• Kavat

Mjölkallergitråden - bebisar

Jos skrev 2010-03-15 16:09:37 följande:
    har funderat lite på lillans symtom..kan hon vara laktosintolerant och inte mjölkallergiker..för visst är det skillnad? Hon har ju ätit Althera nu som innehåller mer laktos än vad nutran gör och kanske är därför hon har blivit helkass i magen med lös avföring och mkt fjärtar, båda som luktar otroligt illa! Kan jag då äta laktosfria livsmedel men ändå amma henne?
    Det är superovanligt att bebisar föds med laktosintolerans. Har hört enstaka bebisar per år som är barn till "svenska" föräldrar har medfödd laktosintolerans. Laktosintolerans är vanligare bland adopterade, invandrare, ja, inflyttade personer som inte har "svenska gener". Annars så brukar känsligheten komma runt 1 år.
    Din mjölk innehåller också laktos, så det spelar ingen som helst roll om du skulle äta laktosfritt. Det är tom. mer laktos i människo-bröstmjölk än komjölk.
    Men som sagt, det finns en liten liten risk.

Men troligare att hon inte tål den lilla mängd mjölkprotein som finns i Altheran, hon kanske borde få prova Neocate ändå och se om hon mår bättre?
  • Kavat
    Fåret Shaun skrev 2010-03-15 14:11:44 följande:
    Hej jag har en plutt på 4½mån med diagnos mjölkallergi. Har ätit mjölkfritt sen han var ca 2½vecka. Har varit till dietist och går på koll hos läkare, och vi ska inte provocera killen då reaktionen varit stora och snabba bara jag missat lite. Har allergi i familjen, min lillebror blev av med sin mjölkallergi vid en ålder på 11år.
    Välkommen!
  • Kavat
    Jos skrev 2010-03-15 16:20:02 följande:
    Tack för svaret! Man griper efter halmstrån. Skall träffa läkare imorgon och se vad som sägs, som sagt nutran vägrar hon äta. Är Neocate bättre smakmässigt?
    Profylac smakar tydligen lite bättre än Nutran och innehåller inte laktos, men den är gjord av vassle liksom Altheran är om jag minns rätt.

Det kanske är lättare att testa Nutra nu om ni kan blanda med Altheran till en början. Testa och se kanske? Men nu hinner du ändå inte innan i morgon förstås.

Vet inte hur Neocate smakar i förhållande till de andra. Men oavsett så brukar man tillslut kunna lura dem på något sätt.
  • Kavat
    Fåret Shaun skrev 2010-03-15 17:28:31 följande:
    laktos går inte över i bröstmjölken (enligt barnläkare) då borde du kunna äta normalkost.
    Mammans mjölk, alltså människomjölk innehåller mer laktos än vanlig komjölk så om barnet ammar så kommer det alltid att få i sig laktos, oavsett vad mamman äter.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-15 17:20:47 följande:
    säger som kavat. jag har fått infot av läkare att det nästan inte är NÅGOT barn som får laktosintolerans innan en ålder av 4 år. Så det är nog mer mjölkPROTEIN allergi skulle jag tro, speciellt om hon inte blir bra på laktosintolerans. Jag behöver tips!!!!!!!!!! Mjölkfri sås???? Är såååå dålig på det, blir bara så himla äckligt. Grejen är den att vi väldigt sällan äter sås hemma överhuvudtaget så jag har liksom inte övat Men lillkillen vill gärna ha sås!
    Har du kollat mina mjölkfria recept? Där finns receptet på mjölkfri beasås (miralicias) och även diverse andra "grytor" och ihopkok.
    Vi använder antingen risdryck eller bara vatten och buljong samt reder av med kallt maizena majsstärkelse utblandat med vatten till såser.
     Ibland har vi i kokosmjölk för att få gräddigare variant. Är det vitlök, soltortkad tomat, chili eller liknande så smakar det inte så mycket kokos när det kokat en stund.

Idag hade vi fläskkotlett klippt i små små bitar (från gårdagens middag), soltorkad tomat klippt i små bitar samt lite olja och kryddor som tomaterna låg i. Kokade med ca 3 dl kokosmjölk och redde av med ca 1 msk majsstärkelse blandat med  ca 1 dl kallt vatten. (rör så det inte klumpar sig!) och sedan smakade jag av med lite extra salt och oregano. Perfekt pastasås!
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-15 19:25:47 följande:
    amulett: hade ingen aning om de sorterna. måste kolla i affären. står de bland vanliga såser eller?? alltså många ggr så har vi ätit typ pasta med typ köttfärsbiffar, korv eller nåt sånt till och då blir det så torrt med bara det. så vill ha nån sås till sånt sen HATAR han potatismos annars kan man ju göra det för att få det lite mer "mjukt"
    Mina barn använder Carlshamns mjölkfria flytande margarin som sås!
  • Kavat
    Jos skrev 2010-03-15 17:41:19 följande:
    Jag har ju kunnat amma sen hon föddes till för en vecka sedan utan några som helst symtom. Sedan fick hon utslag i ansiktet och på bröstet, därför tyckte bvc-tanten att vi skulle testa med nutran och att jag skulle lägga om min kost till helt mjölkfritt. Utslagen har dock nästan helt försvunnit efter att jag smort med miniderm. Känns som att allt har blivit så fel, tycker det är så trist att sluta med amningen pga att jag inte vet hur jag ska äta mjölkfritt.. Man kan liksom inte bara äta det man är sugen på..
    Håller fullständigt med Amulett! Inte ska du sluta med amningen bara för att du ska äta mjölkfritt, OM du vill fortsätta amma.
     Det är lite omvägar när man är ute men hemma är det absolut inga problem.
    Här hemma äter vi utan mjölkprotein, soja/baljväxter, ägg, havre, vete, råg, korn mm och det funkar toppen när man väl kommit in i det!  Men det är skitjobbigt i början, innan man hittar rätt saker.
    Jag kan ärligt talat inte komma på något man saknar när man bara åt mjölkfritt!
    Bullar mm blir mycket bättre på havredryck t.ex. Och visst kan man äta det man blir sugen på ändå. Det skulle väl vara Sourcream-chips och ost som inte går att ersätta men t.ex Finus kanelbullar är mjölkfria och det finns mjölkfri choklad och annat som Amulett skrev. I matväg så finns det mesta utan mjölk, bröd är de flesta mjölkfria t.ex
  • Kavat

El I, vi använder som sagt aldrig Imat, så allt går att ersätta med kokosmjölk eller risdryck!

• Kavat
    EL I skrev 2010-03-15 19:55:34 följande:
    bör jag ta bort havre också om jag tar bort vete?
    Jag hade gjort det, för att efter en månad eller något ge REN havre och sett om det funkat.
    Rena havreprodukter ska ju vara rena från vete, men allt annat t.ex vanliga havregrym får innehålla en viss mängd vete, så det är svårt att vara hundra om du inte även tar bort havre skulle jag sagt. Och det verkar väldigt vanligt att det är både vete och havreallergi.
    Ska svara i allergitråden sen.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-18 08:58:57 följande:
    Tredje natten utan att vakna för lillplutten ingen välling på 3 kvällar och då har han sovit Ska försöka hitta nåt bröd som inte är vete i och se om det gör nån ytterligare skillnad. I går bajsade han 7 ggr. Vet inte omdet var att han fick i sig 1 tsk yoghurt eller om det beror på att vi tagit bort en hel del vete. I vanliga fall får han ju främst ont i magen av mjölk och det had ehan inte i går/natt så det tyder ju inte på att det skulle vara pga mjölken. Han tål ju en liten mängd mjölk, typ 1 tsk utan att det blir nåt..
    Härligt!
    Tipsar om Garbos quinoabröd som vi köper på Ica. Utan sojasläktingar och vetestärkelse.
     Toppen gott rostat, orostat tror jag dock det inte är lika gott..
    Barnen älskar rostat bröd! Men tänk på att köpa ny brödrost till glutenfritt eller om ni kan göra rent på något sätt?
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar