• Tibell

Mjölkallergitråden - bebisar

Vi funderar också på att göra eget lapptest på dottern. Eftersom hon reagerar på kontakt på mjölk kanske hon även reagerar på annat via kontakt! För nu har det som sagt kommit nya utslag trots helt mjölkfritt!

• Tibell

Hon är ju rätt så gnällig och tjurig!
    Stora dottern är extremt röd och eksemig om kinderna+ lite små snorig så det är kanske nått virus som går här hemma ( stora dottern är inte allergisk vad vi vet )

• Tibell

Ja jag hoppas bara det är något sådant. Räcker med en allergi tycker jag =) Ställde frågan för nån dag sedan men fick nog aldrig något svar! Hur ofta är det att barn med en allergi utvecklar fler ?! Jag bara undra om vi kan pusta ut och räkna med att hon håller sig till mjölkallergin?! Jätte svårt för er att svara på kanske men tänkte att ni vet nog mer än barnläkaren här i byn i allafall!!

• Tibell

Fast nu börjar dem mer och mer se ut som mjölkeksemen! Men vad jag vet har hon inte fått i eller på sig någon mjölk!
    Det enda hon fått smaka på i dagarna är lite äpple ( fick suga några gånger på en liten bit..tror inte hon fick så mycket i sig) samt en halt tesked palsternacka/mororta puré.
    åååhh vad less jag blir. Tycker så synd om henne som aldrig få ha en eksemfri och len bebishud i mer än någon dag innan de kommer tillbaka!

Om vi nu bestämmer oss för att göra ett lapptest. Vilka ämnen bör vi testa?!

• Tibell
    Amulett skrev 2010-03-07 19:50:47 följande:
    Med sonen kunde vi också snabbt öka mängden mat rent generellt. Han slukade allt (och åt även glatt av mjölkgröten han fick nässelutslag av). Dottern däremot är betydligt mer avvaktande och det är först nu vid 7,5 månader som hon får i sig åtminstone en halv burk mat. (och hos henne har vi ju inte hittat någon allergi, även om vi inte är helt trygga med att allt är OK ...)Nu är vi uppe på 1,5 dl mjölk. Tycker oss märka att den dag vi ökar mängden så klagar han lite på magont och vill att vi ska smörja magen (med Miniderm ...). Vi smörjer en gång och sedan klagar han inte mer. Oklart varför. Den dag vi inte ökar mängden säger han inget om magont.Men eftersom han ändå tar upp magont så tar jag det lite lugnt och struntar i dietistens råd om att dubblera dosen varje dag. Vi ökar varannan dag och nu gick vi t.ex från 1 dl till 1,5 dl mjölk. Ökar kanske till 2,5 dl i morgon (1,5 morgon och 1 på eftermiddag i så fall). Ost ratar han "inte gott" Däremot har dottern fått utslag, eksem?, på baksidan lår, lite på framsidan och på vänster sida av bålen. Hon har haft lite tidigare bakpå låren med idag har det blossat upp på alla dessa ställen. Hoppas hoppas att det inte har att göra med att hon fick burken "potatis och rödspätta" idag för första gången. Aldrig får man vara helt glad
    Ja tänk så olika det kan vara =) Vi har inte gett någon mer gröt nu och hela helgen har hon varit glad och nöjd!

Ska hålla tummarna att det är bara är av tillfällighet dotterns eksem blossade upp.

Bellas eksem blossar också upp till och från. När hon sovit är hon alltid jätte fin i hyn och sen när hon legat lite på golvet eller varit i famnen så är hon alltid eksemig! Vi tycker detta är jätte jobbigt och gör inget annan än smörjer.
    Nu undrar vi såklart varför. Mjölk får hon ju inte i sig. Sen finns det såklart mjölkrester lite här och var eftersom vi andra inte är mjölkfria.
    Känns så trist att inte hon kan få ha lika fin och len bebishud som alla andra bebisar =(
  • Tibell
    Dalkulla74 skrev 2010-03-07 20:52:12 följande:
    älsklingen87: När jag läser det du skriver om att hon får eksemig hud så snart hon vaknat och är med er eller på golvet så kommer jag att tänka på tvättmedel och golvrengöringsmedel. Kan det vara något som luktar mycket som ni använder er av Men annars så var nog Martin lika med förut då han var liten nu när jag tänker efter..., såg så fin ut i hyn då han sov och sen när han varit vaken en stund så blev han flammigare. Kanske beror på vila/aktiv att det pulserar mera blod när man rör sig och är aktiv än när man ligger och sover..? Jag vet inte, spånar lite bara .
    Nja tvättmedel eller rengöringsmedel tror jag inte det är!
    Men det där med blodet lät ju intressant! För det är när hon varit vaken en liten stund det kommer! Fast skillnaden jag märkt är att hon är lite finare i hyn om hon har kläder på sig. Ibland får hon ligga nakenfis och då blir hon genast eksemigare! Knasigt detta. Tycker synd om henne bara =(
  • Tibell
    Dalkulla74: Ja det låter onekligen som att läkarens teori stämmer. Vi får väl smörja på och hoppas hon inte ha ont utav det iallafall! Annars tror jag nog det är att hon helt enkelt får mjölk på sig eftersom vi fortfarande använder det. Dottern hade dessutom idag snott med sig kakor ( gjorda på mjölk ) och smulat ner lite var stans. Och det räcker nog för att hennes eksem ska blossa upp. Just nu känns det som om det lättaste hade varit om vi alla blir mjölkfria. Stora dottern VÄGRAR dricka ren mjölk ändå..så hon blir nog inte ledsen. Dessutom klöks hon av både yoggi/grädde och glass ( tror det är konsistensen ?! )  Men vi måste ju kompensera för kalciumet i såfall! Aja..vi ska få tid till dietist så de kanske kan råda oss hur vi ska göra. Är ju synd om dottern ska ha massa kliande eksem om det går att lösa!

Men sen har jag en fråga som egentligen inte hör hemma här..men tänkte att någon kanske har varit med om liknande. Stora dottern är och har alltid varit lite blek. Men nu de senaste dagarna har hon varit ILLRÖD om kinderna. Man ser att det är torrt och runt munnen samt hakan är hon prickig. Kinderna är inte varma utan känns precis som den vanliga huden.
    Vi har inte varit ute så det kan inte bero på något sådant!
    Vad tror ni..är det något virus hon har åkt på eller kan vi räkna med en kommande förkylning kanske ?! Ska tilläggas att hon aldrig sett ut såhär innan
  • Tibell
    EL I: Kollade dina bilder..stackars plutten =( Riktigt sådär ilsket röd var inte dottern. Och idag är det borta..märkligt! Aja..hon verkade inte ha jätte ont utav det..sa att det sved bara!

Min kusin hade så illröda kinder när han var liten. Tillslut blev de så eksemiga att han blödde från dem =( Det visade sig att han hade äggallergi! Idag är han dock helt fri från det!

Det är inte så att han reagerar på något via kontakt ?! Ni borde kanske göra ett Patchtest på honom ?!
  • Tibell

Vi gjorde ett lapptest på dottern igår. Men idag hade ena lappen trillat av och timmen senare även en till. Så drygt 16 timmar fick de sitta innan de plockades bort. Kan man räkna resultaten ändå?! Och efter hur många timmar efter man tagit bort plåstrerna ska vänta innan man avläser reaktion?!
    Anledningen till att jag tog bort resten var att hon blev illsket röd/eksemig/svullen där plåstrerna suttit..tyckte synd om henne!!

• Tibell
    Tibell skrev 2010-03-08 12:33:36 följande:
    Vi gjorde ett lapptest på dottern igår. Men idag hade ena lappen trillat av och timmen senare även en till. Så drygt 16 timmar fick de sitta innan de plockades bort. Kan man räkna resultaten ändå?! Och efter hur många timmar efter man tagit bort plåstrerna ska vänta innan man avläser reaktion?!Anledningen till att jag tog bort resten var att hon blev illsket röd/eksemig/svullen där plåstrerna suttit..tyckte synd om henne!!
    Anledningen till att jag frågar är för att dottern ser ut såhär efter 6 timmar

De på siderna är märken efter plåstrerna ( tydligen reagerade hon på dem ) och det i mitten är vete

Det på siderna är plåstret och det i mitten är soja!!

Hur skulle ni tolka dessa ?! Eftersom det endast är 6 timmar sedan jag tog bort plåstrerna kan jag kanske pusta ut ?! Att hon blivit röd av att ha något emot huden ?!
    Eller kan det ens räknas eftersom hon endast hade på sig dem i 16 h?

Förutom att det är rött ( rödare i verkligheten ) är det också prickigt. Vet inte om det kan göra någon skillnad!
Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar