• Amulett

Mjölkallergitråden - bebisar

Svar från Familjelivs support:

"Jag hoppas jag har stängt rätt trådar nu.

Så att bara dom nya är öppna."

Det skulle i så fall innebära att dessa är aktiva, och att övriga gamla trådar med samma namn är stängda. Hojta till annars! Och skicka mig gärna ett meddelande så kan jag höra av mig till Supporten igen.
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html

Dessa är de aktuella trådarna:

> Mjölkistråden - barn&vuxna

>

>

> Mjölkallergitråden - bebisar:

>

>

> Allergitråden:

>

www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html

• Amulett
    Winglur skrev 2010-04-15 21:11:28 följande:
    Ingen som kan hjälpa mig? :S
    Tror inte att hon blir extra känslig för att du har provocerat. Så om du känner att det fungerar att du äter så är det väl bara att testa när hon har blivit symptomfri igen. Antingen kommer symtomen tillbaka eller så går det bra ...
    Men jag skulle vänta tills hennes symtom från provoceringen är borta, annars lär du ju grubbla dig fördärvad om det t.ex är ett eksem som är kvar från hennes provocering eller om det kommer från att du äter mjölk, så att säga.
  • Amulett
    susieQ skrev 2010-04-16 10:05:02 följande:
    HejNutramigen och Nutramigen AA innehåller sojaolja, är det någon som vet om Profylac innehåller nån sojasläkting eller liknande?
    Profylac och även Nutramigen rekommenderas för mjölk- och sojaallergiker. Både innehåller ju t.ex mjölkprotein, men det är så sönderslaget att ytterst få reagerar på det (även om det självklart finns de som gör det).
    Känner till flera i denna tråd som inte klarar sojasläktingar men som använder Profylac.

Frågan har ställts i Allergitråden där Miralicia svarat att det inte finns spår av sojaprotein kvar i sojaoljan. Men kolla in där (länk i TS) så får du ett utförligt svar.

Om man reagerar på Nutran kan det vara värt att testa Profylac eftersom det är gjort på annat mjölkprotein. Klarar man inget av dem finns det sorter som är gjort helt utan mjölkprotein, men de tar man inte till i första läget eftersom det faktiskt är bättre att få dessa sönderslagna protein för att vänja kroppen lite lite (+ att de ju är väldigt mycket dyrare ...)
  • Amulett
    Suri skrev 2010-04-16 19:39:16 följande:
    Har någon något bra tips på vad man kan smörja på utslag som "blossar upp" ibland? Vi smörjer dagligen med miniderm över hela kroppen och sonen har fin hud. Men ibland blossar det upp rödflammiga hemska utslag i ansiktet efter att han ätit. Inte mjölk, utan annat (som vi inte riktigt vet ännu). Idag var det blåbär, tror jag. Ska man låta det vara, de försvinner ju efter ett dygn eller så, eller kan man smörja något på? Kortison?
    Vad menar du med blossar upp? Är det nässelutslag? Eller småprickigt? Eller är det mer åt torra fläckar-hållet?

Är det torra fläckar som ganska lätt går bort skulle jag ta Locobase Repair. Jag smörjer i perioder dottern med både Miniderm och Repair (den ena först, låter det dra in och sedan den andra).
    Är det kraftigare eksem som inte reagerar på de mjukgörande kan du ta till exempelvis Mildison, men tänk då på att trappa ned när du har fått bort eksemen, dvs sluta inte tvärt. Har du smort två gånger/dag så smörj en gång/dag i några dagar och sedan varannan dag och sedan med lite längre intervall. Annars kan huden reagera på att kortisonet försvinner.

Men eftersom de försvinner efter ett dygn låter det inte som att du behöver kortison alls. Testa kanske att smörja regelbundet i ansiktet också och se om det kan hindra huden att reagera.
  • Amulett
    AmandaBrun skrev 2010-04-16 15:32:51 följande:
    Nu har Jack käkat Nutran i ganska exakt en månad och han är helt bra! Utslagen är borta men framför allt , han är en glad bebis!Tänkte höra med er andra som ger nutran. Hur ser era bebisars bajs ut och hur ofta bajsar dom.Jack bajsar en gång om dagen ca Kl 14-15 , det är grönaktigt och väldigt "klistrigt"Och luktar självklart APA
    Vi fick väldigt grönt bajs av Profylac i en period precis i början men det "växte bort". Testade Nutra av det skälet, men han fick magont av Nutran, så vi gick tillbaka till Profylac. Kan inte säga hur lång tid det tog, men det gröna tänkte jag inte på senare. Kanske blev så att det "doldes" av färgen från den vanliga maten när han började äta allt mer mat (i början ammade jag ju, gav en del mat och så välling på Profylac).
  • Amulett
    Sephiroth skrev 2010-04-16 14:28:05 följande:
    Hejsan igen allihopa! Jag fungerar återigen på mjölkprovokation och sådant. Ni som mjölkprovocerat och fått symptom igen, hur länge väntade ni tills nästa provokation? Ni som lyckades med eran och allergin verkat vuxit bort, vilken ålder var era små i?Som vanligt väldigt tacksam för svar.
    Sonen är drygt 2 år (född i januari) och nu äter han yoghurt och glass. Vi tror att det har vuxit bort. Men vi är inte helt säkra - för han har fått ett hiskeligt humör och har slutat trycka i sig flera deciliter yoghurt som han gjorde i början av provokationen utan vill hellre ha nyponsoppa ...
    Oklart varför. Men han är långt ifrån så känslig som han var när vi upptäckte allergin i alla fall, och tills vi får en tydlig reaktion (kanske när vi börjar ha mer mjölk i mat) så räknar vi det som att allergin har vuxit bort. Anledningen till att vi inte har mjölk i maten än är att jag än så länge är mjölkfri med för att lillasyster ammar. Men nu har hon ätit mjölkgröt så länge själv att så snart hon är klar med sin penicillinkur så ska jag börja äta mjölk också (vill inte riskera att hamna i frågeställningen om hon reagerar på Amimox eller på att mjölkmängden ökar då hon får från mig också)

Just ja: han kräktes massor, hade magont och reagerade på kontakt med mjölk (även med "osynlig" mjölk som avtorkat kladd på bord och golv) - jag hade mao inte vågat hoppas på att det skulle växa bort så pass fort ...
  • Amulett
    Zessan84 skrev 2010-04-23 21:11:17 följande:
    Hej!Hoppar in här med lite funderingar.. Sonen på 13 månader misstänks ha mjölkallergi då han bajsar mängder och ibland lite slemmigt. Inga andra symtom vad jag vet.. Torr i huden möjligtvis!Vi testade storebror och hade honom helt mjölkfri i ca 2 år, men i efterhand läste jag på hans medicin att den innehåller laktos, som han tar varje dag. Inte undra på att magen inte blev riktigt bra! Nu är han bra i magen dock, men fiser som 17 emellanåt.. Kan han fortfarande vara känslig? Nu är han 3,5 år.Har hört talas om ett nytt DNA-test man kan ta. Någon med erfarenhet här?
    I medicin är laktosen ofta ren, men man kan behöva läsa i bipacksedeln alt på FASS för att vara säker. Det behöver med andra ord inte vara ett problem att äta medicin med laktos i om man är mjölkproteinallergisk (även om man ska undvika all "vanlig" laktos och laktosfritt)

Gaserna kan mycket väl komma från att han äter något han inte helt tål. Ser ni något samband mellan mycket mjölkprodukter - mycket fisar och lite mjölkprodukter - lite fisar?

Jag har inte hört något om DNA-test för allergier.
  • Amulett
    Miniigirl skrev 2010-04-28 09:27:02 följande:
    Hej!Var igår till läkaren med min son(11 månander)då han igentligen varit förstoppad sedan han började med riktig mat vid ca 5 månader!Läkaren trodde att han var mjölkallergiker, så nu ska vi köra på helt mjölkfritt här framöver och se om magen blir bättre!Känner att jag har väldigt dålig koll på allt sådantdär, så jag tänkte att jag skulel läsa lite här och i länkarna och se om jag blir något smartare av det:PSen måst ejag höra, är det några av era barn som bajsat ut obearbetad mat ibland? Jag klömde fråga läkaren om det, och det är något jag fudnerat mycekt på varför han gör det ibland! här om dagen spydde han även upp banan(som bara såg tuggad ut) 6 timmar efter han åt bananen,och han hade inte ätit något alls däremellan heller(då han inte mådde så bra och helt enkelt inte ville ha något att äta)Hoppas jag kan hänga på här, även fast jag ännu inte vet om sonen är mjölkallergiker eller inte
    haha. svarade dig just i allergitråden och tipsade om länk hit
  • Amulett
    kvinna79 skrev 2010-04-27 23:58:48 följande:
    kan man få även gröt etc på livsmedelsanvisning eller är det bara just modersmjölksersättningen man kan få så?
    Så länge man "bara" har mjölkallergi så får bara mjölkersättningen (som du ju kan ha som näringsberikning i hemgjord gröt och som bas i välling för att få den näringsriktigt bra).
    De som har t.ex glutenintolerans eller sädesslagsallergi kan däremot få mer saker på livsmedelanvisning.
  • Amulett

Miniigirl: kopierar in din fråga här och svarar ...
    Tack öfr ditt svar:D
    Jo, det är sant att det nog går obearbetat igenom hos oss vuxna oxå! JAg har aldrig varit med om det med min äldsta son, inget jag har tänkt på aifall, så det kändes som det var något konstigt, kanske har jag reagerat på det just eftersom lillgrabbens mage faktiskt strulat så mycket, att jag lixom håltl mer koll på vad som komemr ut:P
    Men ibland har ju en burkmat som ajg gett kommit ut och sett precis liakdan som jag stoppade i munnen på han några timmar tidigare lixom, och det har även kommit ut klumpar med pasta någon gång:-O...tycker det är lite ksumt...men känns j ubra att höra att det är likadant för andra, då kanske man kan sluta haka upp sig på det och trå något är fel:P...

men, tack så mycket för ditt svar...förflyttar mig till mjölkallergitråden nu:D

Säger ju en del om hur burkmaten ser ut ...

Om det någon gång då och då kommer ut obearbetad vanlig mat (dvs inte frön, majskorn eller liknande) så skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Tycker det låter som att maten gått för snabbt genom systemet och därför inte hunnit brytas ned. MEN: händer det ofta (varje gång han äter något särskilt, eller kanske en gång i veckan, oavsett mat) så skulle jag kolla upp det mer noggrant. För så snabbt ska inte maten rassla genom kroppen regelbundet.

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar