfri, så det är åtminstone inte det som spökar längre.

Hon får förövrigt torra, röda, runda fläckar då och då. Hör äggklockan varna Men har inte lyckats se någon koppling till just ägg. Så nu väntar jag och ser.
  • Amulett
    lillälva skrev 2010-05-06 09:34:47 följande:
    Hej!Lånar tråden för en fråga, känns som om jag kan få bättre svar här än från sjukvården...Har en son på två veckor, som redan vid en veckas ålder fick blodiga avföringar, både spots och slemmiga trådar med blod. Då det var ganska mycket, blev det akuten i några omgångar, men de har ej kunnat diagnosticera honom utan kör med någon sorts uteslutningsmetod. De tror nu att han är allergisk mot mjölkprotein. Jag har således uteslutit detta ur min mat nu, samt får han nutramigen som ersättning ibland när mjölken tryter. Jag funderar på om man verkligen kan visa allergisymtom mot detta i så tidig ålder? BVC-sjuksköterskan var väldigt skeptisk, och det gör mig orolig att det är ngt annat fel, som de missar nu. På tisdag ska vi göra pricktest för att se om det är mjölken som är problemet. Dock funderar jag på hur tillförlitligt ett sådant test är på en så liten kille? Någon som har erfarenhet eller tips? Hans storasyster var "kolikbarn" och blev mycket bättre när jag uteslöt mjölkprotein ur kosten. Idag har hon dock inga födoämnesallergier.Tacksam för svar om någon har en aning! Vill vara bra förberedd på tisdag!
    JA! Det kan visa sig så tidigt. Jag misstänker att sonens allergi började redan innan vi lämnade BB. Han började efter några dagar (tilläggsmatades med BabySemp på Neo/BB) kräkas floder och skrika massor. Jag testade utan mjölk i drygt 1 vecka när han var 1,5 veckor gammal, men märkte tyvärr ingen förbättring. Sedan höll skrik, magont och stora sömnsvårigheter i sig i många månader, kräkningarna fortsätte i två månader efter att vi förstått att det var allergi (han fick nässelutslag när vi började med grötsmakisar vid 5,5 månader).
    Pricktest är väldigt osäkert på så små barn. Man tar det sällan när de är under 6 månader, och även efter den åldern är det väldigt osäkert. Blodprov (RAST) är också osäkert. De måste ha hunnit bilda IgE-antikroppar som kan visa sig på proven och det har de sällan hunnit göra när de är så små.
    Att storasyster blev bättre på mjölkfrikost är ett tecken på att det mycket väl kan hjälpa din son också. Mjölkallergi växer oftast bort, och även om hon nu kan äta mjölkprodukter så är det faktiskt inget som säger att hon inte var allergisk (eller överkänslig) mot dem när hon var liten.
    Allergier i sig är inte ärftliga, men om föräldrar/syskon har så är risken större att nästa barn också får allergi - däremot inte sagt att det blir exakt samma allergi. Men mjölkproteinallergi är den vanligaste hos småbarn, så risken är ju stor att det är det - det är därför man ofta börjar med att utesluta mjölk (och ägg). Tänk på att inte ersätta mjölkprodukterna med sojabaserade produkter. Sojaallergi är vanligt, och risken är stor att de (barnen alltså) utvecklar allergi även mot sojan om de får sådana produkter innan de är 1 år.

Sedan så diskuteras om det är allergi eller överkänslighet. Allergi visar sig på tester hävdar en del, överkänslighet gör det inte. Jag personligen tycker att det inte spelar någon roll vilket - mår barnet bättre utan en viss sorts mat, så struntar jag faktiskt i exakt diagnos. Det gäller bara att läkaren har samma åsikt så att man kan få t.ex Nutra utskrivet. Men det verkar du ju ha fått god hjälp med! Skönt att höra det! Andra har fått stånga sig blodiga för att få det utskrivet.

Fråga på om du behöver!
  • Amulett
    lillälva skrev 2010-05-06 10:15:31 följande:
    Amulett: STORT tack för ditt utförliga svar! Då vet jag lite mer inför läkarbesöket på tis! Oxå "skönt" att höra att du tror att det kan vara allergi som visar sig nu, hellre det än andra inre skador. Tack för tipset om soja oxå, ska jag verkligen tänka på!
    Du hittar en hel del info i bloggarna i trådstarten, tex tips på mjölkfri mat både recept och att livsmedel att köpa. Jag har en del, K Kavat och BlåMyran också. Dessutom har Miralicia en blogg utanför Familjeliv, där finns många recept "utan allt" om du behöver det. Den länken verkar inte finnas här, men hojta så kan hon säkert lägga ut den.

Jag skulle också oroa mig för inre skador eftersom jag är en nojjig typ ...  Men allergi är väldigt mycket vanligare! Jag tycker att du ska prata med läkaren om att du är orolig för att det kan vara någon inre skada, höra vad de kan undersöka och kolla upp så att du sedan kan lägga den oron bakom dig!
  • Amulett
    Jos skrev 2010-05-08 11:31:50 följande:
    Jag ammade fram till hon var 3v, då fick hon utslag..mjölkallergi sa dom direkt på BVC (verkar säga det till alla). Började då ge henne Althera, men hon blev såå dålig och fick ont i magen så jag slutade med det, och samtidigt så försvann utslagen. Detta handlade om en veckas tid ungefär. Hon har sedan dess ätit NAN1 utan några som helst problem fram till för 1½ vecka sedan. Inga utslag, inget magont osv.Nu har dom blossat upp igen..dock bara på de ställen som syns på fotot. Första gången hade hon fullt i ansiktet.Min lillebror hade när han var liten extremt mycket eksem, över hela kroppen. Även jag, men inte så illa. Så jag undrar om detta kan vara ngt liknande..Tvättar hennes kläder med Neutral tvättmedel (och enligt läkaren vi träffade i onsdags så kunde det inte vara det hon reagerar på då vi använt det hela tiden...?!) Men mjölkallergi kan det vara fast hon ätit mjölk i två månader och inte reagerat på det?Har hund, vet inte om det kan vara det hon börjat reagera på..Utslagen har blivit värre sedan igår, speciellt i vecken på armarna och armbågarna.Jag fick inte smörja henne med Mildison då vi ska utesluta att hon är mjölkallergiker, men jag känner mig så hjälplös när utslagen bara blir värre..Hon känns torr och "sträv" i huden.
    Stackars liten! Hoppas ni snart hittar vad det beror på.
    Men varför inte smörja med Mildison ändå? Nu har ni tagit bort mjölken, då måste ju utslagen bort innan ni kan provocera med mjölk på nytt - och det borde ju gå snabbare att få bort utslagen med Mildison. För även om utslagen kommit pga av mjölk så är det ju inte alls säkert att de försvinner av sig själv när hon slipper mjölken, utan man kan behöva smörja mycket. Däremot ska de ju i så fall inte komma tillbaka när hon är mjölkfri.
    Jag skulle använda massor med Locobase Repair och Miniderm i kombination också.
    Förstår inte logiken om de misstänker mjölkallergi trots att hon ätit det hela tiden och mått bra, men att hon inte kan reagera på tvättmedlet trots att du använt det hela tiden och hon mått bra?
    Jag skulle nog dessutom testa att byta till nåt annat parfymfritt tvättmedel och se om det gör skillnad. Sedan får ni väl försöka luska ut varför utslagen kommer, men steg 1 måste ju ändå vara att få bort dem!

Hon har inte gjort något annat "ovanligt". Som ny tvål? Badat utan olja i vattnet? Eller något annat? Hund kan de väl reagera på när de är så små, men det hör ju inte helt till vanligheterna (men nån är det ju som hör till de ovanliga också).
  • Amulett
    Jos skrev 2010-05-08 14:07:16 följande:
    Nej, alltså..jag litar ju mer på mig själv än läkarna..tyvärr. Dom gissar ju bara ändå..vilket jag också har fått göra hittills. Och provat mig fram.Du har rätt gällande Mildisonet..fortsätter nog med det och smörjer henne med miniderm. Köper hem en tub Locobase också så får vi se.Annars inga ändringar i hur vi brukar göra..inget nytt.Har börjat skölja hennes kläder en extra gång när jag tvättar, men kan testa att köpa hem ngt nytt tvättmedel..har du ngn rekommendation?
    Ja, gissningar är ju ofta det enda man har att utgå från ...

Välj Locobase Repair när du står där vid hyllan. Tycker den fungerar väldigt bra, bättre än vanliga Locobase. Ganska dyr, men för oss är det värt det 

Vi använder Skonas parfymfria tvättmedel. Funkar för oss, men vi har inte vad vi vet haft några tvättmedelsproblem. Har kört samma tvättmedel hela tiden (fast i tvättmaskiner i hyreshus, så en del kli har kanske kommit från grannarnas tvättmedel nån gång - det är ju svårt att veta)
  • Amulett
    annsofian skrev 2010-05-09 19:55:38 följande:
    Hej! Jag har en dotter på 7 månader som är mjölk- och äggallergiker. Jag försöker få henne att dricka ersättning (pepticate) men hon vägrar. Jag har testat att ge henne bröstmjölk i flaska med lite pepticate-pulver i men hon dricker det inte. Är det någon som har något bra tips på om det finns någon annan ersättning som är lättare för bebisar att tycka om? Eller något bra tips på hur jag kan få henne att dricka det. Tack på förhand!
    Dricker hon nåt ur flaska annars? Vi hade svårt att få båda barnen att ta flaska över huvud taget. För dottern gick det bäst med vatten i flaskan, medan sonen accepterade ren bröstmjölk - fast då var maken tvungen att ge flaskan - med mig ville han bara att jag skulle amma honom.

Om det är smaken som strular - testa med vaniljsocker, så mycket att hon tar ersättningen och sedan minskar du allt eftersom.
  • Amulett
    Pokergirl skrev 2010-05-09 22:41:09 följande:
    Hur har era bebisar reagerat på Enago respektive Sinlac? Vi körde Sinlac en period då Enago inte gick att få tag på. Nu har vi använt oss av Enago och jag upplever att C blir hård i magen av detta. Skulle hellre ge henne Enago då Sinlac är sötad men jag vill ju inte ha en förstoppad bebis.
    Många blir hårda av EnaGo, särskilt i början. Gissar att det kanske har att göra med att de får i sig mer fibrer (men inte dricker så mycket vatten?)?
    Sedan kan det ju vara så att det är något de inte tål i EnaGo också, men efter vad jag hörde från dietisten var det väldigt vanligt att bli hård i en period när man börjat med EnaGo-gröten.
    Har du testat Sempers risgröt (om den nu går att få tag på just nu ...)?
  • Amulett
    Amulett skrev 2010-05-10 07:45:17 följande:
    Många blir hårda av EnaGo, särskilt i början. Gissar att det kanske har att göra med att de får i sig mer fibrer (men inte dricker så mycket vatten?)?Sedan kan det ju vara så att det är något de inte tål i EnaGo också, men efter vad jag hörde från dietisten var det väldigt vanligt att bli hård i en period när man börjat med EnaGo-gröten.Har du testat Sempers risgröt (om den nu går att få tag på just nu ...)?
    Fast man blir ju iofs hårdare av ris ... så det kan ju vara dumt ... *trött idag*
  • Amulett
    annsofian skrev 2010-05-10 08:57:11 följande:
    Hej! Tack för svar. Hon dricker bröstmjölk och vatten i flaska utan problem men vi försöker få henne att dricka ersättning för att så småningom börja göra välling av ersättningen så att hon står sig bättre under natten. Jag ska testa med vaniljsocker. Har du något bra tips på välling som brukar vara lätt för barn att tycka om?  
    Vi gjorde välling av Profylac+grötpulver (EnaGo Äpple/Vanilj oftast), så jag har inte så många andra tips. Tyvärr. Kolla i BlåMyrans bloggar, hon har en hel del recept där. Sedan finns ju Sempers välling nu + EnaGos, så det finns ju lite köpesvarianter att välja mellan också.

För att vänja vid smaken av Prfoylac hade vi blandat det i lite av varje i början. Hade lite i gröten t.ex för att introducera själva smaken. Antar att du har testat att ge den "ren" också - så att det inte är så att hon faktiskt inte gillar blandningen med bröstmjölk men skulle acceptera den som den är? Pepticate smakar väl inte så hemskt illa om jag fattat rätt, och det tar ju en stund att vänja vid ersättning/välling oavsett vilken sort man ger. Så har det iaf varit med dottern som ju äter vanlig "mjölkig" välling nu. Hon tog bara några tag första gångerna, nu äter hon upp mot 1,5 dl ibland.
  • Amulett
    FrökenLindström skrev 2010-05-13 14:19:32 följande:
    Måste flika in med en fråga.gäller kanske främst er med lite äldre barn.hur gör ni när ni ska iväg på middag hos t ex farmor/mormor/vänner? Tar ni med er egen mat eller lagar dom mat som även ert barn kan äta?anledningen är en diskussion jag hade med min kära mor häromdagen. Jag sa det att det blir ju mycket att tänka på nu med matlagningen o de varpå hon svarade att "ja men ni tar väl med egen mat till Eleonora när ni ska hit och så, det blir ju mycket enklare" Jag tyckte det var fel svarat, därför jag frågar hur ni gör! :)
    Jag skulle ha blivit helt vansinnig på det svaret! Vem vet när allergin växer bort ... Har hon tänkt sig att hon ska ha med sig egen mat till mormor varje gång!? Och vill inte mormor känna att hon har fått bjuda sitt barnbarn på god mat, fika osv och skämma bort henne!?
    Har man väldigt många allergier är det kanske en annan sak, men "bara" t.ex mjölk-, soja- och äggallergi, glutenintolerans, sädesslagsallergi borde de kunna fixa!

Min mamma såg till att allt var mjölkfritt hemma hos dem (dvs gömde Bregottet så att min pappa inte kunde hitta det och var tvungen att ta Milda Mjölkfritt ). Men de bor 120 mil bort, så det blir en del planering när vi ska dit.
    Svärmor bor "bara" 40 mil bort, men även hon ser till att laga mat så att alla kan äta, även om vi fått ha lite mer diskussioner där angående att ha mjölkprodukter (läs t.ex ost) framme över huvudtaget när vi är där pga smulor mm. Men det har fungerat riktigt bra.

Båda har verkligen försökt sätta sig in i det som krävs, och jag har även fått ta del av recept de tänkt sig eller komma med egna förslag + att vi har åkt och handlat en del tillsammans (så att jag kunnat läsa innehållsförteckningarna) när vi kommit dit.

Hos vänner däremot är det en helt annan fråga. Då beror det ju på vem det är, hur väl man känner dem, hur ofta man är där osv. Kanske att man kan bestämma meny tillsammans så att de får veta hur de ska byta ut ingredienser, annars ta med eget i nödfall (men jag skulle fundera en extra gång om jag vill gå dit igen ...)
  • Amulett
    MariaWe skrev 2010-05-17 10:15:21 följande:
    Hej!Har skrivit här tidigare, hade lite funderingar om min sons troliga mjölkallergi. Fick jättebra svar då så nu provar jag igen! Min son är nu 8 månader och jag har precis fått svar på hans blodprov. Komjölk (fast det visste vi ju egentligen redan), jordnötter och vetemjöl. Känns lite jobbigt, men jag anade att det var något mer än mjölk då han har börjat kräkas så himla mycket sen han slutade amma.Nu till min fråga! Med de här allergierna i bagaget, kan han forsätta äta Nutramigen, EnaGo välling, Sempers mjölkfria och Sinlac? Hoppas det finns någon kunnig person som vet! Ska träffa hans läkare på onsdag, men jag vill ju veta nu!
    En snabb titt på EnaGos webbsida säger att vällingen innehåller vete, liksom gröten. så den skulle jag inte ge. Sinlac är gjort på ris, men innehåller å andra sidan sojasläktingar. Men hittar du inget annat så ... jag själv skulle nog ha tagit det lugnt om han ändå har tre allergier redan (åtminstone tre som visar på RAST). Sempers mjölkfria välling eller gröt? Gröten från 4 månader är baserad på ris, vällingen från 6 månader innehåller däremot vete om jag minns rätt.
    Nutramigen ska inte vara några problem att fortsätta med.
  • Amulett

Det finns förresten en sädesslagsallergi-tråd. Hoppas nån kan bidra med adressen till den som används nu

• Amulett
    EL I skrev 2010-05-27 20:28:56 följande:
    Någon som vet i fall en ickeallergisk person är utan mjölk i t ex ett år, strikt mjölkfritt alltså, skulle reagera på något sätt om den sedan t ex drack ett helt glas mjölk.

Funderar bara på hur "hårt" mjölk är för magen även om man inte är allergisk? Det verkar ju som om det bara är vi i norden som dricker mjölk som vuxna i stort sätt och om det på så sätt kan bli jobbigt för magen att sedan få mjölk, för att det är svårt att bryta ner.
    Om man ska provocera med mjölk på ett barn t ex så ger man ju minimängder först och sedan ökar upp. Är det för att minska risken IFALL de reagerar eller är det för att även om de inte är allergiska så blir det jobbigt för magen?

Hmm hoppas ni förstår min kryptiska fråga.
    Frågade faktiskt dietisten om det när vi provocerade på dottern och hon sa att laktasen (som bryter ned laktosen) kommer igång ganska snabbt, men man behöver börja med liten mängd för att inte riskera att bli dålig av laktosen. Därför börjar man, om man inte är extremkänslig, med en matsked, dubblerar till 2 msk, 0,5 dl, 1 dl och sedan 2, 3, 4. Tydligen hänger laktasen med om man ökar i den farten/dag. Sedan kan man ju själv överväga om man vill ge så mycket så snabbt till någon som reagerar långsamt. Jag tog det t.ex lugnare med sonen eftersom han klagade på magont, så jag ökade, låg still några dagar, ökade, låg still osv och då gick det bra. Nu äter båda barnen mjölkprodukter utan problem! Är så lycklig! Solig
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar